Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld. Op een oppervlakte van slechts 7.320m² heeft Kardex Mlog een ongeveer 32 meter hoog gebouw met 52.640 palletplaatsen neergezet voor de opslag van niet-gekoelde levensmiddelen en levensmiddelenverpakkingen. Het nieuwe magazijn bestaat uit 8 gangen en kan tot 400 palletbewegingen per uur aan. Tot de bijzonderheden behoren de op camera gebaseerde palletregistratie en de automatische opslag van talloze verschillende laadeenheden.

De techniek die Kardex Mlog heeft ontworpen, zorgt ervoor dat de ongeveer veertig medewerkers nog slechts een minimum aan handmatige in- en uitslagactiviteiten hoeven te verrichten. Het hart van het magazijn bestaat uit acht magazijnkranen van het type Kardex MSingle B-1000/33-ZT. Zij hebben een draagvermogen van 1000kg, zijn 33m hoog en zijn geschikt voor dubbeldiepe opslag. Voor de hoogbouwstelling staan een transportsysteem met ongeveer 260 aandrijvingen en 2 shuttles voor de goederenuitgifte en een verticale transporteur. Zeven verschillende laadeenheden kunnen er volautomatisch worden getransporteerd en in- en uitgeslagen. Laadeenheden die niet aan de vereiste criteria voldoen, worden gepalletiseerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor pallets met beschadigde planken of te weinig ruimte voor de vork, of voor alle transporteenheden die niet zijn opgenomen in NEN-EN 13698-1/NEN-EN 13698-2. Het palletiseren gebeurt bij twee stations die over een automatische palletdispenser beschikken.
 
De goederenontvangst wordt ondersteund door een automatische losinrichting voor vrachtwagens die twee voertuigen tegelijk kan lossen. Voor het handmatig lossen zijn nog eens vier van in totaal 22 laad- en losdocks beschikbaar. De laadeenheden worden automatisch geregistreerd met een op camera gebaseerd systeem en daarna direct of via een palletiseerzone naar de hoogbouwstelling getransporteerd.
 
Bij de latere uitslag worden de pallets op een centrale plek verwijderd (depalletiseren) en opgeslagen in twee palletdispensers. Vervolgens worden de goederen naar een van de twee uitgaande zones gereden, waar ze tot complete ladingen voor maximaal tien vrachtwagens worden samengevoegd en gebufferd. Boven de laadzone is 2.300m² vloeroppervlak beschikbaar voor handmatige orderpicking- en confectioneringsactiviteiten. In totaal kan het automatische hoogbouwmagazijn van ongeveer 400 palletbewegingen per uur aan: 200 pallets inkomende goederen en 200 uitgaande.
 
Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossing Kardex Control Center, inclusief het warehouse management systeem Kardex WMS en de visualiseringssoftware Kardex MVisu zorgen. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens worden beheerd in het door Dachser geprogrammeerde WMS Mikado. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden. Mikado wordt wereldwijd op ruim 163 warehouselocaties gebruikt door meer dan 5400 medewerkers die daarmee een stevige 2,7 miljoen palletplekken beheren.
 
Kardex Mlog biedt ook hier zijn Life Cycle Service. Het totaalpakket inclusief onderhoud, levering van reserveonderdelen, service op locatie en hotline heeft in eerste instantie een looptijd van 5 jaar. De Kardex Life Cycle Service ondersteunt logistieke installaties gedurende hun totale levensduur, biedt bescherming tegen uitval en houdt de techniek up-to-date. Klanten kunnen uit zes servicemodules hun eigen onderhoudsconcept op maat configureren.
 
Een groot deel van de energie waarop het nieuwe hoogbouwmagazijn draait, wordt gegenereerd door zonnepanelen die op het dak zijn geïnstalleerd.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

UPS rondt overname MNX Global Logistics af

UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

Duitse foodretailer Bartels-Langness kiest Swisslog voor implementatie geautomatiseerd magazijn

Leverancier van logistieke automatiseringsoplossingen Swisslog is gekozen als hoofdpartner voor de integratie van een nieuw geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Bartels-Langness (Bela), een van de grootste foodretailers in Duitsland. Het project, goed voor 13,9 miljoen euro, omvat alle bouwkundige en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster.

Boris Lohmüller nieuwe country general manager bij Chep Benelux

Chep Benelux, aanbieder van supply chain oplossingen en palletpooling, heeft Boris Lohmüller aangesteld als nieuwe country general manager Benelux. Op 1 november 2023 heeft hij officieel de overstap gemaakt van Chep Germany naar Chep Benelux.

Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X

Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.

Whitepaper: EDI Migratie - Efficiënte Aanpak van een Complex Project

(Advertorial) In het snelle digitale landschap van vandaag is Electronic Data Interchange (EDI) de ruggengraat van succesvolle bedrijfsvoering. Maar wat als uw huidige EDI-systeem niet meer voldoet aan de eisen van uw branche? Als antwoord hierop schreven wij een ebook die waardevolle inzichten onthult om uw bedrijf te transformeren.

Digitalisering en automatisering - Digitale verbondenheid: wat levert het u concreet op?

(Advertorial) Industrie 4.0, Het Internet der Dingen, Connected Manufacturing… stuk voor stuk trendy termen die in essentie op hetzelfde neerkomen: digitale verbondenheid. Er is steeds meer en steeds betere technologie voorhanden om processen te digitaliseren, en toestellen met elkaar te verbinden en onderling te laten communiceren. In de intralogistiek staat dit u concreet toe om uw transportmiddelen nauwgezet te kunnen volgen, en op elk moment op de hoogte te zijn van hun status en hun locatie. Bovendien zorgt het er ook voor dat autonome trucks efficiënt kunnen worden ingezet, en ze deel kunnen uitmaken van naadloze, efficiënte processen.

From S&OP to IBP, Take Supply Chain to the next Level at Board Beyond

(Advertorial) Join Dave Food, Head of Supply Chain at Board international, for an inspiring session on how to take your Supply Chain to the next level thanks to Intelligent Planning. Meet with 100+ Supply Chain experts and follow a whole afternoon of Supply Chain focused sessions with international speakers, from PPD Global to BiOS Management and many other. Learn more about Intelligent Demand Planning, optimizing S&OP Planning…

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

(Advertorial) Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden blijkt uit onderzoek onder 6.000 consumenten en 1.150 retailorganisaties wereldwijd. België is een van de meest ‘cost conscious’ landen van dit onderzoek. Wanneer zij een directe keuze moesten maken tussen lagere kosten en duurzaamheid, kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor dat eerste. Dit geldt voor zowel goedkopere bezorging (65%), een goedkoper merk (67%) en een goedkoper product (69%).

Prologis verwerft ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC2

Ontwikkelaar en aanbieder van logistiek vastgoed Prologis breidt zijn portfolio uit met een off-market transactie in Zuid-Nederland met de aankoop van Prologis Park Veghel DC2. Het warehouse, dat is overgenomen van Bouwbedrijf van de Ven in Veghel, is gelegen op het Industrial Park de Amert langs de A50 tussen Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen en ligt vlak bij belangrijke vaarwegen. Veghel DC2 ligt direct naast het al bestaande Prologis Park Veghel DC1, dat momenteel volledig is verhuurd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.