Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden. De nieuwe norm heeft ook gevolgen voor de toegangsbeveiliging van palletmagazijnen met automatische herstart.

Daarom bieden de Sensor People van Leuze nu een nieuwe veiligheidsoplossing met inductielussen, lichtscherm en bewaakte signaalvolgorde die voldoet aan de eisen van de herziene norm EN 415-4. Daarbij maken inductielussen in het veiligheidssysteem onderscheid tussen vorkheftrucks en personen
 
Tot nu toe werden veel materiaaloverslagstations met automatische herstart als volgt beveiligd: elektrosensitieve beschermingsuitrusting (ESPE) beveiligde het toegangspunt - als de ESPE (inloopbeveiliging / lichtscherm) onderbroken wordt, worden de machine en transportband gestopt. Om te voorkomen dat de
gestopte machine opnieuw moest worden opgestart na het laden van een gang door een bevoorradingsvoertuig, zoals een vorkheftruck, werden twee inductielussen gebruikt als muting-signalen. Deze bevonden zich in de vloer vóór de inloopbeveiliging. Wanneer de vorkheftruck over de inductielussen reed, werd de inloopbeveiliging tijdelijk overbrugd. Die oplossing beantwoordt niet meer aan de huidige stand van de veiligheidstechnologie. Het systeem eindigt vaak in een evaluatie-logica met één kanaal. Als gevolg daarvan is de veiligheid onder bepaalde omstandigheden niet meer gegarandeerd voor de gegeven toepassing. Een nieuw type van toegangsbeveiliging voor een palletmagazijn heeft tot doel de toegang van personen te verhinderen, maar tegelijkertijd de toegang van pallets mogelijk te maken met een vorkheftruck.
 
Fabrikanten en exploitanten kunnen nu gebruik maken van een nieuwe oplossing die wordt beschreven in de toekomstige versie van de norm EN 415-4. Deze komt overeen met de huidige stand van de techniek. Twee inductielussen worden ook gebruikt voor dit type toegangsbeveiliging op palletmagazijnen. Het verschil met traditionele concepten is dat de beide inductielussen zich niet vóór de gevarenzone bevinden. In plaats daarvan bevindt één lus zich buiten de gevarenzone en de tweede bevindt zich achter de inloopbeveiliging, binnen de gevarenzone. De ESPE – de opto-elektronische beveiligingsinrichting – blijft op zijn plaats. Zoals voorheen scheidt zij de verkeers- en de gevarenzone. Daarnaast is er ook een veiligheidssysteem dat toezicht houdt op een gedefinieerde opeenvolging van signalen en de automatische herstart initieert.
 
Leuze biedt de beschreven veiligheidsoplossing voor toegangsbeveiliging op palletmagazijnen met automatische herstart aan als een compleet pakket dat is getest en gevalideerd op het gebied van veiligheid met de benodigde componenten.

Foto: Leuze - De toegangszone wordt beschermd door een veiligheidslichtscherm. Ook zijn er voor en achter de veiligheidssensor inductielussen in de vloer aangebracht. Het veiligheidssysteem kan zo onderscheid maken tussen vorkheftruck en personen.

Recente nieuwsberichten

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.