Katoen Natie optimaliseert magazijnbeheer met multifunctionele tablets

User acceptance is de basis van het succes

Katoen Natie is een wereldwijde speler in logistieke dienstverlening. In de Antwerpse haven beschikt Katoen Natie over een groot terrein met meer dan 160.000 m2 aan magazijnruimte en bijna 1.000 silo’s voor de opslag en overslag van goederen. Dagelijks worden er meer dan 400 vrachtwagens geladen en gelost. Om deze processen in goede banen te leiden, heeft Katoen Natie haar huidige Warehouse Management Systeem (WMS) verder ontwikkeld.

“Door de technologische evolutie in de afgelopen jaren hadden we het gevoel dat we onze processen verder konden optimaliseren om zo onze productiviteit te verhogen,” zegt Jimmy D’Hooge, Scanning & Mobility Project Manager. “Ook de hardware die we gebruikten voldeed niet meer aan de huidige standaarden. Het originele WMS werkte enkel met input van data via een keyboard terwijl het tegenwoordig veel gemakkelijker kan via een grafische interface met touchscreen.” Katoen Natie ontwierp voor het WMS een volledig nieuwe grafische interface voor de afhandeling van eOrders. De 36 heftrucks van de magazijndivisie werden uitgerust met een robuuste docking station en een tablet.

​Vrachtwagens maximaal twee uur op terrein

Het dagelijks laden en lossen van ruim 400 vrachtwagens vraagt om een efficiënt proces. “Onze doelstelling is dat een vrachtwagen maximaal 2 uur op het terrein aanwezig mag zijn,” verklaart Kurt Van Roeyen, Operational Manager bij Katoen Natie. “Onze analysten ontwikkelden daarvoor een proces waarbij iedere vrachtwagen direct wordt geregistreerd in het WMS. De vrachtwagenchauffeur ontvangt informatie over waar hij zijn vrachtwagen moet parkeren en tegelijkertijd ontvangt een heftruckchauffeur een eOrder voor het laden of lossen. Als deze zijn huidige opdracht afgewerkt heeft, verschijnt de nieuwe opdracht op zijn tablet. Hij rijdt vervolgens naar de locatie waar de vrachtwagen staat en scant de nummerplaat. Het WMS bevestigt of dit de juiste vrachtwagen is en geeft aan waar de goederen gelost moeten worden in het magazijn. Na afloop scant de heftruckchauffeur de locatie waar de goederen staan en meldt de opdracht af. Alle gegevens worden automatisch doorgestuurd naar het WMS. Sinds we met het nieuwe systeem aan de slag zijn gegaan is de gemiddelde tijd dat een vrachtwagen op ons terrein aanwezig is, teruggelopen naar gemiddeld 1 uur en 40 minuten.”

​Stevige hardware voor een stevige applicatie

Voor de keuze van de hardware heeft Katoen Natie, na een grondige analyse, besloten om Panasonic Toughpad FZ-M1 7” tablet aan te schaffen. “Dit toestel is licht, beschikt over een uitstedende scanner en de batterij gaat gemakkelijk een hele werkdag mee. De leesbaarheid van het scherm is onder alle omstandigheden prima wat belangrijk is voor onze heftruckchauffeurs die van binnen naar buiten rijden en voortdurend een andere lichtinval op het scherm hebben. De tablets zijn niet gebonden aan een bepaalde heftruck of chauffeur. Mocht een heftruck het gedurende een dag begeven, dan pakt de chauffeur gewoon de tablet mee naar een andere heftruck en kan zijn opdracht verder afhandelen.”

​Geïntegreerde docking stations

Katoen Natie maakt gebruik van een specifiek docking station voor de FZ-M1 die garandeert dat de apparatuur stevig in de voertuigen is ingebouwd. “Deze robuuste oplossing is ideaal voor heftrucks aangezien deze geen vering hebben zoals andere voertuigen. Hierdoor moeten aan de shockbestendigheid van de cradle veel hogere eisen gesteld worden,” zegt Van Roeyen. “Alvorens we de huidige oplossing hadden, werkten we met een te lichte houder en een te zwaar toestel, waardoor wekelijks reparaties nodig waren, met een verlies aan productiviteit tot gevolg. In de huidige configuratie zijn we dit nog niet tegengekomen.”

​Verbeterde connectiviteit

Aangezien er op de terreinen van Katoen Natie niet overal wifi ter beschikking is, was connectiviteit een belangrijke eis voor Katoen Natie om de Toughpad FZ-M1 tablets te kiezen. “Op de open ruimtes tussen de magazijnen is volop wifi aanwezig. De heftrucks melden in deze omgevingen hun opdrachten af en ontvangen nieuwe opdrachten. Deze worden op de tablet gedownload zodat de chauffeur zijn opdracht kan uitvoeren ongeacht of hij netwerk heeft of niet,” vertelt Van Roeyen. “Doordat de chauffeur gedeeltelijk offline werkt, is de voorraad in het magazijn niet a la minute up to date. Er zit een vertraging in tussen de tijd dat een opdracht is ontvangen en deze is afgemeld, maar dat is voor de klanten in deze divisie geen probleem.” vult D’Hooge aan.

​User acceptance is de sleutel voor een succesvolle implementatie

D’Hooge: “de basis voor het succesvol uitrollen van een nieuw systeem is de acceptatie daarvan door de gebruiker. Om dit te optimaliseren hebben we reeds in een heel vroeg stadium de gebruikers bij het project betrokken. Zowel voor de software oplossingen als voor de keuze van de hardware zijn de gebruikers geraadpleegd. Goed luisteren naar hun feedback is van essentieel belang om ten eerste de applicatie zo optimaal mogelijk te maken en daarnaast ook de acceptatie van de nieuwe manier van werken bij de medewerkers te realiseren.”

​Toekomst

Katoen Natie is erg tevreden over de nieuwe werkwijze en wenst het huidige platform met de WMS applicatie verder uit te breiden naar andere afdelingen. “Momenteel worden bij de afdeling silo’s tests gedaan met de nieuwe applicatie waarbij een aantal silo’s zijn uitgerust met een electronisch slot. De medewerker scant met zijn tablet het kenteken van de vrachtwagen en de barcode van de silo. Het WMS verwerkt deze gegevens en als de combinatie juist is wordt het electronisch slot geopend en kan het laden of lossen beginnen. De kans op een verkeerde lading in de verkeerde silo wordt hierdoor nagenoeg nihil,” vertelt D’Hooge. De eerste resultaten zijn erg goed en de verdere uitrol naar alle silo’s staat in de planning.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.