Krachtige e-trucks met ergonomische sturing

Linde lanceert innovaties

Tijdens World of Material Handling in het Duitse Mannheim stelde Linde Material Handling zijn nieuwste producten en langverwachte innovaties voor. Blikvangers tijdens de reveal show waren de heftrucks 1252 E en 1252 X. De vorkheftrucks koppelen krachtige elektrische aandrijving aan een verbeterde ergonomie. Zo loodst Linde de magazijnwerking een nieuw tijdperk binnen, compleet met geconnecteerde oplossingen.

Op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter stelde Linde in Mannheim zijn volledige portfolio aan producten, oplossingen en diensten voor. Tijdens de persconferentie klonken Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering, duidelijk positief over de toekomst. “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat betreft ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid.” Volgens de constructeur zullen verbandingsmotoren vervellen tot een niche-oplossing die naast de vele andere energiebronnen staat.

Vierde generatie

Dit jaar was het vooral uitkijken naar de onthulling van de vierde generatie heftrucks gebouwd op het innovatieve 12XX-platform, dat in 2019 zijn intrede deed. Het platform zorgt voor meer zichtbaarheid voor de bestuurder, een betere ergnomie, een hoger rendement (tot 30 procent minder energieverbruik) en een standaarduitrusting voor connectiviteit. Het maakt de trucks klaar voor de integratie in de digitale systemen die Linde vandaag heeft doorontwikkeld.
 
Tijdens de reveal show werd onder meer de thermische Linde 1204 gepresenteerd: een nieuwe, krachtige heftruck voor langdurige inzet en zware toepassingen. De truck kan lasten tot 3,5 (1204 H35) of tot 5 ton (1204 H50) aan, opvallend meer dan de 2 tot 3,5 ton van vroeger. Maar vooral de onthulling van de modellen 1252 E en 1252 X stond centraal. Het was niet toevallig de VP van Linde die de modellen persoonlijk de zaal binnenreed.

202274142229703_foto-1.jpg
De nieuwe heftruckmodellen van Linde: de thermische 1204 H35 – H50 (links), de elektrische 1252 X20 – X35 (midden) en de 1252 E20 – E35 (rechts, hier zonder Linde Steer Control).

Drijfveer voor verandering

Met het model 1252 X zet Linde een grote stap op het vlak van de verduurzaming van zijn heftrucks. Een afweging tussen kracht en elektrische aandrijving dringt zich niet langer op. De elektrische 1252 X heftruck produceert voor het eerst evenveel kracht als zijn thermische tegenhangers, en combineert zo het beste van twee werelden: elektrische duurzaamheid mét thermische krachtproductie. “De X-serie zal een echte drijfveer zijn voor verandering binnen onze sector”, stelde Stefan Prokosch. “We ontvingen alvast positieve feedback uit de markt, met meer dan 10.000 verkochte eenheden in de eerste maanden.”
 
De nieuwe elektrische krachtpatsers zijn voor allerhande veeleisende toepassingen inzetbaar. Denk aan de bouwsector en de papierindustrie, die nu over een elektrisch alternatief beschikken waar ze vroeger steevast naar thermische trucks moesten grijpen. Linde biedt zijn klanten zo voor het eerst een gelijkwaardig, duurzaam alternatief.
 
Ook nieuw in het gamma zijn de volledig elektrisch aangedreven heftrucks E100 tot E180 uit de 1471-reeks. Deze trucks bieden ruim een verdubbeling van de maximale draagcapaciteit van de sterkste Linde-truck die tot nu toe op de markt beschikbaar was. De maximale last is van 8 ton bij de 1471 E80 naar een indrukwekkende 18 ton gegaan bij de 1471 E180.

Verbeterde ergonomie

Ook de Linde 1525 E kwam met veel toeters en bellen de zaal binnengereden. Meteen sprong de grootste innovatie in het oog: het stuur heeft plaats gemaakt voor een miniwheel op de armleuning. De zogeheten Linde Steer Control vormt de derde grote innovatie van Linde op het vlak van besturing. In de jaren ’60 introduceerde Linde als eerste de bipedaal, die het mogelijk maakte van rijrichting te veranderen zonder te moeten schakelen. In 1995 volgde de Linde Load Control, met joysticks bij de rechterhand. De Steer Control maakt het drieluik nu compleet: de bestuurder kan voortaan opereren met beide armen in rustpositie.
 
Door de miniwheel – die indien gewenst ook de vorm van een joystick kan aannemen – ervaart de bestuurder een ongekende ergonomie. Het sturen vraagt minder kracht vanuit de arm en schouder. Door het verdwijnen van het stuur heeft hij of zij ook een beter zicht op wat zich voor de truck afspeelt. Niet alleen een winst op het vlak van ergonomie dus, maar ook rond veiligheid. Bovendien laat de miniwheel ook toe om preciezer te rijden en te opereren, doordat de gevoeligheid van het wiel zich instelt op de snelheid van de truck.

20227414237703_foto-2.jpg
Linde Steer Control: een miniwheel vervangt het stuur en zorgt voor een verbeterde ergonomie.

Linde Connect

Linde wil in de eerste plaats een aanbieder zijn van totaaloplossingen voor zijn klanten – en dus meer dan een pure productleverancier. De redenen hiervoor waren nog nooit zo groot als vandaag. “Hogere energieprijzen, tekorten op de arbeidsmarkt, steeds strengere veiligheidsvoorschriften en de zoektocht naar duurzame oplossingen zijn de uitdagingen van deze tijd”, aldus Stefan Prokosch. “Het is belangrijk om alle mogelijkheden van digitalisering en networking te omarmen en te benutten. Onze klanten verwachten niet langer enkel heftrucks en magazijnapparatuur.”
 
Om dat te illustreren, werd tijdens de persdagen een heuse proefopstelling van een magazijn gecreëerd, waarin alle innovaties en hun inzetbaarheid van het begin tot het einde van de magazijnketen in de praktijk te zien waren: van heftrucks, magazijntrucks, voertuigen voor order picking, automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), tot cloudtoepassingen, software en nog veel meer. Tijdens World of Material Handling was voor de bezoekers duidelijk te zien hoe Linde inzet op geïntegreerde oplossingen.
 
De trucks van Linde bevatten vandaag standaard tweehonderd datasensoren die een diagnose op afstand mogelijk maken. Zo loodst Linde de magazijnwerking verder het digitale tijdperk in, met voor elk apparaat een digitale tweeling. De software over the air-functie maakt het ook mogelijk om makkelijk nieuwe features te integreren en voertuigen klaar te maken voor wat komt. Onderhoudsmanagement is voortaan ook mogelijk langs deze weg, waardoor lang wachten op assistentie tot het verleden behoort. “Inmiddels zijn al zo’n 250.000 heftrucks met elkaar verbonden via het Linde Connect systeem”, aldus Stefan Prokosch.
 
De connecterende software betekent ook een nieuwe stap voor Lindes pijler rond veiligheid, met de invoering van betere veiligheidsassistentiesystemen. “De apparaten en de infrastructuur in het magazijn communiceren met elkaar, waardoor we aanrijdingen beter kunnen voorkomen, en eventuele schade ook beperken.”

Innovatief brandstoffenportfolio

Als aanbieder van totaaloplossingen tracht Linde zijn gamma aan brandstoffen steeds verder uit te breiden. Ook in dat segment kwam de constructeur met een innovatie tijdens World of Material Handling. Het gaat om een plantaardige brandstof: hydrotreated vegetable oil, of HVO-diesel. “Met die 100 procent fossielvrije diesel kunnen we de uitstoot van de dieselheftrucks tot wel 90 procent reduceren. Dit is de diesel van de toekomst”, klonk het eerder al bij Motrac, de exclusieve importeur en verdeler van de hef- en magazijntrucks van Linde in België.
 
Verder verwacht Linde ook een forse groei in het gebruik van lithium-ionaccu’s als energiebron. De populariteit ervan is vandaag al merkbaar. Meer en meer klanten willen weg van fosiele brandstoffen als diesel of gas, ongeacht of ze daarvoor al over de juiste laadinfrastructuur beschikken. De geopolitieke crisis met Rusland versnelt het proces alleen maar. Een toename in het gebuik van lithium-ionaccu’s zal zijn impact hebben, onder meer op de benodigde laadinfrastructuur. In dat kader biedt Linde een snelle, flexibele en geconnecteerde laadinfrastructuur die de laadtijd tot een minimum herleidt. Ook hier gebruikt Linde software die systemem met elkaar laat communiceren, waardoor batterijsystemen piekbelastingen kunnen opvangen en de levensduur van de batterijen maximaliseert.

202274142342408_foto-3.jpg
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management (links) en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering bij Linde Material Handling: “De lat komt altijd weer wat hoger te liggen.”

Klaar voor waterstof

Tot slot zal ook waterstof een belangrijke plaats krijgt in de toekomstige energiemix van Linde. “Tachtig procent van onze trucks is klaar en uitgerust om op waterstof te rijden. We wachten enkel nog op de markt om te volgen”, aldus Aron Literski. Naast het uitrusten van de trucks, investeert Linde ook in de eigen productie van waterstofcellen, opslagcapaciteit en tankstations voor waterstof. “Waterstof zal vooral belangrijk zijn in combinatie met de overschotten aan hernieuwbare energie tijdens piekmomenten. Die kunnen we aanwenden voor de productie van waterstof.”

(FF)

Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management Linde Material Handling: “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid betreft.”

Recente nieuwsberichten

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.