Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

20240510_094359

Een frisse wind

Bij intensievere laad- en losperioden blijkt het bijna onmogelijk om een temperatuurstijging tegen te gaan. In de zones met de meeste bedrijvigheid werden HVLS ventilatoren van Rite-Hite geïnstalleerd om de koude en warme lucht beter te mengen. Deze langzaam draaiende ventilatoren met extra grote bladen helpen de homogeniteit van de lucht en daarmee de gewenste temperatuur beter te handhaven.

Recente nieuwsberichten

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Monitoring software van Brighteye waakt over gezondheid van productiesystemen

Brighteye is leverancier van een modulaire softwareoplossing voor manufacturing operations management (MOM), die bestaat uit MES, WMS, quality management en geavanceerde mogelijkheden voor planning en scheduling. De softwareleverancier is nu gestart met de grootschalige uitrol van Momentum Monitoring, een functie die werd ontwikkeld om de gezondheid van infrastructuur en applicaties en gebruikersadoptie te volgen. De nieuwe functionaliteit is gratis beschikbaar voor klanten en moet gebruikers van Brighteye’s MOM-software in staat stellen de systeemgezondheid van hardware, timings en fouten op de productievloer te monitoren en proactief te beheren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.