Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations.

Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden. De spoorvrachtoperator telt acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners, paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor.
 
In het verleden werkten de logistiek- en planningsexperts met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Toen bekend werd dat Infrabel niet langer voor derden mocht werken en dus ook het beheer van de Lineas-desktops op de stations niet meer mocht doen, moest snel naar een alternatief worden gezocht.
Ofwel moest Lineas nieuwe Windows 10-devices aanschaffen ofwel moest het overstappen op thin clients. Bij een migratie naar Windows 10 zouden de desktops moeten worden vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geüpdatet of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilde Lineas juist af.
 
Om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen, nam Lineas contact op met Nimble, een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Nimble adviseerde aan de slag te gaan met de thin clients van IGEL, waarbij de IGEL UD7 het best aan alle criteria bleek te voldoen.
Een succesvolle ‘proof of concept’ werd uitgevoerd op de hoofdlocatie van Lineas in Brussel. Het projectteam besloot daarop de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving.
 
Daarnaast is het ICT-team begonnen bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor.

Foto: Lineas

Recente nieuwsberichten

Frisdrankproducent Riedel implementeert ERP Infor MR3

Tot eind 2017 was Riedel — producent van o.a. Appelsientje, Taksi en Extran — onderdeel van FrieslandCampina. Na de afsplitsing moest de organisatie zich op alle vlakken van FrieslandCampina los maken, waardoor er nood ontstond aan een nieuw ERP-systeem.

Schneider Electric verhoogt supply chain visibiliteit met Shippeo

Met het platform van Shippeo wil Schneider Electric inzicht krijgen in de realtime locatie, status en ETA (Expected Time of Arrival) van alle uitgaande leveringen. Door het Shippeo platform in eerste instantie toe te passen voor de tracking van alle uitleveringen van de magazijnen naar de distributiepartners, wordt het voor het Customer Care Center mogelijk om snel leveringsproblemen te identificeren en proactief met partners en klanten te communiceren.

Bluecrux opent eerste kantoor in de Verenigde Staten

Het Mechelse advies- en softwarebureau Bluecrux heeft begin deze maand een nieuw kantoor geopend in New Yersey. De Belgische innovator wil met zijn software de Amerikaanse farmaceutische sector helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij de commercialisatie van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Hoofdzetel TVH krijgt nieuw jasje

Het hoofdkantoor van material handling specialist TVH wordt uitgebreid. In april 2019 vatte TVH de voorbereidingswerken aan voor de constructie van een strak en lichtrijk nieuw hoofdgebouw tussen de bestaande gebouwen en de Brabantstraat. In 2021 zullen onder meer HR, Finance, Corporate, Legal, Compliance en de directie er hun intrek nemen.

Zalando bouwt XXL distributiecentrum in Nederland

De Duitse e-commercereus gaat een fulfilment centrum in Nederland bouwen. Het dc wordt meteen het grootste en meest geautomatiseerde van Zalando. Het nieuwe dc in Bleiswijk zal zo’n 200 miljoen euro kosten en wordt 140.000m² groot. Somerset Capital Partners en USAA Realco-Europe ontwikkelen het pand.

Volvo kiest terug voor Lineas met nieuwe spoorverbinding richting China

De eerste officiële trein met Volvo’s uit China kwam eind vorige week aan in North Sea Port in Gent en vertrekt straks terug naar de Chinese havenstad Xi’an. Met deze trafiek bevestigt Volvo nogmaals zijn keuze voor duurzaam spoortransport en versterkt het bedrijf tegelijk de samenwerking met Lineas.

Bakker Belgium kiest Boom Logistics Center voor zijn distributie

Bakker Belgium, onderdeel van Greenyard, heeft Goodmans Boom Logistics Centre geselecteerd als logistieke uitvalsbasis voor de distributie van groenten en fruit voor Delhaize in België. Concreet sloten Bakker Belgium en Goodman een akkoord af voor de verhuur van 22.881m² magazijnruimte.

Vlaams consortium ontwikkelt unieke dronetechnologie voor hulpdiensten

Een aantal Vlaamse technologiebedrijven hebben tijdens een realistische rampoefening drones gedemonstreerd om hulpdiensten te ondersteunen. Het project 3DSafeguard-VL, dat de ontwikkeling van die technologie voor ogen had, wordt aanzien als het belangrijkste dronetechnologieproject van Vlaanderen en kan vanaf nu op brede schaal worden ingezet bij politie- en brandweerdiensten.

Medi-Market Group optimaliseert magazijnactiviteiten met Manhattan Associates

De Belgische parafarmacie Medi-Market Group zal Manhattan Active SCALE implementeren om de snelle groei in België en de nabijgelegen landen te ondersteunen. De cloudgebaseerde oplossing moet Medi-Market in staat stellen om de productiviteit van het distributiecentrum te verbeteren en de arbeidskosten te verlagen.

Medeoprichter Gerrit Timmer wordt Chief Science Officer bij Ortec

Gerrit Timmer zal zich als Chief Science Officer onder meer bezighouden met het verbeteren en het verder uitbouwen van het opleidingsinstituut van Ortec en het versterken van de banden met universiteiten. Daarnaast blijft hij directeur van Ortecs eigen Education Factory.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.