INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH. Tot nu toe leverde het 68.000m2 grote centrum in de buurt van Helsinki een wisselend assortiment van meer dan 300.000 verschillende artikelen per jaar uitsluitend aan de 1000 vestigingen van de groep. In de toekomst gaat het centrum echter ook de logistiek voor de snelgroeiende e-commerce-business en de verwerking van Click+Collect-bestellingen verzorgen. Het doel van SOK / INEX is om centraal vanuit één distributiecentrum een grote diversiteit aan verkoopkanalen economisch verantwoord en flexibel af te handelen: winkelfilialen, Click+Collect, thuiswinkelen.

Terwijl de bedrijfsactiviteiten blijven doorgaan, bouwt Witron het high-performance store-distributiecentrum uit tot een omnichannel distributiecentrum. De ingebruikname van de oplossing staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.
 
Tot nu toe konden winkelmedewerkers online bestellingen nog handmatig direct in het filiaal samenstellen en van daaruit verzenden, maar gezien de toename in e-commerce is bij INEX een dusdanig volume bereikt, waardoor die vorm van verwerking niet meer economisch verantwoord mogelijk is. Procesafhandeling direct in het distributiecentrum is daarentegen sneller en flexibeler en kan tegen aanzienlijk lagere logistieke kosten. Hier picken de medewerkers kleine artikelen met de semiautomatische goods-to-person-oplossing DPS (Dynamic Picking System), via pick-by-light vanuit de opslagcontainer of opslagpallet naar de verzendcontainer. Met het semiautomatische, pick-by-voice-ondersteunde CPS (Car Picking System) worden grote of zware artikelen in de pickgang via een optimale route vanaf opslagpallets of layertrays op rolcontainers gestapeld. Voor de medewerker is het niet relevant of het een winkelbestelling, thuiswinkelbestelling of een Click + Collect-bestelling betreft. Vanwege het doorgaans geringe aantal artikelen in een e-commerce-order, worden tijdens het picken containers samengesteld voor meerdere onlineklanten tegelijk.
 
Na het picken gaan alle DPS-ordercontainers met online bestellingen eerst tijdelijk in opslag in een geautomatiseerde orderconsolidatiebuffer. Daarna worden ze mechanisch op pallets gestapeld en met een vorkheftruck naar een e-commerce-sorteerruimte gebracht. Daar komen ze samen met de rolcontainers uit het CPS-gebied. Tijdens het consolidatieproces dat dan begint, worden alle klein- en grootvolume-items gescand en handmatig toegewezen aan het desbetreffende klantorder in een stellingrek en vervolgens verpakt en klaargemaakt voor verzending. Het consolidatieproces is niet van toepassing op bestellingen voor afzonderlijke artikelen. Deze worden gescand en direct vanuit de kist in de doos verpakt. Een transportdienstverlener levert de bestellingen rechtstreeks bij de klant af. Als alternatief kan de aflevering van een Click+Collect-bestelling ook in de winkel plaatsvinden.
Foto: WITRON Logistik Informatik GmbH / INEX Partners

Recente nieuwsberichten

Nabuurs levert nieuwe vestiging op in Haps

Op bedrijventerrein Laarakker in het Noord-Brabantse dorp Haps (NL) is het nieuwe distributiecentrum, en eveneens hoofdkantoor, van logistiek dienstverlener Nabuurs opgeleverd. Nabuurs gaat het pand samen met Logistiekconcurrent en Bunzl betrekken.

Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial) Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje.

Codeless.com ontwikkelt de beste software voor uw bedrijf én ambities

(Advertorial) Het slimme is: met Slim Software Nabouwen wordt eerst het huidige systeem precies nagebouwd met de nieuwste software. Zodat alles werkt zoals u gewend bent en er geen kennis verloren gaat. En daarna? Daarna is alles mogelijk.

Nieuwe modules voor het succesvolle ODATiO, de WMS/TMS-oplossing van SAVOYE

(Advertorial) ODATiO, een combinatie van een WMS (Warehouse Management System) en een TMS (Transportation Management System) werd geïntroduceerd in februari 2021 en is inmiddels geïmplementeerd (of in de uitrol) bij meer dan 30 distributiecentra in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Phi Data betreedt de Nederlandse markt met Simac Phi Data

Smart Edge solution integrator Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van logistieke bedrijfsprocessen, breidt uit naar Nederland. In nauwe samenwerking met moederbedrijf Simac zet het een eigen Nederlandse organisatie op, Simac Phi Data.

Gourmet traceert kisten vol uien met RFID Asset Tracking van Aucxis

Het Nederlandse bedrijf Gourmet is sinds 1951 actief in de teelt, selectie, verpakking en distributie van een breed assortiment aan uien, sjalotten en look. Dankzij teeltprogramma’s in binnen- en buitenland voert Gourmet onafgebroken producten aan naar zijn stockruimtes, samen goed voor de opslag van ruim 35.000 kuubkisten.

Avery Dennison heeft duurzame ‘direct thermal linerless label’-oplossing ontwikkeld

Avery Dennison Label and Packaging Materials EMENA stelt AD XeroLinr DT voor. Het betreft een nieuw FSC-gecertificeerd en fenolvrije ‘direct thermal (DT) linerless’ oplossing die volgens de leverancier vooral relevant is voor de logistieke en e-commerce-sector, waar het volume van verzonden pakketten dagelijks blijft toenemen.

Andrew Manship wordt volgende CEO van Vanderlande

Vanderlande, aanbieder van oplossingen voor procesautomatisering in warehouses, luchthavens en pakketdiensten, heeft Andrew Manship (foto) aangesteld als de volgende chief executive officer van het bedrijf. Op 1 januari 2024 neemt Andrew Manship de fakkel over van de huidige CEO, Remo Brunschwiler, die van plan is zijn executive management-carrière vanaf dan in te ruilen voor niet-uitvoerende managementfuncties.

Vermijd het Bullwhip-effect: schat je voorraadbeheer accuraat in met Optimact

(Advertorial) Al gehoord van het Bullwhip-effect? Het start wanneer er een schaarste aan goederen ontstaat en bedrijven in paniek meer goederen bestellen dan ze eigenlijk nodig hebben. Denk maar aan het hamsteren van wc-papier maar dan op bedrijfsniveau.

PwC België en Alteryx gaan samen digitale transformatie stimuleren

PwC België en Alteryx willen vanaf dit jaar (2023) gezamenlijk inzetten op data analytics om vaart te zetten achter de digitale transformatie van hun klanten. Daarbij wordt het selfservice-systeem van het Alteryx Analytics Automation Platform, met drag-and-drop bouwblokken voor procesautomatisering, gecombineerd met PwC’s ervaring in digitale transformatie en sectorkennis.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.