Innovatie. What else?

ID Logistics tilt logistiek proces van Nespresso naar hoger niveau

Sinds kort heeft het Franse ID Logistics vier nieuwe flexpickers in gebruik in zijn distributiecentrum voor Nespresso in Tilburg. De verwerking en het inpakken van een groot deel van de online bestellingen verlopen er volledig automatisch. De flexrobots nemen dagelijks tienduizend bestellingen voor hun rekening, goed voor tachtig procent van alle orders. Samen innoveren met klanten, daar is het de logistiek dienstverlener om te doen.

Het Tilburgse magazijn van ID Logistics herbergt 5.600 palletlocaties voor Nespresso, de Zwitserse producent van koffiecapsules voor wie design minstens even belangrijk is als de smaak van de koffie. Denk aan de futuristisch ogende koffietoestellen, de kleurrijke capsules en de blitse – lees: dure – reclamecampagnes waarin George Clooney een hoofdrol speelt.
Het merk staat ook bekend om zijn unieke ‘customer experience’. Klanten kopen hun koffie niet in de supermarkt, maar in heuse Nespresso-boetieks. Ook online kunnen ze hun eigen koffiepakket samenstellen en dat thuis laten bezorgen. Net daarin speelt het magazijn in Tilburg een belangrijke rol. “Wie voor middernacht koffie bestelt, krijgt die de dag erna thuis geleverd”, klinkt het.

​Negen DC’s voor Nespresso

De afgelopen twintig jaar groeide het Franse ID Logistics uit tot een mondiale logistieke speler met wereldwijd 346 sites, verspreid over achttien landen: goed voor 27.600 medewerkers, acht miljoen vierkante meter magazijnoppervlakte en een omzet van 1,9 miljard euro in 2021. De logistieke dienstverlening situeert zich in de retail (39%), orderpicking en e-commerce (40%) en de industrie (21%). Jaarlijks verwerkt de groep meer dan elf miljoen transportorders, waarvan het tachtig procent in Europa realiseert vanuit 224 sites.
 
Sinds 2014 al voert ID Logistics logistieke operaties uit voor Nespresso. Toen beheerde de logistiek dienstverlener alle activiteiten vanuit één hub in Saulce-sur-Rhône, nabij Valence in Frankrijk. In 2016 kwam daar een tweede Franse site bij. Eind 2019 maakte ID Logistics een grote sprong voorwaarts door de activiteiten over te nemen van Jagged Peak, een Amerikaanse logistiek dienstverlener met specialisatie in end-to-end e-commerce. De overname omvatte onder meer zes distributiecentra voor Nespresso, met activiteiten die voor 98 procent uit e-commerce bestonden. In 2021 werd de hub in Tilburg toegevoegd aan het wereldwijde netwerk van in totaal negen distributiecentra voor Nespresso.

2023331101656550_foto-1-a.jpg
Medewerkers aan de pickingtafels krijgen assistentie van een pick-to-light systeem.

​End-to-end oplossing

De hub in Tilburg verzamelt en verpakt alle e-commercebestellingen van Nespresso die bestemd zijn voor de Benelux. Maar ook b2b-bestellingen vanuit de Benelux en leveringen aan de boetieks lopen via Tilburg. ID Logistics beschikt in de Benelux over 24 magazijnen, goed voor 630.000 vierkante meter, en zeven hubs die dagelijks voor 12.000 end-to-end leveringen instaan.
 
De Franse groep concentreerde zich in de Benelux altijd op warehousingactiviteiten, maar voegde daar eind 2021 de wisselwerking met distributie aan toe door de overname van GVT Transport & Logistics: een acquisitie ingegeven door de forse groei van e-commerce in de Benelux. Zo wil ID Logistics een end-to-end oplossing kunnen aanbieden, waarbij het ook de distributie verzekert. “Zes jaar geleden bestonden onze activiteiten in de Benelux voor tien procent uit pure e-commerce, vandaag is dat veertig procent”, aldus Bruno Verlinden, commercieel directeur van ID Logistics Benelux. Daarvoor is Tilburg de belangrijkste hotspot, bestaande uit twaalf magazijnen in de buurt. “Dat biedt ons het voordeel dat we tijdens piekmomenten snel en makkelijk met middelen kunnen schuiven.”

202333110186707_foto-2-a.jpg
Een robotarm plaatst de dozen met koffiesleeves op de transportband richting de robotpickers.

​Innovation multiplier

De site in Tilburg is een van de negen locaties van waaruit Nespresso in Europa en de Verenigde Staten zijn klanten bedient. ID Logistics voorziet er een zogeheten ‘dedicated solution’: een semiautomatische oplossing die specifiek voor en op vraag van Nespresso is ontwikkeld voor zijn e-commerceactiviteiten in de Benelux. “De afgelopen vijf jaar ontwikkelden we hier samen een operationeel model. Dat kunnen we nu ook op de andere locaties uitrollen. Die innovatie is voor ons essentieel”, vertelt CCO Ludovic Lamaud. “We kiezen daarbij voor een ‘agile’ model dat we voortdurend willen verbeteren.”
 
Net daarom introduceerde ID Logistics eind vorig jaar de nieuwe flexpickers van het Zweeds-Zwitserse ABB Robotics. De innovatie past volledig in het plaatje van ID Logistics. Jaarlijks spendeert de logistiek dienstverlener zo’n zes procent van zijn omzet aan innovatie, met als doel toepassingen die op een bepaalde locatie hun potentieel hebben bewezen, vervolgens snel uit te breiden en elders toe te passen.

2023331101919645_foto-3-a.jpg
Onder de vier robotpickers staan in totaal veertig soorten koffie verspreid.

​Tienduizend orders per dag

Sinds november 2022 staan de orderpickers in het distributiecentrum van Nespresso er dus niet meer alleen voor: vier flexpickers nemen tachtig procent van het werk over, goed voor tienduizend orders per dag. Het picken van de overige twintig procent van de orders gebeurt door medewerkers bij een van de zestien ‘traditionele’ picking stations. Die zijn overigens niet altijd bemand. Vooral op piekmomenten, zoals Black Friday, schakelt ID Logistics de picking stations maximaal in en verpakken ze meer orders dan gewoonlijk.
 
Medewerkers aan de picking tafels krijgen assistentie van een pick-to-light systeem, waarbij ze visuele instructies krijgen in de vorm van lampjes en displays rond de verschillende vakken met koffiesoorten in het rek. Zo zien de orderpickers snel en makkelijk welke artikelen ze in welke hoeveelheid moeten verzamelen en in dozen stoppen. De rekken waarin de ‘koffiesleeves’ zitten, zijn ingedeeld op basis van de orderdata: koffiesoorten die klanten vaak samen bestellen, bevinden zich naast of dicht bij elkaar in het rek.

2023331102045192_foto-4-a.jpg
De robotpicker plaatst de koffiesleeves op bewegende kratten, die elk een bestelling dragen.

​Van pallet tot boxcutter

Zowel de manuele pickers als de robots stellen telkens boxen met een unieke bestelling samen. Het geautomatiseerde proces begint met het plaatsen van de juiste dozen met koffiecapsules, afkomstig uit de Zwitserse moederfabriek, op de transportband. Ook dat verloopt automatisch. Medewerkers hoeven er enkel voor te zorgen dat naast de band een pallet met dozen klaarstaat, zodat de robot er dozen kan afnemen en ze op de band kan zetten. Dat doet de robot afhankelijk van de vraag die de robotpickers verderop in het proces aangeven.
 
Nespresso heeft hoofdzakelijk twee producten in zijn gamma: de Original-lijn, met een vijftigtal smaken in de bekende kleine capsules, en de nieuwere Vertuo-lijn, met grotere, bolvormige capsules. Voor de site in Tilburg is vooral de Original-lijn belangrijk.
 
Iedere doos die op de transportband richting de vier flexpickers vertrekt, passeert eerst langs een volautomatische boxcutter: een afgesloten, doorzichtige kast met vier messen die elke doos op dezelfde manier opensnijdt, zodat de robotarmen van de flexpickers de koffiesleeves uit de dozen kunnen halen. Dat moet erg nauwkeurig gebeuren, aangezien het fabriekskarton zeer dun is. Als ze de boxcutter eenmaal gepasseerd zijn, rollen de dozen verder naar de flexpickers.

Automatische picking

De vier flexpickers worden als het ware gevoed met de dozen – met daarin de verschillende soorten koffie – die via de transportband langs de boxcutter passeren. De flexrobot krijgt de info van elke bestelling en haalt vervolgens de juiste soorten koffie en het juiste aantal uit de dozen die onder robotarm staan. De veertig soorten staan verspreid onder de vier robotpickers, om de picking van de orders goed te verspreiden. De robot plaatst de koffiesleeves in bewegende witte kratten, die vaststaan op de transportband en elk één bestelling dragen.
 
Als de witte kratten langs de vier robots zijn gepasseerd en hun bestelling dus hebben opgehaald, brengt de transportband ze tot bij een van de vijf werkstations. “Op termijn is er eventueel nog ruimte voor drie extra werkstations en zelfs een vijfde robot”, aldus Bruno Verlinden. Bij het werkstation hoeft een medewerker enkel nog het juiste type doos te ontplooien en de bestelling vanuit de krat in de doos te laten duwen. Elke doos krijgt ook nog een recyclagezak mee en eventueel een extraatje, zoals een zoet cadeautje tijdens de feestdagen. De bestelling is nu klaar voor verzending.

​Logistieke crossdocks voor Action

ID Logistics heeft in Tilburg in totaal twaalf locaties in portefeuille, waaronder een warehouse van 8.000 vierkante meter voor Action. Voor de Nederlandse retailer verzorgt ID Logistics sinds kort een crossdockoperatie die in totaal 4.000 vierkante meter beslaat. De samenwerking kwam tot stand nadat Action aangaf zijn transportkosten te willen verlagen. Daar was veel marge voor, aangezien de discounter met heel veel verschillende kleine toeleveranciers werkt.
 
Samen met ID Logistics keek Action naar de transportstromen van de kleine leveranciers, een driehonderdtal in totaal. Soms gaat het daarbij maar om enkele pallets die richting de elf Europese distributiecentra van Action gaan. Het crossdockmagazijn pakt die inefficiënties aan door de goederen van kleine leveranciers eerst in Tilburg te centraliseren en vandaar gebundeld tot bij de Europese distributiecentra te brengen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.