Innovatie en automatisering in veeleisende sector

DHL Supply Chain kijkt terug op eerste jaar in nieuw DC

Ruim een jaar geleden nam DHL Supply Chain zijn intrek in een nagelnieuw distributiecentrum in Laekebeek, bij Sint-Pieters-Leeuw. De uitdaging bestond erin efficiëntie en innovatie te verenigen met strikte reglementering, hoge rotatiesnelheden en strenge eisen op het vlak van flexibiliteit. Gestroomlijnde flows en een hoge mate van automatisering bieden het geknipte antwoord op de site met een bebouwde oppervlakte van 28.000 vierkante meter.

De nieuwe accommodatie van DHL Supply Chain brengt de activiteiten die vroeger in Huizingen en Lot plaatsvonden samen onder één dak. Voor de realisatie van het gebouw nam de logistiek dienstverlener ontwikkelaar MG Real Estate in de arm. De site voldoet volledig aan de farmaceutische GxP-kwaliteitssystemen en ISO-standaarden. De specificiteit van de farmabranche komt duidelijk tot uiting in de indeling van de site. Die omvat naast ‘pick & pack’ van ‘pieces’ via automatisering, ‘pick-to-light’ en picking van palletlocaties, ook een gesloten koelketen voor de verhandeling en opslag van farmaceutische producten met specifieke temperatuurvereisten.
 
Het magazijn is eveneens uitgerust met een zone met verhoogde veiligheidsmaatregelen. Elk rekcompartiment in die zone beschikt over eigen sprinklers en metalen platen als afscheiding. Wanneer er brand zou plaatsvinden, blijft de schade op die manier tot het absolute minimum beperkt. Voor verschillende zones met kritieke geneesmiddelen is de toegang enkel geautoriseerd voor een beperkt aantal medewerkers. De zone met te vernietigen producten bevindt zich eveneens achter een beveiligde afsluiting. “Dat is uiteraard de zone die we zo klein mogelijk willen houden”, aldus Sandra Van Nieuwenhove, general manager DHL Supply Chain België. “Elke klant hanteert een eigen systeem, met vernietigingen op maand- of kwartaalbasis. Aangezien het om farmaproducten gaat, is een herintroductie in de logistieke keten niet mogelijk. Doorgedreven procedures sluiten fraude uit.”

2023619142412826_foto-1-dhl-pharma-logistics.jpg
In totaal 635 meter aan conveyors leiden naar vier goods-to-person werkstations met pointer lights voor maximaal acht compartimenten per bak. Leuk detail: de installaties zijn afgewerkt in de kleuren van DHL. Foto: Copyright DHL

Flexibele in- en outboundzone

Wat meteen opvalt, is de grote centrale zone waar DHL de verdeling tussen outbound en inbound flexibel kan inrichten.
Sandra Van Nieuwenhove: “We leveren binnen 24 uur met hoge aantallen per order. Met efficiëntie en duurzaamheid als doel bundelen we verschillende bestellingen van een eindklant in één doos. In een klassiek magazijn bevindt zich aan de ene kant de inboundzone en aan de andere kant de outboundzone. Hier opteren we omwille van onze hoge rotatiesnelheden voor één centrale zone, die we indelen in functie van de snel roterende volumes.”
 
“’s Ochtends pieken de inboundvolumes, waarna de klanten hun orders in de loop van de dag via een platform doorgeven. Vanaf 13 uur consolideren we de pakketjes per apotheker, ziekenhuis of distributeur, waardoor de bedrijvigheid zich in de loop van de dag verplaatst van de inboundzone naar de outboundzone. We tonen altijd – en dat is in de farmasector ook verplicht – duidelijk aan waar de scheiding tussen in- en outbound zich op een bepaald moment bevindt.”

2023619142536710_foto-2-dhl-pharma-logistics.jpg
Het magazijn telt 44.000 locaties, onderverdeeld in ‘ambient’ zones, hoogbeveiligde, gekoelde zones en een ‘dangerous goods’ zone. Foto: Copyright DHL

​Shuttletoren met 27 niveaus

Absolute blikvanger is de shuttletoren met 27 niveaus, waarvan DHL er nu zeventien in gebruik heeft genomen. 635 meter aan conveyors leiden naar vier ‘goods-to-person’-werkstations met ‘pointer lights’ voor maximaal acht compartimenten per bak. De verwerking van ‘fast movers’ gebeurt in de pick-to-light-zone.
S. Van Nieuwenhove: “DHL Supply Chain deelt de geneesmiddelen en aanverwante producten in op het vlak van rotatiesnelheid. Regelmatig herevalueren we die indeling. Het pickproces is nu veel eenvoudiger, efficiënter en minder belastend dan voorheen, aangezien de goederen naar de medewerker toe komen in plaats van andersom.”
 
Een ADI (automated document inserter) creëert voor iedere zending de aangewezen documenten. Alle orders zijn via EDI gelinkt aan de transporteurs. Een dozenopzetter en -sluiter, drie ‘print & apply’-machines en geïntegreerde gewichtscontrole vervolledigen het automatiseringstraject.

2023619142628229_foto-3-dhl-pharma-logistics.jpg
Wanneer de markt verandert, moet het magazijn daarop kunnen inspelen. DHL heeft dan ook uitvoerig nagedacht over de toekomstige vereisten en innovatieve oplossingen om eraan te beantwoorden. Foto: Copyright DHL

Toekomstgericht

DHL Supply Chain voerde voor de keuze van de automatiseringspartner een uitgebreide selectieprocedure uit. “Onze site stroomlijnt de supply chain voor veertig klanten: van ziekenhuizen, over dokters, tot apotheken en groothandels”, verduidelijkt Sandra Van Nieuwenhove. “Wanneer de markt verandert, moet ons magazijn daar op kunnen inspelen. We hebben dan ook uitvoerig nagedacht over de toekomstige vereisten en de innovatieve oplossingen om eraan te beantwoorden. We vonden het ook belangrijk om onze 150 medewerkers mee te nemen naar de nieuwe locatie. Automatisering is cruciaal, maar heeft niet tot doel mensen te vervangen. Het moet ons net in staat stellen hen een werkplek te bieden waar ze hun hele verdere loopbaan comfortabel aan de slag kunnen blijven.”
 
Het nieuwbouwproject ging gepaard met een strakke tijdslijn. “Het gebouw zelf moest er binnen het jaar staan. De automatiseringspartner moest eveneens binnen een beperkt tijdsframe opleveren”, illustreert Sandra Van Nieuwenhove. “We werkten dus een nauwgezette planning uit op het vlak van plaatsing, testscenario’s, go-live en verdere opvolging. Uiteraard was ook het budgettaire aspect van tel.”
 
DHL quoteerde de kandidaat-leveranciers op die verschillende criteria. Het Nederlandse Inther bleek de verwachtingen het best in te lossen.
S. Van Nieuwenhove: “Onze grootste bekommernis situeerde zich in het geografische aspect. Het magazijn bevindt zich in het Brusselse, met 95 procent Franstalige medewerkers. Zou de ondersteuning door een Nederlandse leverancier op die manier wel vlot verlopen? Uiteindelijk bleek dat voorbehoud volledig onterecht en genieten we van een optimale service.”

Hypercare

Na de plaatsing van de verschillende installaties volgde een nauwgezette testfase. “We monitorden de weg die producten doorheen het magazijn aflegden volgens verschillende scenario’s”, vertelt Sandra Van Nieuwenhove. “Daardoor konden we de plaatsing van de transportbanden en de interne flows evalueren en nagaan of er nergens ‘bottlenecks’ of fouten optraden. We evalueerden dus of hetgeen we vooraf met onze partner hadden uitgeschreven, ook effectief deed wat het verondersteld was te doen.”
 
Ondertussen is het magazijn al een jaar actief. “Eenmaal de fase van de hypercare achter de rug, startte de operationele fase. Kleine aanpassingen door ingenieurs ter plaatse leidden tot een verdere verbeterslag. Het magazijn met een hoge graad van automatisering verstevigt onze leidende positie in de farmasector. We merken dat zowel klanten als medewerkers de verhuizing enthousiast hebben onthaald. Het liet ons toe onze dienstverlening verder op te krikken en biedt veel schaalvoordelen, waardoor we verder met onze klanten kunnen meegroeien. De software en hardware zorgen ervoor dat we alle stappen in het logistieke proces monitoren, wat onze accuraatheid en traceerbaarheid ten goede komt. Met Inther vonden we een partner die niet alleen de aangewezen technologieën aanreikt, maar doorheen het volledige traject met ons heeft meegedacht.”

​Duurzaamheid en mobiliteit

Bij de creatie van de site trad ook het duurzaamheidsaspect nadrukkelijk op het voorplan. Het magazijn beschikt over zonnepanelen en maakt gebruik van honderd procent groene stroom, energiezuinige ledverlichting en bewegingssensoren, energie- en warmteterugwinningssystemen en een energiemanagementsysteem dat het energieverbruik vermindert. Daarmee draagt ​​het gebouw bij aan Mission 2050, de duurzaamheidsstrategie van DHL, die streeft naar een volledig emissievrije logistiek in 2050. In totaal bevinden zich op de nieuwe bedrijfssite twee inritten, 22 laad-en loskades voor lichte vrachtwagens en bestelwagens, een afzonderlijk parkeerterrein met elektrische laadpalen voor medewerkers, klanten en bezoekers, en de nodige fietsstallingen. Op piekmomenten kunnen twintig vrachtagens tegelijk aanrijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.