Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld. Op een oppervlakte van slechts 7.320m² heeft Kardex Mlog een ongeveer 32 meter hoog gebouw met 52.640 palletplaatsen neergezet voor de opslag van niet-gekoelde levensmiddelen en levensmiddelenverpakkingen. Het nieuwe magazijn bestaat uit 8 gangen en kan tot 400 palletbewegingen per uur aan. Tot de bijzonderheden behoren de op camera gebaseerde palletregistratie en de automatische opslag van talloze verschillende laadeenheden.

De techniek die Kardex Mlog heeft ontworpen, zorgt ervoor dat de ongeveer veertig medewerkers nog slechts een minimum aan handmatige in- en uitslagactiviteiten hoeven te verrichten. Het hart van het magazijn bestaat uit acht magazijnkranen van het type Kardex MSingle B-1000/33-ZT. Zij hebben een draagvermogen van 1000kg, zijn 33m hoog en zijn geschikt voor dubbeldiepe opslag. Voor de hoogbouwstelling staan een transportsysteem met ongeveer 260 aandrijvingen en 2 shuttles voor de goederenuitgifte en een verticale transporteur. Zeven verschillende laadeenheden kunnen er volautomatisch worden getransporteerd en in- en uitgeslagen. Laadeenheden die niet aan de vereiste criteria voldoen, worden gepalletiseerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor pallets met beschadigde planken of te weinig ruimte voor de vork, of voor alle transporteenheden die niet zijn opgenomen in NEN-EN 13698-1/NEN-EN 13698-2. Het palletiseren gebeurt bij twee stations die over een automatische palletdispenser beschikken.
 
De goederenontvangst wordt ondersteund door een automatische losinrichting voor vrachtwagens die twee voertuigen tegelijk kan lossen. Voor het handmatig lossen zijn nog eens vier van in totaal 22 laad- en losdocks beschikbaar. De laadeenheden worden automatisch geregistreerd met een op camera gebaseerd systeem en daarna direct of via een palletiseerzone naar de hoogbouwstelling getransporteerd.
 
Bij de latere uitslag worden de pallets op een centrale plek verwijderd (depalletiseren) en opgeslagen in twee palletdispensers. Vervolgens worden de goederen naar een van de twee uitgaande zones gereden, waar ze tot complete ladingen voor maximaal tien vrachtwagens worden samengevoegd en gebufferd. Boven de laadzone is 2.300m² vloeroppervlak beschikbaar voor handmatige orderpicking- en confectioneringsactiviteiten. In totaal kan het automatische hoogbouwmagazijn van ongeveer 400 palletbewegingen per uur aan: 200 pallets inkomende goederen en 200 uitgaande.
 
Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossing Kardex Control Center, inclusief het warehouse management systeem Kardex WMS en de visualiseringssoftware Kardex MVisu zorgen. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens worden beheerd in het door Dachser geprogrammeerde WMS Mikado. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden. Mikado wordt wereldwijd op ruim 163 warehouselocaties gebruikt door meer dan 5400 medewerkers die daarmee een stevige 2,7 miljoen palletplekken beheren.
 
Kardex Mlog biedt ook hier zijn Life Cycle Service. Het totaalpakket inclusief onderhoud, levering van reserveonderdelen, service op locatie en hotline heeft in eerste instantie een looptijd van 5 jaar. De Kardex Life Cycle Service ondersteunt logistieke installaties gedurende hun totale levensduur, biedt bescherming tegen uitval en houdt de techniek up-to-date. Klanten kunnen uit zes servicemodules hun eigen onderhoudsconcept op maat configureren.
 
Een groot deel van de energie waarop het nieuwe hoogbouwmagazijn draait, wordt gegenereerd door zonnepanelen die op het dak zijn geïnstalleerd.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

Generix Group en DDS Logistics leveren samen supply chain 360°-aanbod

Generix Group, aanbieder van collaboratieve supply chain oplossingen in de vorm van SaaS, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DDS Logistics, een SaaS-leverancier van oplossingen voor supply chain digitalisering en transportoptimalisering. Met het partnership willen beide partijen gezamenlijk een end-to-end aanbod bieden met een 360°-visie op de supply chain van hun klanten.

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten

BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.

Ontruck introduceert software voor transportoptimalisering op de Europese markt

Ontruck, leverancier van innovatieve oplossingen voor het wegtransport, lanceert een nieuwe productlijn op de Europese logistieke markt: Ontruck AI Tech. Daarmee integreert het technologiebedrijf artificiële intelligentie in de managementsystemen van transportbedrijven om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van wegtransport aan te pakken.

Panasonic lanceert nieuwe temperatuurgevoelige transportoplossingen

Panasonic introduceert een nieuwe reeks grote VIXELL temperatuurgevoelige koelboxen en pallets met vacuüm geïsoleerde behuizingstechnologie.

TGW Logistics stelt Henry Puhl als nieuwe CEO aan

Dr. Henry Puhl (52) maakt de overstap van KION Group naar TGW Logistics en wordt in februari 2024 de nieuwe CEO van de Oostenrijkse aanbieder van intralogistiekoplossingen. Daarmee volgt hij Harald Schröpf op, die de afgelopen zes jaar CEO was van TGW Logistics en in 2024 met pensioen gaat.

Lyreco kiest Exotec om Benelux distributiecentrum te automatiseren

Lyreco, distributeur van producten en diensten voor de werkomgeving, heeft aanbieder van magazijnrobots Exotec gekozen om zijn distributiecentrum in Vottem (Herstal) uit te rusten met het Skypod Systeem. Op die manier wil Lyreco een vlekkeloze verwerking van de bestellingen garanderen en tegelijk de werkomstandigheden voor zijn medewerkers verbeteren.

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.