Jungheinrich pakt uit met hele reeks innovaties
In de aanloop naar LogiMAT later deze maand, onthulde Jungheinrich tijdens een internationale persconferentie in Hamburg alvast een groot aantal nieuwe producten. Hierbij wordt sterk ingezet op het elektrische segment en in het bijzonder de lithium-ionbatterijen, waar Jungheinrich zijn handelsmerk van lijkt te maken.
Vorig jaar stelde Jungheinrich voor het eerst trucks voor die uitsluitend met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. Die krijgen nu gezelschap van de ERC 216zi. De geïntegreerde batterij maakt deze stapelaar – die minstens 170mm korter is dan soortgenoten – heel compact en wendbaar. Dat is mogelijk doordat het batterijcompartiment hier centraal in plaats van achter de mast zit. Dit is dan ook een geschikte stapelaar voor magazijnen met een beperkte manoeuvreerruimte.
Het zwaargewicht onder de nieuwkomers is de EFG 6. Daarmee vervolledigt Jungheinrich zijn portfolio elektrische heftrucks met een zesde serie. Die kan zes tot maar liefst negen ton tillen, wat van hem meteen de meest krachtige heftruck in het elektrische segment maakt. Deze serie is geschikt voor krachtige applicaties in bijvoorbeeld de drankenindustrie of de bouwsector.
Om nog efficiënter op grote hoogte te kunnen picken, pakt Jungheinrich uit met de EKS 412s. Deze verticale orderpicker laat toe op meer dan 14 meter orders te verzamelen, wat hem een absolute hoogvlieger binnen de markt maakt. Met een liftsnelheid van 0,5 meter per seconde is de orderpicker bovendien 25% sneller dan zijn voorganger. Deze truck is zowel verkrijgbaar met loodzuurbatterijen als lithium-iontechnologie.
Verder werden in Hamburg ook de laatste evoluties rond veiligheid belicht. Met zoneCONTROL en addedVIEW biedt Jungheinrich twee nieuwe assistentiesystemen met het oog op veiligheid. Via een vaste radiobeacon en een mobiele component op de truck laat zoneCONTROL toe om de chauffeur bijvoorbeeld te waarschuwen voor andere trucks en personen in drukke gebieden. Verder is het mogelijk om trucks in bepaalde zones de kruipsnelheid op te leggen. AddedVIEW is dan weer een allround visiesysteem op basis van digitale camera’s. Daarmee krijgen met name chauffeurs van heftrucks een beter zicht op de omgeving. Zo kan de chauffeur zijn truck bijvoorbeeld in real time vanuit vogelperspectief bekijken.
Meer over de recente ontwikkelingen bij Jungheinrich leest u in Value Chain Management maart.