La Redoute garandeert traceerbaarheid van bestellingen in een dropshippingmodel

La Redoute, onderdeel van de Galeries Lafayette Group, is gespecialiseerd in kleding en decoratie. Het bedrijf is de e-commerce marktleider in de woon- en modesector in Frankrijk. Haar internationale bedrijfsactiviteit is gebaseerd op drie kernelementen: dochterondernemingen, websites en partnerships. La Redoute.fr is de grootste shoppingsite voor kleding en interieur in Frankrijk. Gemiddeld bezoeken zo’n negen miljoen gebruikers elke maand de website.

Met kantoren in zes landen (het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Zwitserland, België, Portugal en Spanje) streeft La Redoute voortdurend naar het verbeteren van haar concurrentievermogen door het uitbouwen van efficiënte partnerships met distributeurs met een sterke marktpositie in China, Zweden, Griekenland, Roemenië, Afrika en Japan.

La Redoute in cijfers

  • 180 jaar ervaring
  • 10M klanten in Frankrijk en daarbuiten 
  • Meer dan 70% van de collecties wordt intern ontworpen 
  • € 750M omzet in 2017 
  • 90% van de omzet uit online verkoop
  • 9M unieke bezoekers per maand Aanwezig in meer dan 150 landen

HET DOEL

Als internationaal bedrijf met een groeiend aantal klanten en partners over de hele wereld is een hoge productkwaliteit en een efficiënte communicatie met klanten en leveranciers cruciaal voor La Redoute. De vorige EDI-oplossing voldeed niet meer aan de hoge verwachtingen van dit groeiende bedrijf. Daarom besloot La Redoute om actie te ondernemen om het documentenbeheer met zakenpartners te verbeteren en de opvolging van dropshippingprocessen in de supplychain te vereenvoudigen. De implementatie van een EDI-oplossing op maat werd onderdeel van de ontwikkelingsstrategie van La Redoute. Het bestaande proces voor documentuitwisseling genereerde namelijk fouten en onregelmatigheden waardoor de traceerbaarheid van bestellingen voor La Redoute en haar leveranciers werd

verhinderd. Dat had een grote negatieve impact op de kwaliteit van de klantenservice en op de zakelijke activiteiten. Daarom werd er ingezet op het verbeteren van de tracking bij de uitvoering van bestellingen, van de plaatsing van de bestelling tot de verzending en de facturatie. Daarnaast werd ook gestreefd naar het waarborgen van de kwaliteit van de klantendienst en de bedrijfsactiviteit. Om al deze processen te kunnen beheren, was een efficiënt data flow management nodig. Het bedrijf was op zoek naar een internationale EDI-provider die kon zorgen voor een snelle en eenvoudige connectie met alle zakenpartners, inclusief leveranciers en aanbieders van logistieke diensten. En zo ontstond de samenwerking met Comarch.

DE OPLOSSING

Het project, dat begin 2018 van start ging, omvat zowel de technische migratie als het connecteren van nieuwe partners. Het implementatieteam van Comarch werkte nauw samen met de IT-afdeling van La Redoute om de bedrijfsspecifieke vereisten te identificeren. Comarch nam de verantwoordelijkheid voor de systeemintegraties en leverde een breed scala aan diensten, waaronder partner on-boarding en training, applicatiehosting en ondersteuning van de servicedesk.

EDI-oplossingen voor partners van La Redoute

  • Comarch EDI Integratie is een end-to-end EDI-oplossing die integreert met het systeem of met de ERP van de leverancier waardoor het handmatig invoeren van gegevens overbodig wordt.
  • Comarch Web-EDI is een intuïtieve web-based applicatie waarmee elektronische gegevensuitwisseling ook mogelijk wordt met leveranciers die geen EDI-integratie kunnen maken. Deze oplossing wordt vaak gekozen door de kleinere partners van La Redoute.
Tools voor La Redoute
  • La Redoute heeft rechtstreeks toegang tot een realtime monitoringportaal met informatie over de status van documenten. Het bedrijf kan controleren of de documenten correct worden verwerkt door het platform en of ze aan de partners worden bezorgd.
  • Na de lancering van de factuurstroom wordt een e-Archief-module geconfigureerd. Deze applicatie voldoet aan de eisen van de EU richtlijn voor e-Facturatie, en slaat e-facturen op conform met de nationale wettelijke vereisten.
Documenttypes
Documenten kunnen geconverteerd worden van en naar de door de leveranciers gebruikte documenttypes. Na de eerste fase van het project werden drie soorten documenten ondersteund: ORDER, ORDRSP, DESADV. Binnenkort wordt ook e-Facturatie gelanceerd. Interessant om weten is dat La Redoute maandelijks meer dan 80.000 documenten uitwisselt via het platform.

HET RESULTAAT

Dankzij deze gecentraliseerde EDI-oplossing kan La Redoute nu eenvoudig haar bedrijfsprocessen monitoren en beheren, waardoor het sneller kan reageren op onvoorziene gebeurtenissen. Bovendien zorgt een efficiënte documentenstroom voor een betere relatie met klanten, leveranciers en andere zakenpartners. Daarnaast vermindert het de werkdruk van de IT-afdeling qua documentuitwisseling.
 
Tijdens het volledige project luisterden de teams van Comarch goed naar onze wensen en hielden ze rekening met de specifieke beperkingen van onze sector. Ze waren ook zeer ontvankelijk voor onze verwachtingen en werkten voortdurend aan de verbetering van de dienstverlening, wat getuigt van een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, wat we zeer op prijs stellen.”– Mathieu Blampain, IT project manager bij La Redoute
 
De go-live van het project was juni 2018. Het was voor ons erg belangrijk om La Redoute een stabiel EDI-platform te bieden dat zowel aan de ambities voldeed als aan de kwaliteitseisen van het bedrijf. Enkele maanden na de start van het project kunnen we concluderen dat we onze doelstellingen hebben bereikt. Het is een echt collaboratief project. We werken momenteel samen om nieuwe partners te connecteren en het platform uit te breiden naar andere landen.”– Matthieu Roussel, Comarch Sales Manager verantwoordelijk voor Corporates

OVER COMARCH

Comarch is opgericht in 1993 en heeft meer dan 20 jaar ervaring met het ontwerpen, implementeren en integreren van IT-oplossingen voor bedrijven in diverse sectoren, waaronder de detailhandel, consumptiegoederen, doe-het-zelf, logistiek, productie, farmaceutica en olie en gas. Oplossingen voor gegevensuitwisseling en documentbeheer zijn gericht op het beheer van stamgegevens, e-aanbestedingen, e-facturatie en AP-/AR-processen. Comarch biedt een echte end-to-end, procure-to-pay oplossing. Bovendien omvat het aanbod een B2B-netwerk dat een veilige en betrouwbare dataoverdracht garandeert met meer dan 100.000 entiteiten wereldwijd in korte tijd. Comarch werkt samen met toonaangevende bedrijven zoals METRONOM, Carrefour, Leroy Merlin, BP, BIC, Unilever, Rossmann, Valeant, Valeo en Technicolor. Met duizenden succesvol voltooide projecten, 15 datacenterlocaties en meer dan 80 kantoren in meer dan 30 landen, beschikt Comarch over de ondersteuning en infrastructuur die nodig zijn voor een grootschalige implementatie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.