Is jouw bedrijf klaar voor automatisering?

5 misverstanden die groei kunnen tegenhouden

(Advertorial) In een markt die zo snel verandert als de logistiek, kan het uitstellen van beslissingen je duur komen te staan. Toch wachten veel kleine en middelgrote bedrijven met het automatiseren van hun magazijn, vaak gebaseerd op aannames die achterhaald zijn. Waar grote bedrijven automatisering al lang hebben omarmd, zien kleinere organisaties het nog te vaak als een luxe in plaats van een noodzaak.

Bij Element Logic helpen we organisaties van elke omvang en complexiteit bij hun automatiseringstraject, met een sterke focus op de Benelux. We hebben 5 veelvoorkomende misverstanden geïdentificeerd die bedrijven ervan weerhouden om écht schaalbaar en duurzaam efficiënt te worden. Tijd om daar verandering in te brengen.

  1. ‘Ik ben te klein om te automatiseren’

Dit is misschien wel het meest voorkomende misverstand. Veel bedrijven met minder dan 50 medewerkers denken dat automatisering niet voor hen is weggelegd – te duur, te complex, of simpelweg te vroeg. Maar automatisering is geen one size fits all-oplossing. Zoals Bryan Beutels, managing director van Element Logic, opmerkt: ‘We hebben bedrijven geholpen met amper 20 medewerkers om hun processen volledig te transformeren met AutoStore. Het draait niet om de omvang, maar om de juiste mindset.’

Modulaire oplossingen zijn tegenwoordig betaalbaar, schaalbaar en afgestemd op de complexiteit van je processen – niet op het aantal mensen dat je in dienst hebt. En de investering betaalt zich niet alleen terug in minder personeelskosten, maar ook in snellere orderverwerking, minder fouten én de flexibiliteit om mee te groeien met de vraag.

2. ‘De rest komt later wel’

Automatisering draait om veel meer dan het aanschaffen van robots of opslagsystemen. Het betekent dat je je hele operationele aanpak grondig onder de loep moet nemen – van vooruitplannen en personeelsinzet tot voorraadbeheer, de toegankelijkheid van data en de totale klantervaring.

Bryan benadrukt: ‘Veel klanten denken dat de aankoop van technologie het eindpunt is, terwijl het in werkelijkheid pas het begin is. Als je de processen eromheen niet optimaliseert, haal je niet het maximale uit automatisering.’

Daarom werken we bij Element Logic vanaf het eerste moment nauw samen met onze klanten. We helpen interne teams zich voor te bereiden op de verandering door mee te denken over, bijvoorbeeld, personeelsstructuur en een vlekkeloze integratie van systemen. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten niet alleen snel automatiseren, maar vooral slim.

3. ‘Dit is niet het juiste moment’

Wachten op het ‘perfecte moment’ om te automatiseren is een valkuil. In de praktijk doe je er goed aan om 8 tot 16 maanden vóór je het écht nodig hebt te beginnen met plannen. Waarom? Omdat de voorbereiding, zoals het verzamelen van data, verandermanagement en het afstemmen met stakeholders, veel tijd in beslag neemt.

‘Hoe eerder we aan boord zijn, hoe soepeler de implementatie verloopt,’ zegt Bryan. ‘Te vaak begint het gesprek te laat en tegen die tijd zorgen knelpunten in de operatie al voor flinke kosten.’

Wacht dus niet tot je team overbelast is, maar start op tijd met de voorbereidingen om je bedrijf toekomstbestendig te maken.

4. ‘We besparen wel met een goedkopere optie’

Je blindstaren op de opstartkosten kan ernstige gevolgen hebben. Sommige aanbieders lijken voordeliger in aanschaf, maar op lange termijn kunnen de totale kosten flink oplopen door onderhoudswerkzaamheden, software-updates en vervangingen halverwege de levensduur.

Bryan licht dat toe: ‘Onze oplossingen zijn ontworpen om langer dan tien jaar mee te gaan, met minimale tussenkomst. Sommige alternatieven lijken goedkoper, maar na vijf jaar moet je alweer nieuwe robots aanschaffen of complete systemen vervangen. Dat is geen duurzame aanpak.’

Daarom is het essentieel om eerst goed in kaart te brengen wat voor jou echt telt. Gaat het om betrouwbaarheid, schaalbaarheid of krachtige software? Zodra je je wensen helder hebt, kun je de opties gericht vergelijken.

5. 'Wij hebben geen verandermanagement nodig’

Het succes van automatisering hangt even sterk af van je mensen als van je processen. ‘Verandermanagement is geen nice-to-have, het is cruciaal,’ zegt Bryan. Toch wordt vaak onderschat hoeveel impact automatisering heeft op taken, planningen en werkwijzen.

Bij Element Logic begeleiden we onze klanten actief tijdens het veranderproces. We zorgen voor heldere inzichten en doordachte trainingen en we brengen hen in contact met andere bedrijven die hetzelfde proces doorlopen. ‘Soms is onze rol vooral om klanten te waarschuwen voor mogelijke valkuilen,’ voegt Bryan toe. ‘We willen niet alleen bouwen, maar ook beschermen.’

Alleen een implementatie die mensen centraal stelt, maakt het verschil. Op die manier wordt automatisering een echte groeiversneller – en niet zomaar een technisch experiment.

Conclusie

Automatisering is allang niet meer alleen weggelegd voor de grote spelers. Met de juiste begeleiding kunnen ook kleine en middelgrote bedrijven er volop van profiteren – zeker in een markt waarin flexibiliteit en snelheid het verschil maken.

Bij Element Logic combineren we geavanceerde oplossingen met lokale kennis en duurzame samenwerkingen. Van het eerste gesprek tot support na de livegang: wij begeleiden je stap voor stap door het hele traject.

Ben je er klaar voor om je magazijn en je manier van werken naar een hoger niveau te tillen? Wij helpen je graag op weg.

Klik hier voor meer informatie.

#MakingInnovationMoreHuman #MensgerichteInnovatie

Element Logic 29 04 2025

Recente nieuwsberichten

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Prologis investeert ruim 6,4 miljard euro in Frankrijk

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft aangekondigd dat het meer dan 6,4 miljard euro gaat investeren in Frankrijk. De investering zal de ontwikkeling van nieuwe logistieke faciliteiten en datacenters in het hele land ondersteunen.

Eurocaution lanceert borgverzekeringssysteem voor transporteurs

Door de wet van 15 juli 2013 betreffende het goederenvervoer over de weg is elke transporteur verplicht over een borgstelling te beschikken van 9.000 euro voor het eerste voertuig en 5.000 euro voor elk bijkomend voertuig. Lange tijd was de bankwaarborg de standaardoplossing. De Deposito- en Consignatiekas bood een alternatief voor de bankwaarborg.

Eurocaution, een Luxemburgse makelaar en gespecialiseerde ondertekenaar op het gebied van financiële garanties, richt zich nu tot de Belgische markt met een nieuwe oplossing: E-Cautio.transport.

Metzger Autoteile bouwt logistiek centrum met Kardex Mlog

Het Zuid-Duitse familiebedrijf Metzger Autoteile levert al 45 jaar hoogwaardige voertuigonderdelen, elektronicaonderdelen en nicheproducten aan de groothandel in meer dan 55 landen. Het bedrijf heeft Kardex Mlog als hoofdaannemer aangetrokken voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn met vijf gangen en ongeveer 6.000 palletplaatsen evenals voor de uitbreiding van het AutoStore-systeem met ongeveer 80.000 bakken. Het project omvat daarnaast een omvangrijk transportsysteem voor pallets en bakken, meerdere orderverzamelstations en de implementatie van het WMS Kardex Control Center voor de besturing van het complete magazijn. Metzger Autoteile wil dat de software niet alleen de nieuwe oplossingen gaat beheren, maar ook het bestaande systeem volledig vervangt.

Eutraco kiest Körber Supply Chain voor magazijnautomatisering

In zijn streven naar volledige magazijnautomatisering heeft logistiek dienstverlener Eutraco gekozen voor Körber Supply Chain als automatiseringspartner voor een distributiecentrum in Krommebeek, Roeselare. De door Körber ontworpen oplossing maakt volledige automatisering van de palletverwerking mogelijk, vanaf het automatisch lossen bij aankomst tot de automatische opslag en het afleveren bij de laadperrons voor uitgaande distributie.

Panasonic en VNC Automotive vergroten voertuigconnectiviteit

In samenwerking met VNC Automotive, een Brits softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in voertuigconnectiviteit, heeft de divisie Panasonic Connect Mobile Solutions de oplossing Toughbook Screen Mirroring gelanceerd. Die technologie dupliceert het scherm van een Toughbook-tablet of -laptop rechtstreeks op het OEM-touchscreen van een voertuig, zonder dat extra schermen of montagematerialen nodig zijn.

Jungheinrich boost flexibiliteit met nieuwe huurformule

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Full Flex Rental gelanceerd. Dat is een nieuwe huurformule die kmo’s moet helpen hun heftruckvloot snel en flexibel aan te passen aan markt- en bedrijfsontwikkelingen.

Christophe Campe krijgt nieuwe topfunctie bij Chep

Chep, leverancier van supply chain-oplossingen en een toonaangevende wereldspeler in herbruikbare logistieke ladingdragers, heeft de Belg Christophe Campe aangesteld als hoofd van de Automotive-divisie voor Europa en Noord-Amerika. Hij volgt Murray Gilder op, die recent is gestart als country general manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Manhattan Associates onthult Agentic AI-innovaties

Technologiebedrijf Manhattan Associates heeft uitgebreide Agentic AI-ondersteuning binnen de Manhattan Active-oplossingen aangekondigd. Die ondersteuning omvat onder meer intelligente, autonome digitale agents die de uitvoering, optimalisering en gebruikerservaring van supply chain commerce moeten transformeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.