Jongere generaties gebruiken AI bij het shoppen

Foto: Pixabay

Consumenten zijn meer dan ooit klaar om AI toe te laten in hun winkelervaring. Vooral jongere doelgroepen staan open voor geautomatiseerde beslissingen door AI. Dat blijkt uit het zesde Connected Shoppers Report van CRM vendor Salesforce. De verwachtingen van de consument liggen in lijn met de ambities van de retailers. Driekwart is van plan het komende jaar meer te investeren in AI-technologie, vooral met het oog op klantenservice.

Het rapport, waarvoor Salesforce wereldwijd 8.350 consumenten en 1.700 besluitvormers uit de retailsector bevroeg, toont aan dat het belang van AI in winkelervaringen toeneemt. Heel wat consumenten benutten AI in hun klantentrajecten. Zo maakt 39% gebruik van AI om producten te ontdekken. Voor Gen Z – geboren tussen 1995 en 2010 – is dat zelfs 54%.

Jongere generaties zijn duidelijk meer vertrouwd met AI: vergeleken met de babyboomers geven consumenten uit Gen Z tien keer vaker aan dat ze AI tijdens het shoppen regelmatig gebruiken. “Dat doen ze wellicht onbewust, want in online platformen zit natuurlijk al allemaal slimme AI ingebouwd die bijvoorbeeld aankoopsuggesties onder de aandacht van de koper brengt, maar meer en meer vragen consumenten ook gewoon concrete tips aan AI-modellen zoals ChatGPT, zegt Steven Hofmans, retail industry advisor bij Salesforce.

Vertrouwen in AI agents

Ook Agentic AI wekt de interesse van consumenten. Agents zijn AI-systemen die autonoom acties kunnen ondernemen en dus bijzonder nuttig zijn voor klantenservice. Consumenten zien de hulp van zo’n digitale agent zitten in het kader van het optimaliseren van spaarpunten, het beheren van retourzendingen, en meer. Opnieuw zijn het de jongere generaties die meer openstaan voor geautomatiseerde beslissingen door AI agents: 63% van de Gen Z-respondenten heeft interesse in de mogelijkheid om AI agents namens hen aankopen te laten doen.

Vertrouwen is natuurlijk essentieel voor consumenten die bereid zijn om AI agents in hun plaats beslissingen te laten nemen. Respondenten verwijzen dan vooral naar dataprivacy en security, de mogelijkheid om het systeem gemakkelijk aan en uit te zetten, de noodzaak om voor elke aankoop goedkeuring te vragen, transparantie over datagebruik, en de beschikbaarheid van een medewerker als back-up voor AI-gestuurde klantendiensten.

Urgentie van AI-investeringen

Intussen staan investeringen in AI ook bij de meeste retailers hoog op de agenda. Driekwart is er volgens het rapport van overtuigd dat AI agents binnen het jaar cruciaal zijn om de concurrentie voor te blijven. Daarnaast geeft 76% aan dat ze het komende jaar meer in AI gaan investeren.

Die focus op AI hoeft niet te verwonderen. De marges in de retailsector staan onder druk door stijgende kosten om klanten te werven en door het toenemende aantal retourzendingen. Bovendien kampen ze met de gevolgen van inflatie, hevige concurrentie en veranderend gedrag bij klanten.

Dat laatste leidt tot complexe klantentrajecten. Terwijl fysieke winkels cruciaal blijven, gaat hun aandeel in de verkoop toch achteruit: van 45% in 2024 tot naar verwachting 41% in 2026. Digitale aankopen kunnen niet via één kanaal worden geconsolideerd en vinden gefragmenteerd plaats op tal van marktplaatsen, retailer- en merkwebsites, en bezorgapps.

Klantenservice en unified commerce

Net zoals bij de consumenten liggen ook de verwachtingen van retailers rond AI vooral in de klantenservice. AI-systemen kunnen elke dag de klok rond vragen beantwoorden, bestellingen opvolgen en retourzendingen beheren, zodat medewerkers zich kunnen focussen op interacties die een grotere meerwaarde hebben. Toch bieden AI agents ook buiten klantenservice mogelijkheden. Retailers verwachten dat de technologie onder meer zal helpen om hun websites en marketingcampagnes te optimaliseren, om mensen op te leiden en om voorraden te beheren.

Voor een maximale doeltreffendheid hebben AI agents toegang nodig tot data van verschillende retailsystemen. Met betere, meer geïntegreerde data kunnen ze in real time gepersonaliseerde antwoorden aanreiken. Helaas staan die systemen vaak nog los van elkaar. Zo geeft 81% van de retailers aan dat niet-efficiënte processen en technologie de productiviteit van winkelpersoneel verlagen. En ook 49% van de consumenten stelt dat ze bepaalde aankopen niet hebben gedaan door moeilijkheden in het bestelproces.

Daarom is 86% van de retailers momenteel bezig met initiatieven op het vlak van ‘unified commerce’. Door de activiteiten voor meerdere kanalen en afdelingen op één platform te combineren, vergroten de efficiëntie en de consumentenervaring, maar nemen ook de mogelijkheden met AI toe.

“De cijfers liegen niet: zowel retailers als consumenten evolueren naar een toekomst waarin AI agents een belangrijke rol spelen. Het succes hangt af van twee factoren: het bieden van de geconnecteerde technologische basis die retailers nodig hebben, en het verzekeren van het vertrouwen en de transparantie waar consumenten naar vragen. Organisaties als Pandora en Remarkable zijn daar al volop mee bezig”, besluit Steven Hofmans.

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.