Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen. Het centrale distributiecentrum is ontwikkeld voor een aanvankelijke picking-piekprestatie van ruim 850.000 picks per dag. Een modulaire uitbreiding voor toekomstige groei is al onderdeel van het totaalconcept. Als hoofdaannemer staat Witron Logistik + Informatik GmbH in voor het ontwerp en de realisatie van alle mechaniek, IT en regeltechniek.

Bij een omgevingstemperatuur van +2 graden Celsius automatiseren de Witron-robotoplossingen Order Picking Machinery (OPM), Car Picking System (CPS) en All-in-One Order Fulfilment (AIO) alle processen voor materiaalstromen bij alle productgroepen, productmaten en distributiekanalen. In het verzendgebied worden de rolcontainers geconsolideerd en beschikbaar gemaakt in een mechanische verzendbuffer, via stapelkranen en banen voor zware lading – passend bij de route, in de juiste volgorde en precies op tijd voor verzending.  
 
In de toekomst wordt case-picking op rolcontainers door het OPM-systeem gedaan met 24 COM-roboticalijnen, conform de vereisten van winkels en zonder dat personeel nodig is. Een uitbreiding naar 30 COM-roboticalijnen is al in het concept opgenomen. Dankzij de AIO-oplossing worden de af te leggen afstanden voor het personeel tot een minimum verlaagd, ondanks zeer dynamische piece picking-processen, omdat het aanleveren en verwijderen van bakken bij de picking-fronts wordt gedaan door stapelkranen en transportbandsystemen. Zware en grote producten worden door de medewerkers op rolcontainers geladen, via een optimale route – gecontroleerd via het CPS – conform de vereisten van winkels. Ook hier wordt het bijvullen van pallets in de picking-gangpaden verzorgd door geautomatiseerde stapelkranen.
 
Alle logistieke gebieden zijn met elkaar verbonden door een 14 kilometer lang transportbandnetwerk met in totaal 9500 palletlocaties en ruim 600.000 bakken- en traylocaties, evenals 138 stapelkranen. 
 
Verder worden tijdens de lopende werkzaamheden extra COM-roboticalijnen geïnstalleerd in het bestaande magazijn voor houdbare producten. De bestaande installatie wordt uitgebreid met 12 extra COM-roboticalijnen (zodat het totaal 32 COM-roboticalijnen wordt) en maakt het winkelvriendelijk picken mogelijk van 2,6 miljoen dozen per week op rolcontainers vanaf half 2022. Met betrekking tot het OPM-gebied komt dat overeen met bijna 60% meer capaciteit. Het hele transportbandsysteem en het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn dat zich voor de COM-machines bevindt, wordt ook uitgebreid met 6000 locaties en het geautomatiseerde tray-magazijn met 176.000 locaties. De technologie wordt geïntegreerd in het bestaande gebouw, dat ongeveer 45.000m² groot is.

Foto: Jumbo

Recente nieuwsberichten

3PL Service bedrijven kiezen voor automatisering met Modula Liften

(Advertorial) Automatisatie van magazijnen is de toekomst, zéker in de logistieke sectoren. Snelheid en juistheid worden alsmaar belangrijker vooral in de snel veranderende wereld van just-in-time leveringen, e-commerce en aanverwanten. Via Vanas Engineering hebben recentelijk  drie 3PL servicebedrijven gekozen voor optimalisatie van hun magazijnen met Modula liften.

Motrac Handling & Cleaning ruilt Flémalle in voor Ciney

Motrac Handling & Cleaning heeft zijn filiaal in Wallonië verhuisd van Flémalle naar het centraler gelegen Ciney. De onderneming betrekt er dezelfde gebouwen als Packo, dat net als Motrac Handling & Cleaning tot de overkoepelende Royal Reesink groep behoort.

Merknamen Egemin en NDC worden vervangen door Dematic

Vanaf 2018 worden alle oplossingen voor magazijnautomatisering en de material handling systemen van Egemin en NDC gehergroepeerd en wereldwijd onder een en dezelfde merknaam, Dematic, op de markt gebracht. Dematic is het supply chain solutions business-segment van de moedermaatschappij KION Group dat end-to-end oplossingen voor logistieke automatisering biedt.

Ricoh breidt dienstenaanbod uit met de Bringme Box

De Bringme Box, een 100% Belgische uitvinding, functioneert als een automatische service desk die niet enkel de interne logistiek bij bedrijven moet vereenvoudigen, maar ook de ontvangst en het verzenden van online bestelde pakketten en de levering ervan.

Limburg creëert pool voor magazijnmedewerkers

De Limburgse logistieke sector verwacht een blijvend toenemende vraag naar magazijnmedewerkers, dat nu al een knelpuntberoep is. Daarom gaat de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg bedrijven in de provincie begeleiden bij de oprichting van een pool van flexibele magazijnmedewerkers.

Liege Airport investeert ruim 20 miljoen in cargoactiviteit

Vanaf 2018 zal Liege Airport zijn opslagruimte uitbreiden. Zo zijn er bijna 20.000m² bijkomende opslagruimte én uitrustingen voorzien, wat overeenstemt met een capaciteitsverhoging van 30% voor de vrachtbehandeling. De eerste opslagruimte van 6000m² zal in januari 2018 al gebruiksklaar zijn.

Count IT Group wordt NaviTrans reseller in Oostenrijk

Vanuit zijn hoofdkantoor in Hagenberg en kantoren in Wenen en Linz staat de Oostenrijkse Microsoft Dynamics NAV Partner voortaan in voor de distributie van de logistieke software van NaviTrans op de Oostenrijkse markt. De Count IT Group werd in 1995 opgericht en telt momenteel ruim 110 medewerkers.

Speedy (DPDgroup) bespaart kosten met Transmetrics’ Predictive Analytics Tool

Speedy maakt deel uit van de DPDgroup en behandelt jaarlijks ruim 16 miljoen pakketten met een netwerk van 700 voertuigen en 10 hubs. Voordat het met Transmetrics in zee ging, ondervond Speedy vaak moeilijkheden met de capaciteitsplanning als gevolg van de hoge snelheid waarmee het bedrijf groeit en seizoenschommelingen in de volumes.

Eerste zelfrijdende truck voor Katoen Natie

Op 24 oktober jl. werd de eerste zelfrijdende truck van Katoen Natie in gebruik benomen bij ExxonMobil in Singapore. De truck vervoert goederen tussen de verpakkingseenheid van de onderneming en de tussentijdse opslag. Bij wijze van pilootproject zal de truck 24/7 operationeel zijn en jaarlijks zo’n 250.000 ton aan goederen transporteren.

Febetra en TLV misnoegd over uitbreiding kilometerheffing

Vandaag wordt in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken een studie voorgesteld over de kilometerheffing. Die studie, die werd uitgevoerd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, toont aan dat vrachtwagens het betolde hoofdwegennet niet ontwijken om gebruik te maken van het niet-betolde onderliggende wegennet, aldus Febetra.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.