LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Het centrale distributiecentrum is gevestigd in een energiezuinig gebouw van 50.000 m2 en bundelt LKQ’s intralogistiek systeem voor de regio op één centrale locatie. De verregaande automatisering van het fulfilmentcentrum is een belangrijke stap in de optimalisatie van de toeleveringsketen en vormt de basis voor de geplande groei de komende jaren.

“In distributie is het belangrijk om het juiste onderdeel op het juiste moment op de juiste plaats te hebben. Automatisering is daarom essentieel voor ons. Het helpt ons om het aantal fouten te verminderen, een beter systeem en proces te hebben en om sneller te zijn,” zegt Alex Gelbcke, CEO LKQ Benelux-Frankrijk.

Krachtige en flexibele shuttle-oplossing

De kern van de sterk geautomatiseerde oplossing – met tien gangen en meer dan 180.000 opslaglocaties voor bakken – is FlashPickÒ. Zo’n 200 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor de opslag en het ophalen van de bakken met producten. In combinatie met 12 werkstations voor goederenontvangst en 16 PickCenter One-to-One werkstations voor het orderverzamelen met hoge productiviteit vormt het shuttlesysteem het middelpunt van het systeem.

De TGW Software Suite is verantwoordelijk voor het sturen van het end-to-end proces, inclusief het Warehouse Control System (WCS) en de Material Flow Controller (MFC). De carton erector(dozenopzetmachine) zorgt voor het vouwen, opzetten, verstevigen en sluiten van de order dozen. De bakkenstapelaars en liften behoren ook tot het systeem.

Future-proof systeem

Bij het ontwerp van het systeem werd rekening gehouden met de toekomstige groeiambities van het bedrijf. Voor LKQ is continue verbetering een belangrijke kernwaarde. Daarom werd al bij het ontwerp gekeken naar een systeem dat klaar is voor de toekomst.

“De oplossing van TGW is schaalbaar. Zo hebben we nu 16 PickCenter One werkstations, maar deze kunnen snel uitgebreid worden als het aantal uitgaande lijnen naar onze klanten groeit. Op die manier zijn we samen met TGW klaar voor de toekomst,” aldus Onno Meerman, LKQ Director Logistics Operations.

IMG_6736

Lifetime Services voor een maximale beschikbaarheid

Ook na de oplevering van het systeem blijft LKQ vertrouwen op de expertise van TGW. Een team van Lifetime Services-specialisten werkt samen met de technici van LKQ om een maximale beschikbaarheid van het systeem te garanderen.

‘Het LTS-team en deze site hebben overdag regelmatig contact om de operaties draaiende te houden. In de controlekamer richten we ons met name op de orders en de orderstroom, terwijl het LTS-team zich concentreert op het onderhoud. Daarom delen we dezelfde radiofrequentie om tijd te vinden voor onderhoud terwijl de operatie doorgaat. Dat is een hele uitdaging als je van 6 uur ‘s ochtends tot 12 uur ‘s nachts operationeel bent. Maar tot nu toe is het ons steeds gelukt om alles in die periode af te handelen,” zegt Bernard Allaart, LKQ Manager Control Room.

Het LTS full service contract gaat verder dan alleen onderhoud. “Het is belangrijk dat ook onze technici het systeem leren kennen en die kennis als bedrijf ook opbouwen. TGW heeft de expertise om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen op het gebied van up-time en prestaties,” vult Loek Beekman, COO LKQ Benelux-Frankrijk aan.

Rolmodel voor rest van de organisatie

De Benelux is een belangrijke regio voor LKQ. “De maturiteit van de aftermarket is hier veel hoger dan in de rest van Europa, we hebben een hoge penetratie van elektrische voertuigen en van fleet en we hebben uiterst succesvolle werkplaatsconcepten. Er wordt in onze regio ook veel aandacht besteed aan revisie en duurzaamheid. In dat opzicht is de Benelux een rolmodel voor de rest van Europa,” aldus Glebcke.

“Daarom is dit centrale distributiecentrum essentieel voor ons. We zullen er op termijn vijf hebben verspreid over heel Europa. Ons doel is om Europa volledig te bereiken en elke klant op dezelfde manier te bedienen vanuit dit soort locaties,” besluit hij.

Recente nieuwsberichten

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.