Jungheinrich lanceert twee nieuwe series robuuste elektrische heftrucks

Met de wereldwijde lancering van de EFG BB/BC vorkheftrucks levert Jungheinrich voor het eerst voordelige instapmodellen die geschikt zijn voor lichte tot middelzware toepassingen van 1,6 tot 2 ton, zoals dagelijkse transport- en stapeltaken. Met de nieuwe EFG-series richt de heftruckleverancier zich naar eigen zeggen bewust op kleine en middelgrote ondernemingen en hun behoeften: lage aankoopkosten, snelle levertijden en een solide basisuitrusting. De vorkheftrucks zijn ontworpen voor gebruik in eenploegendienst (maximaal 600 bedrijfsuren per jaar).

De vorkheftrucks van de EFG-series BB en BC worden geproduceerd in de Jungheinrich-fabriek in Qingpu (China). De heftruckbouwer benadrukt dat voor de productie van de nieuwe heftrucks dezelfde kwaliteitsnormen gelden als voor de performance series van Jungheinrich, die in Duitsland worden vervaardigd.
 
De vorkheftrucks uit de BB- en BC-serie zijn verkrijgbaar in drie- of vierwieluitvoering en kunnen, met een draagvermogen tot 2 ton, worden ingezet in de productie, handel, opslag, werkplaatsen of landbouw. De instapmodellen zijn optimaal te gebruiken voor het dagelijks binnen transport- en stapeltaken en kunnen occasioneel buiten gebruikt worden.
De eenvoudig manoeuvreerbare driewielheftruck EFG BB 216k leent zich door zijn compacte design voor flexibel transport in bijvoorbeeld krappe magazijnomgevingen. De vierwielheftruck EFG BC is verkrijgbaar in
draaglastklassen van 1,6 tot 2,0 ton. De EFG BC 320 moet dankzij zijn 48V-batterij een voordelig alternatief vormen voor trucks in het 80V-segment. De EFG BB- en BC-vorkheftrucks zijn verkrijgbaar in een solide basisconfiguratie. De mast en sideshift worden zuiver hydraulisch bediend via mechanische bedieningshendels.
 
De vorkheftrucks van de EFG-series BB en BC zijn standaard uitgerust met natte lamellenremmen. Dankzij hun gesloten constructie hebben de remmen een hoge vuilongevoeligheid en garanderen zo een hoge remgevoeligheid bij weinig onderhoud. Tijdens het remproces wordt tot 30% van de energie teruggewonnen, wat de nuttige levensduur van de heftrucks per batterijcyclus aanzienlijk moet verlengen. Een tweemotorige voorwielaandrijving met ZF-transmissie moet zorgen voor hoge prestaties bij een laag verbruik in elke toepassing.
 
Ook zijn de EFG-series BB en BC standaard uitgerust met het Jungheinrich veiligheidssysteem curveCONTROL, dat afhankelijk van de stuurhoek de rijsnelheid in bochten automatisch vermindert en zo het risico op ongevallen in bochten verkleint, vooral bij het werken met zware lasten. Vijf verschillende rijprogramma’s, aangepast aan elke magazijnsituatie, moeten voor een veilige bediening zorgen. Een gewelfd bestuurdersbeschermdak, compacte mastprofielen en geoptimaliseerde ketting- en slangleiding zorgen voor een optimaal zicht op de lasten.
 
Verder behoort het Jungheinrich display in 2-inch uitvoering tot de standaarduitrusting. Dat toont de bestuurder informatie over de batterijstatus, de resterende rijtijd en het geselecteerde rijprogramma en voorziet de bestuurder ook van geselecteerde veiligheidsinstructies. De Grammer-stoel MSG 65 maakt deel uit van de Belgische configuraties (configuratietrucks bestemd voor aankoop) om ergonomisch te werken.
 
Jungheinrich biedt de elektrische vorkheftrucks van de series BB en BC als
afzonderlijke trucks en als vloot aan, zowel voor aankoop als voor verhuur. Om steeds een probleemloze werking te garanderen, is ook voor de instapmodellen het portfolio van de Jungheinrich heftruckservice beschikbaar. Daaruit kunnen klanten servicepakketten kiezen die op hun individuele behoeften zijn afgestemd. Ook de hoge beschikbaarheid van reserveonderdelen geldt voor de elektrische vorkheftrucks van de series BB en BC.
Foto: Jungheinrich

Recente nieuwsberichten

Supply chain professionals vinden dat hun IT-infrastructuur voor warehouseoperaties toe is aan modernisering

Dat blijkt uit het onderzoek ‘2024 State of Warehouse Operations’ van Manhattan Associates in samenwerking met Vanson Bourne. Maar liefst 97% van de respondenten zijn van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering nodig heeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. Een groot aantal respondenten zegt ook dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven en opleiden van werknemers op korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.

Eén op twee werkgevers in transport/logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer wordt verwacht dat de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het derde kwartaal van 2024 zal toenemen. De helft van de werkgevers (51%) die in januari 2024 in deze sector zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van september uit te breiden, terwijl 21% van plan is dat te verminderen. De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose – het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan – bereikt volgens ManpowerGroup een bemoedigende +30%. Dat is een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal en een status-quo ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Arvato bouwt nieuw DC in het Nederlandse Echt

Arvato, leverancier van supply chain oplossingen en onderdeel van Bertelsmann, bouwt aan een nieuw hoogwaardig distributiecentrum in bedrijvenpark De Loop in het Nederlands-Limburgse Echt, gelegen tussen Maastricht en Roermond. Met de nieuwbouw wil Arvato zijn operationele capaciteiten versterken en zijn positie in de logistieke 3PL-sector verder uitbreiden.

UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

UPS Healthcare breidt zijn bestaande Europese hub in Roermond (Nederland) uit met 21.860 vierkante meter. Tegelijk vergroot de logistiek dienstverlener ook zijn koelketencapaciteit. Die laatste is een cruciale schakel in een betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten. De vernieuwde logistieke hub staat in nauw contact met de faciliteiten in Heist-op-den-Berg, waardoor die op hun beurt extra capaciteit en flexibiliteit in leveringen kunnen aanbieden.

Distrilog automatiseert met zelfrijdende AGV-vloot van Toyota

De Belgische Distrilog Group, actief in de markt van logistiek en transport in de Benelux, heeft een deel van de activiteiten in zijn magazijn in Breendonk geautomatiseerd. Distrilog deed daarvoor een beroep op Toyota Material Handling, een van de vaste technologiepartners van het familiebedrijf uit Willebroek.

All Sport Group live met Locus WMS

All Sport is een Belgisch familiebedrijf dat in de jaren ‘70 werd opgericht in Arendonk, waar het hoofdkantoor en magazijn zich nog steeds bevinden. In de loop der jaren is de groothandel voor sport- en lifestylemerken – met merken als Nike, Speedo en de tassen van Converse – internationaal gegroeid.

All Sport heeft een grote verscheidenheid aan seizoensartikelen en -orders, met veel specifieke vereisten voor opslag, pickmethoden en waardetoevoegende activiteiten. De bouw van een nieuw magazijn was de ideale gelegenheid om een sturend warehouse management systeem te integreren om de algemene efficiëntie te verhogen. De keuze viel op Locus WMS, waarvan onlangs de go-live plaatsvond.

Igus brengt bionische hand voor ReBeL cobot op de markt

Robots zijn niet meer weg te denken uit de industrie en vinden steeds vaker hun weg naar kleine en middelgrote bedrijven in de vorm van cobots. Ze sorteren, picken en verplaatsen met behulp van camera’s, zuigers en grijpersystemen. Igus, fabrikant van hoogwaardige polymeren voor beweging, heeft nu een vingergrijper ontwikkeld voor zijn ReBeL cobot, zodat deze ook humanoïde taken kan uitvoeren. De vingergrijper is volledig vervaardigd uit kunststoffen die vrij zijn van smeermiddelen en is eenvoudig te integreren.

Vanas Engineering in Italiaanse handen

De Belgische integrator Vanas Engineering, gespecialiseerd in het implementeren van pick- en opslagsystemen voor magazijnoptimalisering, maakt voortaan integraal deel uit van Modula S.p.A., een Italiaanse leverancier van geautomatiseerde intralogistieke oplossingen. De overname moet zorgen voor een voortzetting van de groei die beide bedrijven de laatste jaren hebben gerealiseerd.

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.