LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs
(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.
Het centrale distributiecentrum is gevestigd in een energiezuinig gebouw van 50.000 m2 en bundelt LKQ’s intralogistiek systeem voor de regio op één centrale locatie. De verregaande automatisering van het fulfilmentcentrum is een belangrijke stap in de optimalisatie van de toeleveringsketen en vormt de basis voor de geplande groei de komende jaren.
“In distributie is het belangrijk om het juiste onderdeel op het juiste moment op de juiste plaats te hebben. Automatisering is daarom essentieel voor ons. Het helpt ons om het aantal fouten te verminderen, een beter systeem en proces te hebben en om sneller te zijn,” zegt Alex Gelbcke, CEO LKQ Benelux-Frankrijk.
Krachtige en flexibele shuttle-oplossing
De kern van de sterk geautomatiseerde oplossing – met tien gangen en meer dan 180.000 opslaglocaties voor bakken – is FlashPickÒ. Zo’n 200 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor de opslag en het ophalen van de bakken met producten. In combinatie met 12 werkstations voor goederenontvangst en 16 PickCenter One-to-One werkstations voor het orderverzamelen met hoge productiviteit vormt het shuttlesysteem het middelpunt van het systeem.
De TGW Software Suite is verantwoordelijk voor het sturen van het end-to-end proces, inclusief het Warehouse Control System (WCS) en de Material Flow Controller (MFC). De carton erector(dozenopzetmachine) zorgt voor het vouwen, opzetten, verstevigen en sluiten van de order dozen. De bakkenstapelaars en liften behoren ook tot het systeem.
Future-proof systeem
Bij het ontwerp van het systeem werd rekening gehouden met de toekomstige groeiambities van het bedrijf. Voor LKQ is continue verbetering een belangrijke kernwaarde. Daarom werd al bij het ontwerp gekeken naar een systeem dat klaar is voor de toekomst.
“De oplossing van TGW is schaalbaar. Zo hebben we nu 16 PickCenter One werkstations, maar deze kunnen snel uitgebreid worden als het aantal uitgaande lijnen naar onze klanten groeit. Op die manier zijn we samen met TGW klaar voor de toekomst,” aldus Onno Meerman, LKQ Director Logistics Operations.
Lifetime Services voor een maximale beschikbaarheid
Ook na de oplevering van het systeem blijft LKQ vertrouwen op de expertise van TGW. Een team van Lifetime Services-specialisten werkt samen met de technici van LKQ om een maximale beschikbaarheid van het systeem te garanderen.
‘Het LTS-team en deze site hebben overdag regelmatig contact om de operaties draaiende te houden. In de controlekamer richten we ons met name op de orders en de orderstroom, terwijl het LTS-team zich concentreert op het onderhoud. Daarom delen we dezelfde radiofrequentie om tijd te vinden voor onderhoud terwijl de operatie doorgaat. Dat is een hele uitdaging als je van 6 uur ‘s ochtends tot 12 uur ‘s nachts operationeel bent. Maar tot nu toe is het ons steeds gelukt om alles in die periode af te handelen,” zegt Bernard Allaart, LKQ Manager Control Room.
Het LTS full service contract gaat verder dan alleen onderhoud. “Het is belangrijk dat ook onze technici het systeem leren kennen en die kennis als bedrijf ook opbouwen. TGW heeft de expertise om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen op het gebied van up-time en prestaties,” vult Loek Beekman, COO LKQ Benelux-Frankrijk aan.
Rolmodel voor rest van de organisatie
De Benelux is een belangrijke regio voor LKQ. “De maturiteit van de aftermarket is hier veel hoger dan in de rest van Europa, we hebben een hoge penetratie van elektrische voertuigen en van fleet en we hebben uiterst succesvolle werkplaatsconcepten. Er wordt in onze regio ook veel aandacht besteed aan revisie en duurzaamheid. In dat opzicht is de Benelux een rolmodel voor de rest van Europa,” aldus Glebcke.
“Daarom is dit centrale distributiecentrum essentieel voor ons. We zullen er op termijn vijf hebben verspreid over heel Europa. Ons doel is om Europa volledig te bereiken en elke klant op dezelfde manier te bedienen vanuit dit soort locaties,” besluit hij.