Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial)Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje. Om maximaal aan de eisen en verwachtingen van ondernemingen te kunnen beantwoorden, heeft Linde Material Handling dan ook stevig ingezet op de uitrol van zijn

Green Performance-beleid. Dit omvat niet enkel vernieuwde heftrucks en magazijntrucks die zowel krachtig als duurzaam zijn, maar net zo goed milieuvriendelijke oplossingen en onderdelen, waaronder batterijrecyclage, HVO-diesel, een slim energiebeheer en de allereerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.
 
Groene interne transportmiddelen, zonder prestatieverlies
Waar in het verleden vaak de keuze moest worden gemaakt tussen elektrische duurzaamheid en thermische krachtontwikkeling, vallen deze twee aspecten sinds kort probleemloos te combineren. Een eerste belangrijke stap in deze richting werd gezet met de lancering en recente uitbreiding van de Linde X-reeks, een serie elektrische heftrucks met maximale hefcapaciteiten van 2 tot 5 ton. Doordat deze de krachtproductie van hun thermische tegenhangers evenaren en ook net zo goed tot hun recht komen op oneffen oppervlakken en in stoffige of vochtige omgevingen, vormen zij hét duurzame alternatief voor zware sectoren zoals de bouwsector, de industrie of de recyclagesector.
En ook bij de zwaarste tonnages kan nu voor een elektrische heftruck worden gekozen. Waar de limiet voor elektrische vorkheftrucks tot voor kort nog beduidend lager lag, bracht Linde in 2022 namelijk zijn E100 - E180 trucks op de markt, met hefvermogens tot maximaal 18 ton. Dit heeft als gevolg dat er nu voor elke gewichtscategorie een elektrisch alternatief voorhanden is, en klanten dus een optie krijgen die geen emissies uitstoot. 
 
Verdere ontwikkelingen op vlak van waterstoftechnologie en batterijrecyclage
Waterstoftechnologie (ook gekend als brandstofceltechnologie) tekent zich al een tijdlang af als dé technologie van de toekomst, dit dankzij het ontbreken van emissies – ze maakt namelijk gebruik van waterstof om een lithiumionaccu te vullen – en de laadtijd van slechts 3 minuten.
Om volledig op de uitrol van deze technologie voorbereid te zijn, zorgt Linde er niet enkel voor dat alle nieuwe heftrucks hier compatibel mee zijn; het heeft nu ook hun eigen 24 V brandstofcel ontwikkeld, met een vermogen van 1,8 kW. Op deze manier kan Linde verdeler Motrac toekomstig in België een one stop shop-oplossing aanbieden, bestaande uit trucks, brandstofcellen én service.
Om ervoor te zorgen dat deze batterijen ook na gebruik geen belasting van het milieu veroorzaken, heeft Linde bovendien sterk ingezet op de recyclage van zijn lithiumionaccu’s. Het gevolg: ondernemingen met Linde trucks kunnen erop vertrouwen dat hun lithiumionbatterijen aan het einde van hun levensduur worden gerecycleerd en dat tot 95% van de grondstoffen wordt teruggewonnen.
 
Fossielvrije brandstof – tot 90 % minder CO2
De focus ligt echter niet uitsluitend op elektrische heftrucks, ook voor thermische vorkliften is er een milieuvriendelijk alternatief beschikbaar: een fossielvrije brandstof die enerzijds voor een hoger motorvermogen zorgt, en anderzijds de verbranding een stuk schoner maakt, met minder emissies tot gevolg.
Deze HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt geproduceerd uit honderd procent hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afval- en reststoffen. Dit levert niet enkel een reductie in C02-uitstoot tot 90% op vergeleken met conventionele diesel, maar zorgt ook voor minder emissies op vlak van fijnstof, stikstofoxide, koolwaterstoffen en koolmonoxide. De structuur van de HVO-diesel is bovendien vrijwel identiek aan die van conventionele diesel, en kan bijgevolg zowel in zuivere vorm als in een mengvorm worden gebruikt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de heftruck.
 
Slimme laad- en energiebeheeroplossingen
Tot slot kunnen Motrac klanten niet enkel beroep doen op duurzame Linde heftrucks en magazijntrucks, ze kunnen tevens gebruik maken van hun slimme oplossingen op vlak van batterijladen en energiebeheer.
Het Linde batterijlaadbeheer helpt ondernemingen om stroompieken bij het opladen van de trucks te vermijden, en hun energieverbruik – en bijgevolg energiekosten – optimaal af te stemmen op de energienood op elk moment.
Het Linde energiesysteem integreert dan weer alle energierelevante aspecten van de hele onderneming die hier beroep op doet, zodat deze maximaal op elkaar ingespeeld raken. Op die manier kan het totale energieverbruik volledig in kaart worden gebracht en kunnen energieaankopen / -productie zo efficiënt mogelijk verlopen, wat opnieuw tot een reductie in CO2 én kosten leidt.
Om zeker te zijn welke oplossing het meest geschikt is voor ondernemingen in België, kan eenvoudig beroep worden gedaan op het energieadvies van Motrac.
 
Conclusie
Linde’s Green Performance richt zich op het uitbreiden van het aanbod elektrische trucks, maar ook op het gebruik van milieuvriendelijke diesel en waterstoftechnologie, alsook op het aanbieden van slimme laad- en energieoplossingen. Ontdekt u graag in detail wat deze groene oplossingen voor u kunnen betekenen? Surf dan snel naar de website van Motrac, invoerder en verdeler van Linde heftrucks en magazijntrucks in België.

www.motrac.be

Recente nieuwsberichten

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Monitoring software van Brighteye waakt over gezondheid van productiesystemen

Brighteye is leverancier van een modulaire softwareoplossing voor manufacturing operations management (MOM), die bestaat uit MES, WMS, quality management en geavanceerde mogelijkheden voor planning en scheduling. De softwareleverancier is nu gestart met de grootschalige uitrol van Momentum Monitoring, een functie die werd ontwikkeld om de gezondheid van infrastructuur en applicaties en gebruikersadoptie te volgen. De nieuwe functionaliteit is gratis beschikbaar voor klanten en moet gebruikers van Brighteye’s MOM-software in staat stellen de systeemgezondheid van hardware, timings en fouten op de productievloer te monitoren en proactief te beheren.

EPAL digitaliseert open EPAL pallet pool

De EPAL Euro pallet QR, die de European Pallet Association (EPAL) in het najaar van 2023 aankondigde, is sinds 1 januari 2024 officieel in omloop. Dat nieuwe ‘open EPAL palletpool product’ is voorzien van een unieke QR-code op de rechter hoekblokken en kan daardoor gemakkelijk worden geïntegreerd in digitale processen in de goederen- en palletlogistiek. Met de introductie van de nieuwe pallet heeft EPAL naar eigen zeggen de eerste stap in de digitalisering van de EPAL Euro palletpool succesvol afgerond.

TVH voortaan officieel Carraro-reparatiecentrum voor Belux

TVH, wereldwijd leverancier van onderdelen gevestigd in Waregem, heeft een nieuw strategisch partnership gesloten met Carraro, een onderdelenleverancier voor landbouw-, grondverzet- en material handling machines. Concreet wordt TVH het erkende Carraro-reparatiecentrum voor de Belux-regio. Daardoor kunnen klanten in de Belux voortaan een beroep doen op de gespecialiseerde reparatiediensten van TVH voor Carraro-onderdelen, zoals aandrijf- en stuurassen, automatische transmissies en versnellingsbakken.

Transuniverse sluit partnership met Torrestir in Portugal

Vanaf 1 februari 2024 werkt groepagespecialist Transuniverse Forwarding, met hoofdzetel in Wondelgem, samen met het Portugese Torrestir om de distributie in Portugal te verzorgen. Torrestir, gevestigd in Braga, beschikt over een fijnmazig nationaal distributienetwerk, waardoor de transittijden op meer afgelegen bestemmingen met een dag zouden verminderen. Een bijkomend voordeel is een verbeterde opvolging van zendingen dankzij geautomatiseerd dataverkeer.

Mitsubishi Forklift Trucks stelt nieuwe zware elektrische heftrucks voor

Mitsubishi Forklift Trucks heeft een nieuwe, stille elektrische heftruck met een hefcapaciteit van 12 ton gelanceerd. Daarmee wordt het assortiment elektrische heftrucks van Mitsubishi Forklift Trucks naar eigen zeggen compleet. Klanten kunnen nu kiezen uit hefcapaciteiten van 1,4 tot 12 ton.

Machinebouwer AWL stroomlijnt productieproces met cloudoplossing van Infor

AWL, met hoofdvestiging in het Nederlandse Harderwijk, is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van slimme (modulaire) machines en richt zich daarbij vooral op complexe automatiseringsprojecten voor bedrijven die wereldwijd opereren. Doordat bij AWL de orders steeds minder projectmatig en in toenemende mate seriematig binnenkomen, groeide de behoefte aan een nieuw ERP-systeem. Een voorwaarde van klanten waarvoor seriematig machineconcepten worden gebouwd, is onder meer de traceerbaarheid binnen de productie en de product lifecycle, zodat eventuele verstoringen of problemen ondanks de grote schaal snel kunnen worden gesignaleerd en verholpen.

Om zijn productieproces te helpen optimaliseren, besloot AWL ‘industry cloud company’ Infor in de arm te nemen. Voortaan zet de machinebouwer voor zijn business unit ‘material handling’ de CloudSuite Industrial Enterprise in, een ERP-oplossing op basis van Amazon Web Services (AWS). Daarmee wordt AWL ondersteund in de volumeproductie van deze business unit.

Lalesse Logistic Solutions gaat geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn realiseren

De Nederlandse financiële holding Elsrijk heeft opdracht gegeven aan Lalesse Logistic Solutions, aanbieder van warehouse automatiseringssystemen, om in Dordrecht een geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn te realiseren. Een van de gebruikers van het magazijn wordt B&S, leverancier van levensmiddelen en overige consumentengoederen aan rederijen van (cruise)schepen, luchtvaartmaatschappijen, militaire instellingen, ngo’s en grote retailers. Het nieuwe magazijn zal ruimte bieden aan 32.000 palletlocaties, verspreid over 7 niveaus en zal worden geïntegreerd met innovatieve technologieën die een naadloze en efficiënte logistieke operatie moeten garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.