Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

20240510_094359

Een frisse wind

Bij intensievere laad- en losperioden blijkt het bijna onmogelijk om een temperatuurstijging tegen te gaan. In de zones met de meeste bedrijvigheid werden HVLS ventilatoren van Rite-Hite geïnstalleerd om de koude en warme lucht beter te mengen. Deze langzaam draaiende ventilatoren met extra grote bladen helpen de homogeniteit van de lucht en daarmee de gewenste temperatuur beter te handhaven.

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich sluit aan bij het UN Global Compact Initiative

Jungheinrich heeft zich aangesloten bij het United Nations Global Compact Initiative. Daarmee maakt de aanbieder van intralogistieke oplossingen voortaan deel uit van het grootste netwerk dat zich wereldwijd inzet voor een rechtvaardige en duurzame economie.

Chep lanceert eerste 100% post-consumer plastic pallet

Chep, wereldwijd toonaangevend in palletpooling en gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, heeft een circulaire displaypallet en dolly geproduceerd uit 100% kunststofafval afkomstig van consumentengoederen, dat anders op de stortplaats zou eindigen.

MicuraPharm lanceert eerste Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem van Knapp

Knapp AG heeft een oplossing ontwikkeld om geneesmiddelen automatisch rechtstreeks uit de originele verpakking in een individuele blisterverpakking per patiënt te verstrekken. Het Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem, een volautomatische oplossing voor patiëntspecifieke blisterverpakkingen van geneesmiddelen, is in opdracht van de Duitse farmaceutische dienstverlener MicuraPharm ontwikkeld.

Jeune Premier gaat hand in hand naar school met ShopWeDo e-fulfilment

Het boekentassenmerk Jeune Premier uit Oostende verkocht in 2022 wereldwijd meer dan 200.000 boekentassen en ander schoolgerief. Om de snelle groei te kunnen aanhouden, doet Jeune Premier voortaan een beroep op de logistieke diensten van ShopWeDo e-fulfilment, dat zowel de webshop als de business-to-business leveringen voor zijn rekening zal nemen.

Vectura AS neemt nieuw palletbuffersysteem van Dematic in gebruik

Vectura AS, een toonaangevende distributeur en leverancier van logistieke diensten voor alcoholische dranken in Noorwegen, heeft een geautomatiseerd buffer- en sequentiëringsysteem van Dematic in gebruik genomen. Het nieuwe systeem is een upgrade van het geautomatiseerde palletmagazijn van het bedrijf in Gjelleråsen bij Oslo.

Voorstel van Europese Commissie steunt vergroening van transport

Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistiek dienstverleners, laat weten verheugd te zijn met het nieuwe voorstel van de Europese Commissie in verband met maten en gewichten van vrachtwagens. “Er wordt eindelijk een einde gesteld aan een aantal absurde regels”, klinkt het bij de federatie.

9altitudes groeit verder met overname Integral Group

9altitudes breidt opnieuw uit, deze keer met de overname van Integral Group, een toonaangevende speler in de CAD/PLM-business van PTC. Met de overname breidt 9altitudes geografisch uit naar Spanje, Portugal, Turkije en Zuid-Amerika en groeit het team met meer dan 130 medewerkers.

Exotec benoemt Jan Heijblom tot senior sales executive Benelux

Het Franse roboticabedrijf Exotec, wereldwijd actief als ontwikkelaar van robotoplossingen voor warehouses, stelt Jan Heijblom aan als senior sales executive Benelux. Jan Heijblom heeft meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales managementfuncties binnen de robotics-, supply chain-, warehouse management- en ICT-industrie.

Ceva Logistics installeert 57 extra Skypod-magazijnrobots van Exotec

Ceva Logistics breidt de magazijnautomatisering uit in zijn twee magazijnen in het Nederlandse Venray. De logistiek dienstverlener koos daarvoor het Skypod Systeem van het Franse Exotec, waarmee de vestiging van Ceva Logistics in Roosendaal al langer werkt.

Jungheinrich bouwt logistiek magazijn voor Hawle Armaturen in Duitsland

Hawle Armaturen GmbH, een fabrikant van zware ventielen voor gemeentelijke drinkwatervoorziening, afvalwaterverwijdering en gastoevoer, heeft Jungheinrich, leverancier van intralogistiekoplossingen, opdracht gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek magazijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.