Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Liebherr-Mining produceert in Colmar grote hydraulische graafmachines die voor de mijnbouw worden gebruikt. Alle onderdelen die nodig zijn voor de eindassemblage en de levering van reserveonderdelen, inclusief kleine onderdelen, worden opgeslagen in het bestaande hoogbouwmagazijn voor pallets. Om de werkplekken flexibel en automatisch te bevoorraden, maar ook om de beschikbare ruimte in het magazijn maximaal te benutten, kreeg Knapp de opdracht een nieuw geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem te implementeren.
 
De nieuwe oplossing zal bestaan uit het OSR Shuttle Evo picking- en opslagsysteem, drie ergonomische werkstations uit de Pick-it-Easy serie, vier ompakstations en de flexibele Open Shuttle, die de inkomende goederen volledig automatisch verbindt met het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem. Er komt ruimte voor 23.500 opslagplaatsen op 37 niveaus in een stellingenlijn met driedubbele opslagdiepte. Het huidige hoogbouwpalletmagazijn blijft na de verbouwing bestaan. Het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem zal alle onderdelen volledig automatisch opslaan en zal de werkplaatsen bedienen volgens het ‘product-to-man’-principe.
 
Concreet zal het geplande systeem Liebherr Mining ondersteunen bij drie basisprocessen: goederenontvangst, goederenuitgifte en orderverzamelen. Bij ‘goods-in’ zal de Open Shuttle vloot kleine onderdelen vervoeren van de gedecentraliseerde goods-in stations naar het nieuwe magazijnsysteem. De Open Shuttle is geïntegreerd in het interne heftruckverkeer van het bedrijf. De goederen worden dan centraal opgeslagen in de OSR Shuttle Evo. Als de onderdelen nodig zijn in de productie of als reserveonderdelen, worden ze in de pickingstations uit de opslag gehaald. De kleine onderdelen worden naar de ergonomische werkstations van de Pick-it-Easy serie gebracht volgens het product-naar-de-man principe en vervolgens in containers verzameld. Zodra het orderverzamelen correct is afgerond, worden de containers via het transportsysteem naar de consolidatiezone getransporteerd, waar de goederen uit het palletmagazijn worden samengevoegd met de kleine onderdelen en vervolgens naar de productielijnen of als reserveonderdelen naar de verzendingszone worden vervoerd. Indien nodig kunnen de opgehaalde transportcontainers weer tijdelijk worden opgeslagen in de OSR Shuttle Evo.
 
Het KiSoft softwarepakket van Knapp bestuurt en bewaakt het systeem. Het wordt via een interface verbonden met het systeem van de klant, bestuurt de Open Shuttle-vloot en beheert de in- en uitslag van de voorraad in het automatische opslag- en ophaalsysteem en de bevoorrading van de werkstations. De KiSoft SCADA-software zorgt voor de visualisatie van de systeemstatus, waardoor een volledig overzicht en maximale beschikbaarheid worden gegarandeerd.
 
De nieuwe automatiseringsoplossing moet in februari 2024 in gebruik worden genomen.

Foto: KNAPP / Open Shuttles

Recente nieuwsberichten

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.