Klaar voor toekomstige groei in e-commerce

DPD opent duurzame logistieke hub in Vilvoorde

Eind september 2022 werd de nieuwe hub van DPD in Vilvoorde officieel geopend. In zijn nieuwe hub kan de pakketvervoerder tot 20.000 pakketten per uur behandelen. De hub biedt ruimte aan onder meer een nieuw depot voor de belevering van pakketten in de Brusselse regio, het hoofdkantoor van DPD Belux en het depot van DPD fresh.

 DPD Belux is onderdeel van DPDgroup, een van de grootste internationale pakketbezorgingsnetwerken in Europa. De groep heeft de ambitie uit te groeien tot de referentie op het vlak van duurzame levering. Tegelijk wil DPD de verdere groei van e-commerce aanzwengelen. DPD Belux heeft daarvoor toegang tot 70.000 lokale ophaalpunten in ruim 230 landen, waarvan 2.500 in de Benelux. Dagelijks bezorgt de groep 8,4 miljoen pakketten.

202293011119726_dpd-foto2-kl.jpg
Door de combinatie van twee verdiepingen kan DPD efficiënter werken. De hub omvat 24 lospoorten op de benedenverdieping en 54 laadpoorten op de bovenverdieping.

Meer dan een verdubbeling

Tot voor kort vonden de activiteiten van DPD plaats vanuit de Mechelse hub, waar het bedrijf 7.000 tot 8.000 pakketten per uur verwerkte. “Die hub was intussen te klein voor onze activiteiten”, zegt CEO Richard de Haas, die sinds deze zomer aan het roer van DPD Belux staat. Het bedrijf was aan een nieuwe, grotere hub toe. Die kwam er in Vilvoorde. Het nieuwe gebouw van 10.000 vierkante meter biedt de ruimte om tot 20.000 pakketten per uur te verwerken. In zijn totaliteit zal de site werk bieden aan 350 medewerkers.
 
De nieuwbouw in Vilvoorde vertegenwoordigt een investering van 52 miljoen euro. Door de komst ervan beschikt DPD nu over twee grote internationale hubs: één in het Nederlandse Oirschot, van waaruit het Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk bedient, en de nieuwe hub in Vilvoorde, die ons land en de zuidelijke regio voor zijn rekening neemt. Naast de hub in Vilvoorde beschikt DPD in België en Luxemburg over nog acht depots.

Centrale sortering

Gelegen nabij de Brusselse ring en de luchthaven van Zaventem, moeten de nieuwe faciliteiten dienstdoen als centrale infrastructuur van DPD. Alle Belgische en internationale pakketten komen in Vilvoorde aan. Daar verdeelt de sorteermachine de pakketten over de acht depots. Van begin tot eind wordt elk pakket voortdurend gewogen en van dichtbij gemonitord.  
 
Elk depot verdeelt de pakketten over de bestelwagens, die ze vervolgens per regio in binnen- en buitenland leveren. Het nieuwste depot bevindt zich op de bovenste verdieping van de nieuwe vestiging in Vilvoorde en is 4.500 vierkante meter groot. “Goed voor een verwerking van 6.000 pakjes per uur”, zegt Richard de Haas. Het depot laat ook smallsortering toe. “Of pakketten nu naar Polen, Oostenrijk, Denemarken of Frankrijk gaan, we kunnen ze allemaal samen verwerken. We hoeven ze niet langer apart te behandelen.”

2022930111311546_dpd-foto1-kl.jpg
Richard de Haas, CEO DPD Belux: “In de nieuwe hub in Vilvoorde komen voortaan alle Belgische en internationale pakketten aan.”

Korte lijnen

Met de nieuwe vestiging beschikt DPD over het eerste distributiegebouw met verschillende verdiepingen, waarbij er directe verbindingen zijn tussen de los- en laadzones. “Dankzij de combinatie van de twee verdiepingen kunnen we efficiënter werken en dat komt ook de shiftplanning voor onze medewerkers ten goede”, vertelt Richard de Haas.
 
Het gebouw omvat 24 lospoorten op de benedenverdieping en 54 laadpoorten op de bovenverdieping. Vandaag is de site actief van vijf uur ’s middags tot half vier ’s nachts. “Op die manier vermijden we de spitsmomenten”, klinkt het. “Ons doel is om de site uiteindelijk 24 op 24 te laten draaien, maar voorlopig is het te verwerken volume daarvoor nog niet groot genoeg, behalve tijdens de feestdagen.” Internationale ladingen vertrekken doorgaans om half acht ’s ochtends.

E-commerce

DPD wil zich naar eigen zeggen nog meer richten op internationale groei, innovatie en de transformatie die de huidige markt vraagt. Daar maakt e-commerce een zeer groot, zo niet vitaal, onderdeel van uit. Met behulp van de nieuwe faciliteiten wil DPD de verwachte groei in e-commerce voor zijn – en adequaat kunnen opvangen. “De cijfers tonen aan dat e-commerce blijft groeien. Het potentieel in de Belgische en Luxemburgse markt is groot. Met de nieuwe depots en onze nieuwe hub zijn we klaar voor die toekomst”, aldus Richard de Haas.
 
Vooral in het segment van ‘out-of-home delivery’, de methode waarbij klanten hun pakket in een afhaalpunt ophalen, verwacht de pakjesdienst een sterke groei.
Richard de Haas: “Tegen 2025 willen we dat iedere klant binnen de tien minuten in een afhaalpunt kan staan. In de steden ligt die duurtijd vandaag al op vijf minuten.”

2022930111355358_dpd-foto3-kl.jpg
DPD richt zich nog meer op e-commerce, maar trekt daarbij wel de kaart van duurzaamheid en klimaat-adaptief ondernemen.

Versafdeling

De nieuwe hub voorziet ook een korte lijn naar de afdeling DPD fresh, de dienst die instaat voor de levering van gekoelde en diepgevroren verse voeding, bijvoorbeeld voor Hello Fresh, de bezorger van maaltijdboxen aan huis. De afdeling kreeg een aparte los- en laadinfrastructuur met directe toegang tot koel- en vriesruimte, goed voor een totale oppervlakte van 250 vierkante meter. Richard de Haas is ervan overtuigd dat het verssegment nog heel wat meer te bieden heeft dan vandaag al het geval is. “Het segment staat nog maar in zijn kinderschoenen.”

Duurzame pakketlevering

De groeistrategie van DPD draait rond ‘sustainable delivery’ of duurzame pakketlevering. Zo heeft het bedrijf zichzelf de doelstelling opgelegd tegen 2030 minstens dertig procent minder CO2 uit te stoten. Tegen 2040 wil het de eigen uitstoot van broeikasgassen zelfs met negentig procent reduceren.
 
Ook hier moet de nieuwe hub de groeistrategie ondersteunen. “We kiezen voor hoogtechnologische sorteersystemen en ook aan duurzaamheid is in het nieuwe gebouw volop aandacht besteed”, aldus Richard de Haas. “Zo zorgen 734 zonnepanelen op het dak voor de productie van groene elektriciteit. Die zetten we onder meer in voor onze laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.” Verder beschikt het terrein over een regenwateropvang van 160.000 liter. Op het omliggende terrein van 60.000 vierkante meter zijn verschillende groenzones en droge rivierbeddingen aangelegd voor overtollig regenwater.
 
“De ‘fietsostrade’, die speciaal voor de medewerkers van DPD is aangelegd, vormt het sluitstuk op de duurzame mobiliteitsvisie van het hele project”, zegt Hans Bonte, de burgemeester van Vilvoorde die bij de opening aanwezig was. Gelegen op de grens tussen Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, nabij de luchthaven en de Brusselse ring, moest de site aan de hoogste standaarden inzake mobiliteit voldoen. “In die zin was de ontwikkeling een boeiend leerproces”, aldus de burgemeester.
 
Nog volgens Hans Bonte is de nieuwe hub gelegen in een van meest uitdagende arbeidsmarkten. “Enerzijds kent Vilvoorde een uitzonderlijk hoog aantal moeilijk in te vullen vacatures, anderzijds worstelt de stad met een hoge structurele werkloosheid en veel relatief laaggeschoolde inwoners.” De burgmeester ziet de nieuwe vestiging van DPD dan ook als een unieke kans op een win-win. “In samenwerking met de VDAB kunnen we elkaar versterken.”
FF

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.