Is jouw bedrijf klaar voor automatisering?

5 misverstanden die groei kunnen tegenhouden

(Advertorial) In een markt die zo snel verandert als de logistiek, kan het uitstellen van beslissingen je duur komen te staan. Toch wachten veel kleine en middelgrote bedrijven met het automatiseren van hun magazijn, vaak gebaseerd op aannames die achterhaald zijn. Waar grote bedrijven automatisering al lang hebben omarmd, zien kleinere organisaties het nog te vaak als een luxe in plaats van een noodzaak.

Bij Element Logic helpen we organisaties van elke omvang en complexiteit bij hun automatiseringstraject, met een sterke focus op de Benelux. We hebben 5 veelvoorkomende misverstanden geïdentificeerd die bedrijven ervan weerhouden om écht schaalbaar en duurzaam efficiënt te worden. Tijd om daar verandering in te brengen.

  1. ‘Ik ben te klein om te automatiseren’

Dit is misschien wel het meest voorkomende misverstand. Veel bedrijven met minder dan 50 medewerkers denken dat automatisering niet voor hen is weggelegd – te duur, te complex, of simpelweg te vroeg. Maar automatisering is geen one size fits all-oplossing. Zoals Bryan Beutels, managing director van Element Logic, opmerkt: ‘We hebben bedrijven geholpen met amper 20 medewerkers om hun processen volledig te transformeren met AutoStore. Het draait niet om de omvang, maar om de juiste mindset.’

Modulaire oplossingen zijn tegenwoordig betaalbaar, schaalbaar en afgestemd op de complexiteit van je processen – niet op het aantal mensen dat je in dienst hebt. En de investering betaalt zich niet alleen terug in minder personeelskosten, maar ook in snellere orderverwerking, minder fouten én de flexibiliteit om mee te groeien met de vraag.

2. ‘De rest komt later wel’

Automatisering draait om veel meer dan het aanschaffen van robots of opslagsystemen. Het betekent dat je je hele operationele aanpak grondig onder de loep moet nemen – van vooruitplannen en personeelsinzet tot voorraadbeheer, de toegankelijkheid van data en de totale klantervaring.

Bryan benadrukt: ‘Veel klanten denken dat de aankoop van technologie het eindpunt is, terwijl het in werkelijkheid pas het begin is. Als je de processen eromheen niet optimaliseert, haal je niet het maximale uit automatisering.’

Daarom werken we bij Element Logic vanaf het eerste moment nauw samen met onze klanten. We helpen interne teams zich voor te bereiden op de verandering door mee te denken over, bijvoorbeeld, personeelsstructuur en een vlekkeloze integratie van systemen. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten niet alleen snel automatiseren, maar vooral slim.

3. ‘Dit is niet het juiste moment’

Wachten op het ‘perfecte moment’ om te automatiseren is een valkuil. In de praktijk doe je er goed aan om 8 tot 16 maanden vóór je het écht nodig hebt te beginnen met plannen. Waarom? Omdat de voorbereiding, zoals het verzamelen van data, verandermanagement en het afstemmen met stakeholders, veel tijd in beslag neemt.

‘Hoe eerder we aan boord zijn, hoe soepeler de implementatie verloopt,’ zegt Bryan. ‘Te vaak begint het gesprek te laat en tegen die tijd zorgen knelpunten in de operatie al voor flinke kosten.’

Wacht dus niet tot je team overbelast is, maar start op tijd met de voorbereidingen om je bedrijf toekomstbestendig te maken.

4. ‘We besparen wel met een goedkopere optie’

Je blindstaren op de opstartkosten kan ernstige gevolgen hebben. Sommige aanbieders lijken voordeliger in aanschaf, maar op lange termijn kunnen de totale kosten flink oplopen door onderhoudswerkzaamheden, software-updates en vervangingen halverwege de levensduur.

Bryan licht dat toe: ‘Onze oplossingen zijn ontworpen om langer dan tien jaar mee te gaan, met minimale tussenkomst. Sommige alternatieven lijken goedkoper, maar na vijf jaar moet je alweer nieuwe robots aanschaffen of complete systemen vervangen. Dat is geen duurzame aanpak.’

Daarom is het essentieel om eerst goed in kaart te brengen wat voor jou echt telt. Gaat het om betrouwbaarheid, schaalbaarheid of krachtige software? Zodra je je wensen helder hebt, kun je de opties gericht vergelijken.

5. 'Wij hebben geen verandermanagement nodig’

Het succes van automatisering hangt even sterk af van je mensen als van je processen. ‘Verandermanagement is geen nice-to-have, het is cruciaal,’ zegt Bryan. Toch wordt vaak onderschat hoeveel impact automatisering heeft op taken, planningen en werkwijzen.

Bij Element Logic begeleiden we onze klanten actief tijdens het veranderproces. We zorgen voor heldere inzichten en doordachte trainingen en we brengen hen in contact met andere bedrijven die hetzelfde proces doorlopen. ‘Soms is onze rol vooral om klanten te waarschuwen voor mogelijke valkuilen,’ voegt Bryan toe. ‘We willen niet alleen bouwen, maar ook beschermen.’

Alleen een implementatie die mensen centraal stelt, maakt het verschil. Op die manier wordt automatisering een echte groeiversneller – en niet zomaar een technisch experiment.

Conclusie

Automatisering is allang niet meer alleen weggelegd voor de grote spelers. Met de juiste begeleiding kunnen ook kleine en middelgrote bedrijven er volop van profiteren – zeker in een markt waarin flexibiliteit en snelheid het verschil maken.

Bij Element Logic combineren we geavanceerde oplossingen met lokale kennis en duurzame samenwerkingen. Van het eerste gesprek tot support na de livegang: wij begeleiden je stap voor stap door het hele traject.

Ben je er klaar voor om je magazijn en je manier van werken naar een hoger niveau te tillen? Wij helpen je graag op weg.

Klik hier voor meer informatie.

#MakingInnovationMoreHuman #MensgerichteInnovatie

Element Logic 29 04 2025

Recente nieuwsberichten

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Colruyt-vrachtwagens tanken biodiesel als overgangsbrandstof

In zijn streven naar algemeen Zero Emission Transport (ZET) wil Colruyt Group het eigen vrachtvervoer tegen 2030 zero-emissie maken met batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen die niets uitstoten. Tegen 2035 moet dan de volgende stap gezet zijn: al het goederenvervoer uitgevoerd voor en door Colruyt Group verloopt dan volledig op groene elektriciteit en groene waterstof. Daartoe zette de retailgroep de laatste tijd opnieuw enkele belangrijke stappen. Zo gingen of gaan binnenkort twintig nieuwe vrachtwagens op elektriciteit de weg op, werden twee waterstoftrucks aangekocht en werden recent nog twee vrachtwagens op waterstof in gebruik genomen binnen het Europese H2Haul-project. Voor de overblijvende eigen vrachtwagens die in de transitieperiode nog op fossiele brandstof rijden, werd een alternatief gezocht en gevonden: een overschakeling naar HVO100. Die biodiesel wordt gezien als een overgangsbrandstof en de shift betekent voor Colruyt Group een versnelling in de geplande uitstootreductie. HVO100 wordt vanaf nu door partner DATS 24 aangeboden – in eerste instantie specifiek voor de Colruyt Group-vrachtwagens – en dat aan twee fuchsia roze pompen bij de distributiecentra in Halle en Ollignies.

Eram Group kiest Dematic voor automatisering distributiecentrum

Eram Group is een familiebedrijf dat in Frankrijk is gevestigd en internationaal actief is. De modedivisie van de groep wil de stromen van verschillende schoenmerken – waaronder Gémo, Eram, Bocage en Mellow Yellow – consolideren in een nieuwe logistieke faciliteit van 40.000m² in Chemillé-en-Anjou. Die faciliteit vormt een cruciaal onderdeel van de bedrijfsstrategie om een ​​groot deel van de B2B- en B2C-opslag- en distributieactiviteiten te optimaliseren en te moderniseren. Om het nieuwe distributiecentrum in het departement Maine-et-Loire te automatiseren, koos Eram Group voor Dematic, onderdeel van de Kion Group. Het project start in 2025 en zal ongeveer zestien maanden in beslag nemen.

WDP investeert 30 miljoen in uitbreiding foodlogistiek

Logistiek vastgoedbedrijf WDP versterkt zijn logistieke portefeuille met de aankoop van vijf urban distributiesites bestemd voor de B2B-belevering van foodprofessionals. De sites, verspreid over België, omvatten een totale verhuurbare oppervlakte van 25.000 vierkante meter, gelegen op een gezamenlijke totale oppervlakte van ongeveer 75.000 vierkante meter. De transactie, met een totale vastgoedwaarde van dertig miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Jungheinrich presenteert nieuwe ETV 3i reachtruckserie

Jungheinrich heeft zijn nieuwe serie elektrische reachtrucks ETV 3i voorgesteld. De compacte trucks hebben een draagvermogen van 1,4 tot 2,5 ton en zijn speciaal geoptimaliseerd voor toepassingen met een gemiddelde tot hoge intensiteit. Hun batterijcapaciteit tot 690 Ah moet er voor zorgen dat de trucks ook probleemloos drieploegendiensten aankunnen.

Qimarox lanceert machine om verticale buffersystemen te legen

Qimarox, fabrikant en leverancier van material handling componenten voor OEM’s en systeemintegrators, heeft een nieuwe machine gelanceerd om verticale buffers te legen. De Qimarox PR15 bestaat uit een verticaal verplaatsbare conveyor, gemonteerd op de productlift PRmk1, in combinatie met de verticale transporteur PRmk5. Die combinatie maakt het mogelijk 1500 producten per uur te verwerken.

Priority Software releaset aiERP

Priority Software, leverancier van ERP- en bedrijfsbeheersoftware, kondigt de release van aiERP aan. De nieuwe V25.0 release omvat een aanzienlijke uitbreiding van het platform en integreert AI-mogelijkheden in ieder aspect van bedrijfsbeheer, klantenservice en meer.

Volvo Trucks introduceert automatische snelheidsbeperking

Volvo Trucks introduceert Safety Zones, een digitale service waarmee het mogelijk wordt vrachtwagens automatisch langzamer te laten rijden in bepaalde vooraf ingestelde gebieden, zoals in een haven, bij een logistiek centrum of in gebieden met veel mensen en verkeer zoals stadsgebieden en rond scholen. Het belangrijkste doel is de verkeersveiligheid te vergroten, maar ook minder schadegevallen op het eigen terrein en minder stress voor chauffeurs die erop kunnen vertrouwen dat ze niet per ongeluk de snelheidslimiet overschrijden, behoren tot de voordelen van de nieuwe service.

Drie aandachtspunten als het gaat om onderhoud aan dockapparatuur

(Advertorial) In ons vorige blog schreven we over het belang van onderhoud aan de dockapparatuur. We zagen dat preventief onderhoud onnodige kosten voorkomt en zorgt voor een veiligere werkomgeving.

Juni blog WarehouseTotaal

(Advertorial) In de wereld van logistiek en magazijn draait het om efficiëntie, snelheid en optimale ruimtebenutting. Opslagsystemen spelen daarin een centrale rol. Waar traditionele of statische opslagsystemen jarenlang de overhand in een magazijn hadden, zien we een duidelijke verschuiving naar dynamische opslagsystemen. Maar wat zijn precies de verschillen, en waarom kiezen steeds meer bedrijven voor deze moderne oplossingen?

Traditionele vs. dynamische opslagsystemen

Traditionele opslagsystemen bestaan meestal uit vaste stellingen waarin pallets, bakken of dozen handmatig of met een heftruck worden geplaatst en opgehaald. Ze zijn oersterk, betrouwbaar en relatief betaalbaar. Echter, bij grotere voorraden, steeds frequenter orderpicken of beperkte ruimtes schieten deze systemen vaker tekort door bijvoorbeeld de langere loopafstanden, inefficiënte gangpaden en onnodige handelingen. Dynamische opslagsystemen bieden hier een passend antwoord op. Ze maken gebruik van zwaartekracht, mechanisering of verrijdbare wagens om goederen compacter op te slaan of ze te verplaatsen richting de orderpicker. Denk bijvoorbeeld aan verticale opslagmachines, verrijdbare palletstellingen of doorrolstellingen. Er is nog een bepaalde mate hoeveelheid handmatige arbeid nodig, dus deze oplossingen kunnen niet onder de geavanceerdere, volautomatische systemen geschaard worden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.