Leveren binnen 24 uur dankzij AutoStore
Als logistiek dienstverlener was het voor PostNL een logische stap om een totaaloplossing voor fulfilment aan te bieden. Op verschillende locaties in Nederland bieden ze retailers uit branches variërend van hardware tot aan kleding de mogelijkheid voor opslag, picking, verpakken én verzending. Op de locatie in Houten staat e-fulfilment voor webwinkels centraal. Met behulp van een AutoStore systeem gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions worden dagelijks duizenden orders verwerkt.
Het AutoStore magazijn van PostNL
Oppervlakte: ca. 1.550 m2, 9,5 meter hoog
Aantal bakken: 21.000
Aantal robots: 42
Invoerstations: 2
Uitvoerstations: 6
Oplevering: november 2017
Nieuwe oplossing in bestaand pand
Al sinds een aantal jaren wordt fulfilment aangeboden door PostNL. In Houten lagen goederen opgeslagen in stellingen en werden orders met de hand gepickt. “Om de marktpositie in fulfilment te versterken wilden we vol inzetten op automatisering”, vertelt Michiel. Een nieuw systeem moest aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. “Het moest te realiseren zijn in een bestaand pand met bepaalde hoogtes. Daarnaast wilden we een systeem dat schaalbaar is en weinig onderhoud nodig heeft.”
Op een beurs maakt PostNL kennis met het AutoStore systeem van Lalesse Logistic Solutions. Na een grondige afweging tussen een shuttle systeem of AutoStore wordt er gekozen voor het laatste. Amper zes maanden na de goedkeuring van het definitieve plan treedt de eerste fase van het systeem in werking. Het systeem bestaande uit het grid met ca 10.000 bakken, drie werkstations en 12 robots start met het verwerken van orders. In november 2017 volgt fase twee. Het totale systeem bestaat nu uit 21.000 bakken, 42 robots en 8 werkstations.
Projectleider Daan Niels vertelt
“Wat dit project bijzonder maakte was dat het in twee fasen is opgeleverd. In de eerste fase werd het volledige grid al gebouwd, maar werd deze met slechts de helft van het aantal bakken gevuld. Hiermee konden ze laten zien dat het werkte alvorens over werd gegaan op fase twee. We hebben het project in een vlot tempo kunnen realiseren: in minder dan een jaar werden beide fasen opgeleverd.”
“PostNL is een grote organisatie, maar dat heeft het proces op geen enkele manier belemmerd. Doordat er een klein maar heel divers projectteam van verschillende disciplines beschikbaar werd gesteld konden we in korte tijd al het werk verzetten. We komen graag bij PostNL over de vloer om het systeem aan geïnteresseerden te laten zien. ”