Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen. Het centrale distributiecentrum is ontwikkeld voor een aanvankelijke picking-piekprestatie van ruim 850.000 picks per dag. Een modulaire uitbreiding voor toekomstige groei is al onderdeel van het totaalconcept. Als hoofdaannemer staat Witron Logistik + Informatik GmbH in voor het ontwerp en de realisatie van alle mechaniek, IT en regeltechniek.

Bij een omgevingstemperatuur van +2 graden Celsius automatiseren de Witron-robotoplossingen Order Picking Machinery (OPM), Car Picking System (CPS) en All-in-One Order Fulfilment (AIO) alle processen voor materiaalstromen bij alle productgroepen, productmaten en distributiekanalen. In het verzendgebied worden de rolcontainers geconsolideerd en beschikbaar gemaakt in een mechanische verzendbuffer, via stapelkranen en banen voor zware lading – passend bij de route, in de juiste volgorde en precies op tijd voor verzending.  
 
In de toekomst wordt case-picking op rolcontainers door het OPM-systeem gedaan met 24 COM-roboticalijnen, conform de vereisten van winkels en zonder dat personeel nodig is. Een uitbreiding naar 30 COM-roboticalijnen is al in het concept opgenomen. Dankzij de AIO-oplossing worden de af te leggen afstanden voor het personeel tot een minimum verlaagd, ondanks zeer dynamische piece picking-processen, omdat het aanleveren en verwijderen van bakken bij de picking-fronts wordt gedaan door stapelkranen en transportbandsystemen. Zware en grote producten worden door de medewerkers op rolcontainers geladen, via een optimale route – gecontroleerd via het CPS – conform de vereisten van winkels. Ook hier wordt het bijvullen van pallets in de picking-gangpaden verzorgd door geautomatiseerde stapelkranen.
 
Alle logistieke gebieden zijn met elkaar verbonden door een 14 kilometer lang transportbandnetwerk met in totaal 9500 palletlocaties en ruim 600.000 bakken- en traylocaties, evenals 138 stapelkranen. 
 
Verder worden tijdens de lopende werkzaamheden extra COM-roboticalijnen geïnstalleerd in het bestaande magazijn voor houdbare producten. De bestaande installatie wordt uitgebreid met 12 extra COM-roboticalijnen (zodat het totaal 32 COM-roboticalijnen wordt) en maakt het winkelvriendelijk picken mogelijk van 2,6 miljoen dozen per week op rolcontainers vanaf half 2022. Met betrekking tot het OPM-gebied komt dat overeen met bijna 60% meer capaciteit. Het hele transportbandsysteem en het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn dat zich voor de COM-machines bevindt, wordt ook uitgebreid met 6000 locaties en het geautomatiseerde tray-magazijn met 176.000 locaties. De technologie wordt geïntegreerd in het bestaande gebouw, dat ongeveer 45.000m² groot is.

Foto: Jumbo

Recente nieuwsberichten

Piekperiodes opvangen? Geen probleem!

(advertorial) Op elk moment van het jaar, ook tijdens piekperiodes, tijdig en correct kunnen leveren aan klanten? De combinatie van een intralogistiek systeemontwerp met een hoge automatiseringsgraad biedt een snelle en foutloze orderpick methode.

PwC polst naar Industry 4.0 bij start-ups

Voor het eerst voerde PwC België een Industry 4.0 onderzoek bij start-ups. Daarvoor namen de onderzoekers interviews af bij dertig Belgische startende en groeiende bedrijven die actief zijn in de sector van industriële digitale technologie.

OMP Plus verwerft DDMRP compliance

Het Demand Driven Institute (DDI) heeft OMP Plus geëvalueerd en bevestigd dat de oplossing voldoet aan de criteria voor DDMRP compliance. Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) is een ‘multi-echelon’ planningsmethode en een van de planningmethodes die in OMP Plus wordt ondersteund.

Nieuw Technology Assembly Center voor Inther

Systeemintegrator Inther heeft in zijn thuisbasis Venray (NL) zijn nieuwe Technology Assembly Center (TAC) officieel geopend. Het TAC is het eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum waarin Inther voortaan zijn conveyorsysteem ‘ICE’ (Inther Conveyor Equipment) ontwikkelt en produceert.

Duurzaam transport scoort hoog bij Belgische bedrijven

Bijna 30% van de bedrijven die op regelmatige basis een beroep doen op een logistieke partner zijn bereid meer te betalen voor duurzamer transport. Dat blijkt uit een rondvraag door transportfirma Vedrova uit Herentals. Belangrijker is de service en controle over de goederen.

Draagt IoT bij aan slimme stadslogistiek?

Het Internet of Things (IoT) kan een significante bijdrage leveren aan een efficiëntere stadslogistiek. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project ‘Intello City’. Daarbij testte VIL de afgelopen maanden de mogelijkheden van een micromagazijn in een stadscentrum, dat door middel van IoT autonoom kan opereren.

Studio 100 in de wolken met Avanade

Studio 100 kiest voor Avanade voor de overstap naar de cloud met Microsoft Dynamics 365. Deze digitale transformatie van de ERP-systemen moet de groei van de mediareus ondersteunen en de flexibiliteit verhogen. Avanade werkte in 2008 al samen met Studio 100 bij de implementatie van het Microsoft Dynamics AX 4.0 platform.

Eerste Skyfall systeem in de drankenindustrie

(advertorial) Flexibele buffer tussen vouwdozenontstapelaar en dozenopzetter De Zwitserse Ferag AG en WRH Global Belgium blijven de zelfontwikkelde Skyfall technologie verder uitbouwen. Een variant van het innovatieve vloervrije transportsysteem is met speciale klemmen uitgerust om vouwdozen automatisch aan te voeren naar de dozenopzetter.

Liege Airport gaat voor data-uitwisseling met Nallian for Air Cargo

Met een jaarlijks volume van meer dan 700.000 ton is Liege Airport een van de grootste cargo luchthavens in Europa. Met de implementatie van de Nallian for Air Cargo suite lanceert de luchthaven nu een platform dat zijn stakeholders meer geïntegreerd laat samenwerken.

Corneel Geerts breidt diensten op Ierland uit met CLF

Corneel Geerts Transportgroup heeft een nieuwe partner gevonden in CLF Freight Forwarders, een Iers familiebedrijf dat klantgerichte oplossingen zoekt. Het bedrijf organiseert zijn eigen groepagediensten op de Benelux en Duitsland en is lid van een nationaal distributienetwerk in Ierland dat een 24 uursdienstverlening garandeert.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.