Kennis delen komt centraal
Slimstock zet in op samenwerking
Leverancier van software voor voorraadbeheer Slimstock meent dat de loutere investering in software niet voldoende is om het verschil te maken met de concurrentie, maar dat vooral het gebruik zelf de doorslag moet geven. Daarom wil Slimstock de uitwisseling van kennis tussen de gebruikers bevorderen.
Op de klantendag in Halle-Zoersel nam Slimstock CEO Eric van Dijk de gelegenheid te baat om te benadrukken hoe belangrijk de uitwisseling van kennis wel is voor mensen in de supply chain. Zijn bedrijf organiseert intussen drie verschillende klantendagen op verschillende momenten om op die manier een maximaal aantal bedrijven de kans te geven om deel te nemen. “Meer nog dan in Nederland zie ik in België dat voorraadbeheerders en logistieke managers erg goed met elkaar opschieten en levendige discussies met elkaar voeren. Ze kennen elkaar intussen goed en zoeken elkaar op om ervaringen uit te wisselen. Ik raad het ook iedereen aan: wanneer je iets nieuws moet installeren of een uitbreiding plant, zoek iemand op die het al eerder heeft gedaan. Ik merk dat supply chain mensen heel open daarmee omgaan. Bij een kopje koffie een implementatie bespreken, wordt heel gewoon. Ze kunnen het voordeel van die kennisuitwisseling goed inschatten. Als aanbieder kunnen we dat alleen maar aanmoedigen.”
Eric van Dijk ziet dat voorraadbeheerders ook openstaan voor het uitwisselen van kennis met partners in de keten; leveranciers en klanten. “Maar daar doet zich intussen ook een nieuwe ontwikkeling voor waarbij leveranciers hun klanten steeds meer wijzen op voorraadtekorten en de nood aan grotere voorraden. Daar is nog wat werk aan de winkel. Bedrijven reageren nog te vaak vanuit een reflex om de voorraad zo minimaal mogelijk te houden, maar vaak is het net nodig een grotere stock aan te houden om te kunnen voldoen aan de klantenvraag. Dat is bijvoorbeeld ook het geval in een distributieketen waar franchisenemers verantwoordelijk zijn voor de lokale vestiging. Hier is vaak ook wat meer kennis en opleiding nodig om die relatie van samenwerking naar een gemeenschappelijk doel vorm te geven.”
Gratis training
Die nood aan kennisuitwisseling wil Slimstock zelf ook bevorderen. Op de klantendag kondigde Eric van Dijk aan dat Slimstock nieuwe gebruikers beter wil opleiden. “In feite hebben we beslist de training van gebruikers in het onderhoudscontract op te nemen. Het gaat dan om alle mogelijke onderwerpen waarvoor we training aanbieden: forecasting, S&OP, assortimentsbeheer, portfoliomanagement, collaboration, enzovoort. We willen ervoor zorgen dat onze klanten maximaal gebruik maken van onze software. Daarom is het nodig dat alle gebruikers ook een goed inzicht hebben in de mogelijkheden van het pakket. We hebben nu alle mogelijke hindernissen weggenomen. Een klant hoeft dus geen goedkeuring meer te geven om een cursus te betalen zodat hij sneller toestemming zal geven aan zijn medewerkers om naar de training te gaan. Er blijft alleen de investering in tijd.”
Achter die strategie ligt de vaststelling dat de problematiek van de supply chain steeds moeilijker wordt.
Eric van Dijk: “Ik ben ervan overtuigd dat het niet langer de software op zich is die het grote verschil maakt, maar wel de manier waar je ze gebruikt: in samenwerking met andere systemen, maar ook in verhouding met de installaties en de mensen in de magazijnen zelf. Daarbij zien we dat de voorraad in meerdere sectoren snel groter wordt. Slimstock is gestart met als focus de bedrijven met het grootste aantal verschillende SKU’s. In die tijd – 1993 – was dat de sector van de technische groothandel, die met een aanzienlijke voorraad aan onderdelen en wisselstukken de dienstverlening naar de klanten wilde verzekeren. Intussen zien we echter dat steeds meer bedrijven uit de distributiesector of retail onze software kopen. Lange tijd hebben die ketens goede zaken gedaan met een beperkte voorraad in de winkels. Daar was gewoonweg geen plaats voor. Maar nu moeten die retailers ook e-commerceklanten bedienen en zien ze zich genoodzaakt hun voorraad op te drijven. We hebben nu een aantal organisaties als klant die meer dan een miljoen SKU’s beheren.”
Een dergelijke omvang aan producten in de catalogus vergt een heel andere manier van beheer. “Je kunt dan niet meer elke SKU individueel in het oog houden. Daarvoor heb je processen nodig die op een automatische manier ingrijpen en bijsturen”, meent Eric van Dijk. “Dat heeft ook te maken met ‘product life cycle management’, de manier waarop een nieuw product in het assortiment wordt opgenomen, tot maturiteit komt op het vlak van verkoop en ten slotte ook weer uit het aanbod verdwijnt. In functie van de leeftijd van het product en zijn verkoopresultaten moeten ook de voorraadniveaus worden bijgestuurd. Onze klant bol.com introduceert maandelijks een duizendtal nieuwe producten. Dan zie je dat bij zo’n introductie vaak heel weinig voorraad wordt aangehouden – en dus meteen ook een wachttijd voor klanten wordt ingebouwd – omdat de verkoop nog niet goed kan worden ingeschat. Als het product een succes wordt, is veel meer voorraad nodig. Een product dat succesvol is, moet ook worden voorbereid op zijn levenseinde en dat kan door geleidelijk de voorraadniveaus te laten dalen. Dat alles gebeurt haast automatisch aan de hand van KPI’s die in een model met elkaar verbonden zijn.”