Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

20240510_094359

Een frisse wind

Bij intensievere laad- en losperioden blijkt het bijna onmogelijk om een temperatuurstijging tegen te gaan. In de zones met de meeste bedrijvigheid werden HVLS ventilatoren van Rite-Hite geïnstalleerd om de koude en warme lucht beter te mengen. Deze langzaam draaiende ventilatoren met extra grote bladen helpen de homogeniteit van de lucht en daarmee de gewenste temperatuur beter te handhaven.

Recente nieuwsberichten

Ecolab en H.Essers lanceren gezamenlijk e-shuttle pilootproject

Ecolab is een aanbieder van water-, hygiëne- en infectiepreventieoplossingen en -diensten die mensen en essentiële hulpbronnen beschermen. Al meer dan twintig jaar werkt het bedrijf samen met logistiek dienstverlener H.Essers. Beide bedrijven lanceren nu gezamenlijk een e-shuttle proefproject. Die samenwerking betekent voor hen een belangrijke stap voorwaarts in duurzame logistiek, aangezien H.Essers zijn allereerste elektrische vrachtwagen inzet om de goederen van Ecolab te vervoeren tussen Genk en Tessenderlo. De volledig elektrische vrachtwagen zal jaarlijks duizend leveringen transporteren van de productielocatie van Ecolab in Tessenderlo naar het Europese distributiecentrum in Genk.

Tariefvolatiliteit kan tot concurrentieel voordeel leiden

Nu bedrijven (in de VS, maar evengoed wereldwijd) zullen worden geconfronteerd met de meest ingrijpende tariefwijzigingen van de afgelopen vijftig jaar, moeten ze er klaar voor zijn daar een strategisch antwoord op te geven. Dat gaat verder dan het opvangen van nieuwe kosten of het doorberekenen ervan aan klanten, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner.

Logistieke vastgoedmarkt in Nederland herpakt zich

De vraag naar logistiek vastgoed in Nederland gaat dit jaar met 10% omhoog in vergelijking met 2024 naar een verwachte opname in 2025 van 1,65 miljoen vierkante meter vvo (verhuurbare vloeroppervlakte). Verder groeit de nationale leegstand bij onze noorderburen tot boven de 5%. Dat komt door de realisatie van distributiecentra die nu nog in de pijplijn zitten en doordat verouderde warehouses worden verlaten. Die conclusies trekt logistiek- en vastgoed-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) uit zijn jaarlijkse onderzoek onder de 25 grootste ontwikkelaars en beleggers van logistiek vastgoed, verenigd in het door BCI opgezette Nationaal Logistiek Vastgoed Forum. De deelnemende partijen vertegenwoordigen ongeveer 85% van de totale logistieke vastgoedmarkt in Nederland.

JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Prologis breidt portefeuille uit met 7 logistieke locaties in Duitsland

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft een portefeuille van zeven logistieke faciliteiten in Duitsland overgenomen van Union Investment, goed voor in totaal ongeveer 380.000 vierkante meter aan logistieke ruimte.

Trends in supply chain en commerce voor 2025

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

WDP opent kantoor in Parijs en focust op pan-Europese schaalvergroting

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP (Warehouses De Pauw) opent een kantoor in Parijs onder leiding van een nieuwe country manager, François Le Levier (foto). Het kantoor zal de basis vormen voor een lokaal team dat het Franse platform zal beheren en WDP’s positie op de Franse markt verder moet verankeren. François Le Levier heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel vastgoed en was tot voor kort managing director Industrial & Logistics bij vastgoedonderneming CBRE France.

VDL ETG schakelt Inther Group in voor automatisering magazijn

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG), onderdeel van de Nederlandse VDL Groep en wereldwijd ontwikkelings- en productiebedrijf van componenten voor bedrijven in de hightech-sector, heeft systeemintegrator Inther Group gevraagd om het intralogistieke systeem te leveren voor hun onlangs geopende magazijn op het XL Business Park in Almelo. In dat magazijn zal VDL ETG zijn logistiek centraliseren.

EPC Familia beheert logistiek van apotheken met Easy WMS van Mecalux

De EPC-groep, opgericht in 1919, specialiseert zich sinds 1953 in de distributie van farmaceutische producten en bekleedt daarmee een leiderspositie in Wallonië. Met een honderdtal apotheken die meer dan 300.000 klanten bedienen, verwerkt de farmaceutische groep jaarlijks twee miljoen voorschriften en bedient ze nog eens 7.500 gebruikers van apotheken in rusthuizen.

EPC Familia, onderdeel van de EPC-groep, heeft zijn logistiek gedigitaliseerd met Easy WMS, de warehouse management software van het Spaanse technologiebedrijf Mecalux. Het magazijn van EPC Familia in Ciney, van waaruit elke nacht honderden apotheken in Wallonië worden bevoorraad, kan daardoor voortaan 13.000 SKU’s en 24.000 orderregels per dag verwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.