Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations.

Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden. De spoorvrachtoperator telt acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners, paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor.
 
In het verleden werkten de logistiek- en planningsexperts met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Toen bekend werd dat Infrabel niet langer voor derden mocht werken en dus ook het beheer van de Lineas-desktops op de stations niet meer mocht doen, moest snel naar een alternatief worden gezocht.
Ofwel moest Lineas nieuwe Windows 10-devices aanschaffen ofwel moest het overstappen op thin clients. Bij een migratie naar Windows 10 zouden de desktops moeten worden vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geüpdatet of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilde Lineas juist af.
 
Om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen, nam Lineas contact op met Nimble, een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Nimble adviseerde aan de slag te gaan met de thin clients van IGEL, waarbij de IGEL UD7 het best aan alle criteria bleek te voldoen.
Een succesvolle ‘proof of concept’ werd uitgevoerd op de hoofdlocatie van Lineas in Brussel. Het projectteam besloot daarop de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving.
 
Daarnaast is het ICT-team begonnen bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor.

Foto: Lineas

Recente nieuwsberichten

Vanessa Stark wordt nieuwe General Manager bij Chep Benelux

Yoni Van der Veken stopt als Country General Manager van de palletpoolspecialist Chep Benelux. Sinds 1 juli heeft Vanessa Stark de fakkel overgenomen. De afgelopen zeven jaar werkte ze vanuit Keulen voor CHEP Automotive. Eerst in Customer Service, vervolgens in Sales en nadien als Strategic Marketing Director voor EMEA.

Wasserij Mireille automatiseert nieuwbouwmagazijn met Dematic AutoStore

Wasserijspecialist Mireille heeft aan Dematic gevraagd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwbouwmagazijn in Heusden-Zolder. Het bedrijf verkoopt een uitgebreid assortiment Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) aan de kmo (o.a.

DigiTrans biedt datagestuurde logistieke oplossing voor de transportsector

DigiTrans is de meest recente spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec. Het bedrijf laat transporteurs en logistieke operatoren toe om optimaal te profiteren van alle gegevens waarover ze beschikken in hun eigen werkomgeving, in het formaat dat ze nodig hebben en op het meest geschike moment.

Barry Callebaut krijgt nieuw Global Distribution Centre in Lokeren

‘s Werelds grootste fabrikant van cacao- en chocoladeproducenten kiest voor een nieuw Global Distribution Centre (GDC) in Lokeren, dat vastgoedbedrijf WDP zal ontwikkelen. De logistieke hub is goed voor een oppervlakte van meer dan 60.000m² en bestaat zowel uit een laagbouwmagazijn als een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn.

Magazino introduceert pay-per-pick betaalmodel voor magazijnrobots

De Duitse startup Magazino heeft een nieuw betaalmodel aangekondigd voor zijn autonome pickrobot Toru. Via een pay-per-pick betaalmodel betalen klanten voor de hoeveelheid werk die een robot verricht in plaats van een jaarlijkse softwarelicensie.

Markt van hef- en magazijntrucks stagneert op recordhoogte

Na vier jaar gestage groei lijkt zich de markt van de goederenbehandeling te stabiliseren. Dat blijkt uit de cijfers die beroepsfederatie Sigma net voor de zomer presenteerde. Toch mocht de sector in 2018 nog steeds een lichte groei van 1,4% optekenen, wat resulteert in een nieuw record van 12.765 toestellen.

Boa Concept en Effidence slaan de handen in elkaar

De fabrikant van modulaire conveyorsystemen Boa Concept gaat voortaan samenwerken met Effidence, leverancier van mobiele navigatieoplossingen. De bedoeling is om klanten op die manier complete automatiseringsoplossingen te bieden. Effidence staat onder andere bekend omwille van zijn EffiBot, een mobiele robot voor supply chain toepassingen.

DS Smith introduceert veelzijdige pallet voor vaten

De nieuwe spuitgegoten pallet van DS Smith is geschikt voor vaten met diverse groottes en formaten. De duurzame pallet moet de supply chain efficiëntie van meer bepaald brouwerijen verhogen. Het gaat volgens de fabrikant om de eerste herbruikbare pallet die alle soorten vaten aankan.

Unifaun neemt Transsmart over

Unifaun biedt cloud transport management systems (TMS) aan in Scandinavië en sinds 2018 ook in Polen. Teneinde een Europese marktleider te worden binnen cloud gebaseerde TMS heeft Unifaun nu de Nederlandse Transsmart Holding B.V. overgenomen.

JLG schuift tendering van carriers op de ‘standaardwijze’ aan de kant

JLG ruilde zijn tenderproces gebaseerd op mailings en Exel sheets voor selectie op basis van gevoel én data, met name voor het tenderplatform Ticontract. Maarten Heylen, logistics manager EMEAIR bij de ontwerper en producent van liften en liftapparatuur zocht een oplossing om carriers te selecteren, maar wenste geen keuzes te maken op basis van pure cijfers omdat dat geen grond voor stevige partnerships zou bieden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.