Logistiek op adrenaline
Motoblouz vangt groei op met nieuwbouwmagazijn
Sinds zijn ontstaan in 2004 kent Motoblouz een razendsnelle groei. Intussen is het Franse bedrijf marktleider in het land op het vlak van motor- en scooteruitrusting, onderdelen en accessoires. De ontwikkeling van eigen merken heeft het bedrijf de laatste tien jaar bovendien een extra boost gegeven. Dat zorgde dat het oude magazijn van Motoblouz uit zijn voegen barstte. Uitgeweken werd naar een andere locatie in Carvin waar een gloednieuwe, eigen stek van 6.000m² met liefst vier niveaus werd neergezet. Voor het flexibele magazijnconcept en de inrichting tekende material handling leverancier Boa Concept. Tijdens een uitgebreide rondleiding belichtten Thomas Thumerelle en Christophe Leroy, respectievelijk oprichter van en logistiek directeur bij Motoblouz, de meerwaarde van het nieuwe magazijn voor de bloeiende organisatie.
Net zoals veel andere webwinkels is Motoblouz zeer bescheiden begonnen. Thomas Thumerelle was pas afgestudeerd toen hij samen met zijn vriend David Thiry besloot om motorjassen via het internet te gaan verkopen. Het eerste jaar ging amper een jas per dag de deur uit, maar al snel werd een versnelling hoger geschakeld, want sinds de opstart mag het bedrijf jaarlijks een tweecijferige groei optekenen. Intussen heeft Motoblouz het vertrouwen van zo’n 800.000 klanten gewonnen, goed voor ongeveer 30% van de Franse motorrijders.
In 2016 boekte Motoblouz – een merk van moederbedrijf D3T Distribution – een omzet van 38,3 miljoen euro. In 2010 en 2014 nam D3T Distribution ook access-moto.com en motoligne.com over om in Motoblouz te integreren. Daarmee heeft het bedrijf nu de helft van de markt voor motoruitrusting in handen. De bedoeling is tegen eind dit jaar een omzet van zo’n 50 miljoen euro te realiseren. Vorig jaar werd Motoblouz trouwens ingelijfd door Equistone Partners Europe, een investeringsfonds dat ook meerderheidsaandeelhouder is van het Duitse Polo Motorrad en Sportswear en het Britse Sportsbikeshop. Met de toetreding van Motoblouz doet het fonds meteen een welgemikte gooi naar de Europese top in zijn segment.
Innovatieve insteek
In totaal werkt Motoblouz samen met meer dan 300 merken, waaronder Alpinestars, Ixon en Shark. Om nog beter aan de specifieke wensen van zijn klanten te voldoen, ontwikkelt Motoblouz ook zijn eigen merken. “In 2008 lanceerden we met Dexter (helmen) ons eerste eigen merk. Intussen hebben we er negen, waaronder Kooroom (technische materialen), DXR (routenavigatie), O4B (smeeroliën) en ProV (terreinuitrusting)”, zegt Thomas Thumerelle. “Een team van zes productspecialisten helpt ons continu nieuwe producten te lanceren. Een jaar geleden hadden we nog 50 referenties. Nu zijn er dat 500 en over twee jaar willen zeker 1.000 eigen referenties in ons aanbod hebben. Op die manier willen we klanten een zo groot mogelijk aanbod voorstellen.”
Sinds een paar jaar lonkt Motoblouz ook naar het buitenland. Zo werd in april 2015 een Spaanse en Italiaanse webshop geopend. Klanten uit andere landen kunnen bestellen via www.motoblouz.eu. Momenteel gaat 17% van de bestellingen richting het buitenland. Spanje en Italië samen zijn intussen goed voor zo’n 10% van de omzet.
Drijvende kracht achter de organisatie zijn een honderdtal enthousiaste medewerkers. Voor Motoblouz vormt een hoogstaande service achter de schermen de sleutel voor succes. Zo bestaat de klantendienst uit rasechte ‘motards’ die vragen doelgericht kunnen beantwoorden. In de rand van zijn eigen activiteiten ondersteunt Motoblouz ook innovatieve ideeën van anderen. De Liberty Rider app bijvoorbeeld, die automatisch de hulpdiensten verwittigt als je als motorrijder bij een ongeval betrokken bent.
T. Thumerelle: “We gaan heel ver om in de gratie van onze klanten te komen omdat we ervan overtuigd zijn dat dit de manier is om hen te binden. Als de klant bijvoorbeeld een technisch probleem heeft met een helm, dan beloven we die binnen de twee weken te repareren. Lukt ons dat niet, dan geven we hem een nieuwe. Retours zijn helemaal gratis. En als een order te laat dreigt te komen, zullen wij de klant proactief contacteren.”
Logistieke bezinning
De sterke groeistrategie zorgt ervoor dat het aantal artikelen op voorraad zienderogen stijgt. Zo heeft Motoblouz vandaag een voorraad van 60.000 referenties en 250.000 producten, goed voor een waarde van tien miljoen euro. Dagelijks gaan er zo’n 1.500 orders de deur uit, met gemiddeld ongeveer 1,6 stuks en een waarde van zo’n 125 euro.
Om die groei op te vangen ging Motoblouz een paar jaar geleden op zoek naar een ander pand in Nord-Pas-De-Calais. “Tijdens onze korte geschiedenis zijn we al enkele keren verhuisd. Het vorige pand, dat we huurden, lag ook in Carvin. Maar dat was met zijn 3.000m² hopeloos te klein aan het worden. Op dat moment zijn we grondig gaan nadenken hoe we onze logistiek in de toekomst wilden organiseren”, vertelt Thomas Thumerelle. “Al snel waren we eruit dat we ook op dat vlak het heft zelf in handen wilden houden, net omdat service over de hele lijn zo belangrijk voor ons is. Even is geopperd om onze kantoren en ons magazijn van elkaar te scheiden, maar omdat teamwork zo belangrijk voor ons is, hebben we ook daar niet voor gekozen.”
Uiteindelijk viel het oog van Motoblouz eind 2013 op een perceel van 23.000m² in Carvin. “Op dat terrein konden we niet enkel het gebouw neerzetten dat we vandaag nodig hebben, maar kunnen we ook verdere groei opvangen. Zo is het mogelijk naar een bebouwde oppervlakte van 18.000m² te gaan. Op die manier kunnen we zeker nog tien jaar verder in hetzelfde pand. Bovendien bestaat de mogelijkheid om nog eens 40.000m² grond bij te kopen.”
Er werd geopteerd voor een gebouw van 6.000m² met maar liefst vier niveaus, goed voor een totale werkoppervlakte van zo’n 15.000m². Binnen het nieuwe magazijn worden een dertigtal logistieke medewerkers actief. “De reden dat we voor verschillende niveaus en niet voor een grotere grondoppervlakte hebben gekozen, is om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Aangezien we heel veel traaglopende artikelen in het assortiment hebben – van meer dan 60% van de referenties liggen maximaal twee stuks op voorraad – was het voor ons interessanter met meerdere niveaus te werken.”
Naast meer fysieke speelruimte stond een efficiëntere manier van werken op het verlanglijstje. Daarom stelde de organisatie zijn warehouse management system (WMS) op het moment van de transitie in vraag.
Christophe Leroy: “In het oude gebouw verzamelden we in batch en sorteerden we vervolgens alle orders uit. Maar naarmate de volumes stegen, bleek die manier van werken steeds minder efficiënt en te arbeidsintensief. Met een nieuw WMS wilden we met name het pickingproces efficiënter aanpakken. Verder werkten we voor enkele processen nog op papier. Ook dat moest er in het nieuwe magazijn uit.”
Uiteindelijk werd besloten het oude, zelf ontwikkelende WMS helemaal opnieuw te ontwikkelen. “We hebben overwogen een standaardpakket aan te kopen, IT is immers niet onze core business. Maar toen werden we overgenomen door Equistone Partners en heerste er een tijd onzekerheid over de ‘way to go’. Dat maakte dat het op een gegeven moment te laat was om nog een standaardpakket te implementeren. Uiteindelijk hebben we die herontwikkeling in zes maanden geklaard. Resultaat is een software die veel performanter is en architecturaal helemaal los staat van ons zelf ontwikkelde ERP-oplossing. Daarnaast zijn de schermen nu veel gebruikersvriendelijker.”
Flexibele inrichting
Voor het uitwerken van een passend magazijnconcept klopte Motoblouz bij Boa Concept aan. Deze Franse leverancier van conveyorsystemen staat bekend om zijn Plug-and-Carry concept. Dat bestaat enerzijds uit een mechanisch concept, in de vorm van een modulaire transportband, en anderzijds uit een logische component die de drijvende kracht achter het systeem vormt. Zo herkent het Warehouse Control System (WCS) zelf de opstelling van het circuit. De gebruiker hoeft enkel de elementen van de transportband te verbinden en vervolgens verkent de WCS het circuit. Bovendien zoekt dat systeem zelf de beste weg voor het transport van pakketten of bakken, waarbij het rekening houdt met de opstelling en de capaciteit van het circuit. De intelligente elementen kunnen ook met elkaar communiceren, wat voor een vlotte onderlinge samenwerking zorgt.
Dat Motoblouz voor Boa Concept als partner heeft gekozen, komt voor een deel door de klik die er meteen was. Zo is Boa Concept eveneens een jong, dynamisch bedrijf dat, na zijn opstart in 2012, nu ook mikt op verdere expansie over de grenzen heen. Zo installeerde het in Duitsland een systeem van 1.200 meter bij papierwarenspecialist Hamelin. “Verder hadden we het gevoel dat er actief met ons werd meegezocht naar de meest geschikte oplossing. Tijdens het traject hebben we ook samen geregeld bijgestuurd met het oog op een optimale efficiëntie. We hebben vooraf weliswaar nog een paar andere partijen gecontacteerd. Maar bij hen hadden we soms het gevoel dat ze vooral oplossingen kopieerden en geen oplossing specifiek voor onze behoeften voorstelden.”
Rode draad doorheen het nieuwe magazijnconcept is het conveyorsysteem van zo’n 500 meter lang, dat we op alle verdiepingen terugvinden. Via een liftsysteem gaan de plastic kratten, waarin de orders worden verzameld, van de ene naar de andere verdieping. “Om zo flexibel mogelijk te blijven, hebben we er bewust voor gekozen nog steeds vrij manueel te werken. Een kranenmagazijn, bijvoorbeeld, zou in onze omgeving absoluut niet rendabel zijn. We vertrouwen op het WMS om de picking zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, het conveyorsysteem zorgt ervoor dat de loopafstanden worden beperkt”, weet Christophe Leroy.
De medewerkers verzamelen de goederen in de rekken en plaatsen ze op een pickkar. Daarmee gaan ze naar het conveyorsysteem dat op elke verdieping verschillende stations heeft. Op die stations worden de plastic kratten uitgesluisd als er uit die zone een artikel nodig is. Via zijn RF-terminal weet de orderpicker in welke krat hij welk artikel moet leggen. Op die manier reist de bak door het magazijn, desnoods over alle verdiepingen, tot hij alle artikelen voor het order heeft verzameld.
De volgende halte is het verpakkingsstation, waar de goederen naar een gepaste verzenddoos worden overgeheveld. In de expeditiezone, tot slot, worden de verzenddozen verzameld per vervoerder. Op die manier worden alle orders die voor 16.30 uur binnenkomen, in Frankrijk voor 13 uur de volgende dag geleverd.
Dat het nieuwe magazijn de groei vlot zal kunnen volgen, werd al snel duidelijk. “In december 2016 was ons pand instapklaar. Tussen kerst en nieuw hebben we onze voorraden verhuisd. Dat was een zeer hectische periode, maar al op dag één slaagden we erin 900 orders te verwerken”, vertelt Christophe Leroy. “In die eerste maand is meteen ons recordaantal orders gesneuveld, met 3.800 pakketten op één dag. Doel is om tegen 2020 zo’n 10.000 pakketten per dag te verwerken. Weliswaar zullen we dan naar twee shifts moeten overschakelen.”
Focus op verdere finetuning
Nu het eerste half jaar in het nieuwe pand een feit is, wil Motoblouz de tijd nemen om de manier van werken verder te finetunen. Zo zullen systematisch meer goederen rechtstreeks in het verzendkarton in plaats van in plastic kratten worden verzameld. Op die manier wil Motoblouz het overladen van producten op het verpakkingsstation beperken en de capaciteit van het systeem nog verhogen. “Het is onze doelstelling ongeveer de helft van de orders rechtstreeks in het verzendkarton te verzamelen. We willen niet per se alle orders rechtstreeks in het verzendkarton verzamelen omdat het erg lastig is op voorhand steeds het juiste karton op de band te zetten als het gaat om orders met meerdere regels.”
In het nieuwe gebouw werd ook een eerste fysieke winkel geïntegreerd, waar klanten kunnen shoppen en persoonlijk advies inwinnen. Plannen om nog meer winkels te openen zijn er voorlopig niet. De organisatie heeft evenmin de intentie via extra webshops meer landen actief te benaderen. “Motorrijders uit Franstalig België vinden ons via de Franse website. Met www.motobluez.eu hebben we weliswaar een Europese website in het Engels, maar die promoten we niet actief. Momenteel ligt de focus vooral op het verder verbeteren van onze huidige services en de verdere ontwikkeling van eigen merken. Dat is ook een reden waarom we niet meteen extra fysieke winkels openen. Dat zullen we pas doen als we daar helemaal klaar voor zijn én als we klanten via die winkels voldoende meerwaarde kunnen bieden. Het ligt niet in onze aard om onbezonnen beslissingen te nemen. We zijn er zeker van dat dat op lange termijn de meest succesvolle strategie is”, besluit Thomas Thumerelle.
TC