Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

20240510_094359

Een frisse wind

Bij intensievere laad- en losperioden blijkt het bijna onmogelijk om een temperatuurstijging tegen te gaan. In de zones met de meeste bedrijvigheid werden HVLS ventilatoren van Rite-Hite geïnstalleerd om de koude en warme lucht beter te mengen. Deze langzaam draaiende ventilatoren met extra grote bladen helpen de homogeniteit van de lucht en daarmee de gewenste temperatuur beter te handhaven.

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.