Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen. Het centrale distributiecentrum is ontwikkeld voor een aanvankelijke picking-piekprestatie van ruim 850.000 picks per dag. Een modulaire uitbreiding voor toekomstige groei is al onderdeel van het totaalconcept. Als hoofdaannemer staat Witron Logistik + Informatik GmbH in voor het ontwerp en de realisatie van alle mechaniek, IT en regeltechniek.

Bij een omgevingstemperatuur van +2 graden Celsius automatiseren de Witron-robotoplossingen Order Picking Machinery (OPM), Car Picking System (CPS) en All-in-One Order Fulfilment (AIO) alle processen voor materiaalstromen bij alle productgroepen, productmaten en distributiekanalen. In het verzendgebied worden de rolcontainers geconsolideerd en beschikbaar gemaakt in een mechanische verzendbuffer, via stapelkranen en banen voor zware lading – passend bij de route, in de juiste volgorde en precies op tijd voor verzending.  
 
In de toekomst wordt case-picking op rolcontainers door het OPM-systeem gedaan met 24 COM-roboticalijnen, conform de vereisten van winkels en zonder dat personeel nodig is. Een uitbreiding naar 30 COM-roboticalijnen is al in het concept opgenomen. Dankzij de AIO-oplossing worden de af te leggen afstanden voor het personeel tot een minimum verlaagd, ondanks zeer dynamische piece picking-processen, omdat het aanleveren en verwijderen van bakken bij de picking-fronts wordt gedaan door stapelkranen en transportbandsystemen. Zware en grote producten worden door de medewerkers op rolcontainers geladen, via een optimale route – gecontroleerd via het CPS – conform de vereisten van winkels. Ook hier wordt het bijvullen van pallets in de picking-gangpaden verzorgd door geautomatiseerde stapelkranen.
 
Alle logistieke gebieden zijn met elkaar verbonden door een 14 kilometer lang transportbandnetwerk met in totaal 9500 palletlocaties en ruim 600.000 bakken- en traylocaties, evenals 138 stapelkranen. 
 
Verder worden tijdens de lopende werkzaamheden extra COM-roboticalijnen geïnstalleerd in het bestaande magazijn voor houdbare producten. De bestaande installatie wordt uitgebreid met 12 extra COM-roboticalijnen (zodat het totaal 32 COM-roboticalijnen wordt) en maakt het winkelvriendelijk picken mogelijk van 2,6 miljoen dozen per week op rolcontainers vanaf half 2022. Met betrekking tot het OPM-gebied komt dat overeen met bijna 60% meer capaciteit. Het hele transportbandsysteem en het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn dat zich voor de COM-machines bevindt, wordt ook uitgebreid met 6000 locaties en het geautomatiseerde tray-magazijn met 176.000 locaties. De technologie wordt geïntegreerd in het bestaande gebouw, dat ongeveer 45.000m² groot is.

Foto: Jumbo

Recente nieuwsberichten

Quantore pakt uitdagingen bij WMS-update aan met CaptureTech

Quantore, in 1919 opgericht als groothandel in kantoorbenodigdheden, is een coöperatie waarbij bijna 420 kantoorspecialisten, gericht op de B2C- en B2B-markt, zijn aangesloten. In het distributiecentrum van Quantore in het Nederlandse Beuningen liggen ruim 23.000 kantoorbenodigdheden klaar voor verzending.Toen Quantore twee jaar geleden problemen ondervond met de wifi-dekking in zijn dc, deed het een beroep op CaptureTech, dat het bestaande wifi-netwerk verving door Cisco Meraki.

Baoli officieel gelanceerd in de Benelux

Het Chinese intern transportmerk Baoli maakt deel uit van de Kion Group, waartoe ook Linde en Still behoren. Baoli Benelux werd als businessunit bij Still ondergebracht en wordt hier nu vanuit die organisatie uitgerold. In tegenstelling tot Still, dat kiest voor directe verkoop aan de eindgebruiker, richt Baoli Benelux zich op lokale dealers die nauw verweven zijn met de regio waarin ze opereren.

Merlin® bevochtigingssystemen voor een gezond bedrijf

(advertorial) Relatieve luchtvochtigheid in binnenruimtes zoals kantoren, productiehallen en stockageruimtes is een belangrijke succesfactor voor een economisch gezond bedrijf. Wanneer de luchtkwaliteit te droog is kan dit leiden tot ongewenste veranderingen in de vorm en afmetingen van goederen en producten, of tot problemen die veroorzaakt worden door elektrostatische ladingen.

R&G Global Consultants breidt uit naar China

R&G Global Consultants, dat gespecialiseerd is in supply chain management, heeft een nieuw kantoor geopend in Beijing, China en brengt daarmee zijn totale aantal kantoren wereldwijd op elf. De vestiging in Beijing zal worden geleid door Boon How Chong, managing partner voor Groot-China.

Intrion in handen van ABB Robotics

Intrion maakt sinds kort integraal deel uit van het Zwitserse ABB Robotics, leverancier van industriële robots, robotsoftware en robottoepassingen met een aanwezigheid in 53 landen. De overname door ABB is een vervolg op het partnership dat beide partijen al sinds 1999 hebben.

VIL ontwikkelt concept voor slimme stadslogistiek

In samenwerking met 22 bedrijven en 4 steden gaat VIL in het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) op zoek naar een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen. Bedoeling is tot een model te komen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistiek dienstverlener, handelaar en burger).

Inspiratiesessie Interne Logistiek – 15 november 2018

Wat zijn de uitdagingen en trends binnen de logistiek? Hoe kan u uw magazijn optimaliseren d.m.v. voice picking of pick-to-light? Of wenst u meer informatie over (mobiele) robots of een simulatie van uw productie- en logistieke processen? Registreer nu en ontdek onze oplossingen voor interne logistiek tijdens de inspiratiesessie op 15 november 2018 in Actemium Aalter.

Aïda Collette-Sène vervoegt Generix als nieuwe CEO

De Frans-Canadese Aïda Collette-Sène wordt benoemd tot Chief Executive Officer van Generix Group, gespecialiseerd in collaboratieve SaaS-oplossingen voor supply chain en retail. Ze trad, na enkele jaren ervaring binnen grote Noord-Amerikaanse adviesbureaus, in 1996 in dienst bij CGI’s Business Computing Company (CIA), voordat ze in 2007 werd benoemd tot CEO Frankrijk.

Descartes zorgt voor importaangifte in nieuw douanesysteem VK

Descartes Systems Group heeft succesvol de eerste importaangifte in het nieuwe douaneaangiftesysteem Customs Declaration System (CDS) van de Engelse douanedienst mogelijk gemaakt. CDS is het nieuwe systeem voor het beheren van douaneaangifteformulieren voor import en export en vervangt het oude CHIEF-systeem (Customs Handling of Import and Export Freight).

Blokker automatiseert distributiecentrum

De afgelopen jaren zijn er binnen Blokker ingrijpende maatregelen uitgevoerd om de negatieve resultaten op termijn om te buigen en Blokker in de markt te herpositioneren. Die positionering stelt ook eisen aan de inrichting van de logistieke organisatie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.