Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden. De nieuwe norm heeft ook gevolgen voor de toegangsbeveiliging van palletmagazijnen met automatische herstart.

Daarom bieden de Sensor People van Leuze nu een nieuwe veiligheidsoplossing met inductielussen, lichtscherm en bewaakte signaalvolgorde die voldoet aan de eisen van de herziene norm EN 415-4. Daarbij maken inductielussen in het veiligheidssysteem onderscheid tussen vorkheftrucks en personen
 
Tot nu toe werden veel materiaaloverslagstations met automatische herstart als volgt beveiligd: elektrosensitieve beschermingsuitrusting (ESPE) beveiligde het toegangspunt - als de ESPE (inloopbeveiliging / lichtscherm) onderbroken wordt, worden de machine en transportband gestopt. Om te voorkomen dat de
gestopte machine opnieuw moest worden opgestart na het laden van een gang door een bevoorradingsvoertuig, zoals een vorkheftruck, werden twee inductielussen gebruikt als muting-signalen. Deze bevonden zich in de vloer vóór de inloopbeveiliging. Wanneer de vorkheftruck over de inductielussen reed, werd de inloopbeveiliging tijdelijk overbrugd. Die oplossing beantwoordt niet meer aan de huidige stand van de veiligheidstechnologie. Het systeem eindigt vaak in een evaluatie-logica met één kanaal. Als gevolg daarvan is de veiligheid onder bepaalde omstandigheden niet meer gegarandeerd voor de gegeven toepassing. Een nieuw type van toegangsbeveiliging voor een palletmagazijn heeft tot doel de toegang van personen te verhinderen, maar tegelijkertijd de toegang van pallets mogelijk te maken met een vorkheftruck.
 
Fabrikanten en exploitanten kunnen nu gebruik maken van een nieuwe oplossing die wordt beschreven in de toekomstige versie van de norm EN 415-4. Deze komt overeen met de huidige stand van de techniek. Twee inductielussen worden ook gebruikt voor dit type toegangsbeveiliging op palletmagazijnen. Het verschil met traditionele concepten is dat de beide inductielussen zich niet vóór de gevarenzone bevinden. In plaats daarvan bevindt één lus zich buiten de gevarenzone en de tweede bevindt zich achter de inloopbeveiliging, binnen de gevarenzone. De ESPE – de opto-elektronische beveiligingsinrichting – blijft op zijn plaats. Zoals voorheen scheidt zij de verkeers- en de gevarenzone. Daarnaast is er ook een veiligheidssysteem dat toezicht houdt op een gedefinieerde opeenvolging van signalen en de automatische herstart initieert.
 
Leuze biedt de beschreven veiligheidsoplossing voor toegangsbeveiliging op palletmagazijnen met automatische herstart aan als een compleet pakket dat is getest en gevalideerd op het gebied van veiligheid met de benodigde componenten.

Foto: Leuze - De toegangszone wordt beschermd door een veiligheidslichtscherm. Ook zijn er voor en achter de veiligheidssensor inductielussen in de vloer aangebracht. Het veiligheidssysteem kan zo onderscheid maken tussen vorkheftruck en personen.

Recente nieuwsberichten

Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming.

Social distancing badge moet verspreiding van COVID-19 op werkvloer voorkomen

Om de social distancing op de werkvloer te garanderen, lanceren Tilt-Import en Claitec de T10R-SD badge, waarbij de ‘SD’ staat voor Social Distance Sensor. Wanneer iemand zich op minder dan pakweg 1,5 meter begeeft van een persoon met een T10R-SD badge, gaat de badge trillen en een geluids- en lichtsignaal uitsturen.

Uber Freight komt in handen van Duitse start-up

Uber, wellicht in de eerste plaats bekend van de gelijknamige taxi-app die chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt, breidde zijn dienstverlening in 2017 uit naar vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers. In 2019 werden de activiteiten van ‘Uber Freight’ ook in Europa geïntroduceerd toen het bedrijf zich in Amsterdam ging vestigen.

Werkgevers in transport en logistiek verwachten banenverlies

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 september 2020 is gepubliceerd, zijn werkgevers in de sector transport en logistiek pessimistisch over de evolutie van de werkgelegenheid in hun bedrijf tegen eind 2020.

Supply Chain Profs en Xeleos Consulting werpen bedrijven reddingsboei toe

Het Nederlandse consultancybedrijf Supply Chain Profs en het Belgische Xeleos Consulting slaan de handen in elkaar om bedrijven succesvol door de economische crisis heen te helpen en zelfs te laten accelereren. Beide partijen zullen klanten begeleiden in een gezamenlijk ontwikkelde methodiek die gericht is op inzicht, actie en versnelling.

Logistieke partijen ontwikkelen samen oplossing voor resource- en routeplanning

De logistieke bedrijven Cornelissen Groep, Peter Appel Transport en Simon Loos hebben samen met softwareleverancier Conundra een samenwerkingscontract ondertekend. De vier partijen zullen de komende twee jaar gezamenlijk werken aan een innovatieve software die een volledig geautomatiseerde planning van resources en routes mogelijk maakt.

Chep pallets voortaan uit 100% gecertificeerde houtbronnen

Chep bereikt opnieuw een van zijn klimaatdoelen door niet langer bij te dragen aan ontbossing. Voortaan komt elke houten Chep-pallet wereldwijd van duurzaam beheerde bossen. De keuze voor 100% gecertificeerde houtbronnen is een logisch gevolg van het circulaire businessmodel van Chep, waarbij ladingdragers worden gedeeld en hergebruikt.

BigMile beschikbaar voor Europese gebruikers

Stichting Connekt (een onafhankelijk netwerk voor duurzame bereikbaarheid in mobiliteit en logistiek) en Districon Solutions (ontwikkelaar van supply chain-strategieën en -oplossingen) zijn een samenwerking aangegaan om vanuit BigMile BV de SaaS-oplossing BigMile als dienst commercieel te leveren, om te beginnen in Europa.

IPP breidt uit naar Polen

Na Spanje en Duitsland breidt IPP, aanbieder van pallet pooling-diensten voor de FMCG- en retailsector, zijn activiteiten nu ook uit naar Polen. Met de uitbreiding wil IPP zijn internationaal opererende klanten ook in Polen kunnen ondersteunen en nieuwe, Poolse klanten een full service palletpooling oplossing bieden.

DB Schenker biedt klanten van concurrent Damco ‘stability package’

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een ‘stability package’ samengesteld voor klanten van zijn concurrent Damco. Het pakket voorziet die klanten in een aanbod om kortlopende contracten met een looptijd van maximaal twee maanden direct over te nemen tegen dezelfde voorwaarden als overeengekomen met Damco.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.