INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH. Tot nu toe leverde het 68.000m2 grote centrum in de buurt van Helsinki een wisselend assortiment van meer dan 300.000 verschillende artikelen per jaar uitsluitend aan de 1000 vestigingen van de groep. In de toekomst gaat het centrum echter ook de logistiek voor de snelgroeiende e-commerce-business en de verwerking van Click+Collect-bestellingen verzorgen. Het doel van SOK / INEX is om centraal vanuit één distributiecentrum een grote diversiteit aan verkoopkanalen economisch verantwoord en flexibel af te handelen: winkelfilialen, Click+Collect, thuiswinkelen.

Terwijl de bedrijfsactiviteiten blijven doorgaan, bouwt Witron het high-performance store-distributiecentrum uit tot een omnichannel distributiecentrum. De ingebruikname van de oplossing staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.
 
Tot nu toe konden winkelmedewerkers online bestellingen nog handmatig direct in het filiaal samenstellen en van daaruit verzenden, maar gezien de toename in e-commerce is bij INEX een dusdanig volume bereikt, waardoor die vorm van verwerking niet meer economisch verantwoord mogelijk is. Procesafhandeling direct in het distributiecentrum is daarentegen sneller en flexibeler en kan tegen aanzienlijk lagere logistieke kosten. Hier picken de medewerkers kleine artikelen met de semiautomatische goods-to-person-oplossing DPS (Dynamic Picking System), via pick-by-light vanuit de opslagcontainer of opslagpallet naar de verzendcontainer. Met het semiautomatische, pick-by-voice-ondersteunde CPS (Car Picking System) worden grote of zware artikelen in de pickgang via een optimale route vanaf opslagpallets of layertrays op rolcontainers gestapeld. Voor de medewerker is het niet relevant of het een winkelbestelling, thuiswinkelbestelling of een Click + Collect-bestelling betreft. Vanwege het doorgaans geringe aantal artikelen in een e-commerce-order, worden tijdens het picken containers samengesteld voor meerdere onlineklanten tegelijk.
 
Na het picken gaan alle DPS-ordercontainers met online bestellingen eerst tijdelijk in opslag in een geautomatiseerde orderconsolidatiebuffer. Daarna worden ze mechanisch op pallets gestapeld en met een vorkheftruck naar een e-commerce-sorteerruimte gebracht. Daar komen ze samen met de rolcontainers uit het CPS-gebied. Tijdens het consolidatieproces dat dan begint, worden alle klein- en grootvolume-items gescand en handmatig toegewezen aan het desbetreffende klantorder in een stellingrek en vervolgens verpakt en klaargemaakt voor verzending. Het consolidatieproces is niet van toepassing op bestellingen voor afzonderlijke artikelen. Deze worden gescand en direct vanuit de kist in de doos verpakt. Een transportdienstverlener levert de bestellingen rechtstreeks bij de klant af. Als alternatief kan de aflevering van een Click+Collect-bestelling ook in de winkel plaatsvinden.
Foto: WITRON Logistik Informatik GmbH / INEX Partners

Recente nieuwsberichten

Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie

Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.

Op naar een weerbare post Covid-19 supply chain

Artikel - Veel bedrijven zijn nog aan het bekomen van de schok die de coronacrisis in hun ketens heeft veroorzaakt. Toch is het raadzaam om – met de geleerde lessen in het achterhoofd – al na te denken over hoe we onze supply chain beter kunnen wapenen tegen dit of ander onheil dat vroeg of laat op ons afkomt.

Speelgoedproducent Haba automatiseert distributiecentrum met Dematic

De Duitse speelgoedproducent HABA Family of Companies verdeelt vanuit zijn distributiecentrum in Bad Rodach producten van Haba, Qiéro!, Fitz en Jako-O. Voor de automatisering van zijn retour- en verzendingslogistiek heeft HABA Family of Companies een beroep gedaan op Dematic.

Webinar Optimact

(Advertorial) Link naar een introductie Optimact met demo Optimact. Ga naar https://www.youtube.com/watch?v=Em-geZw-YP4

Still gaat voluit voor elektrisch met nieuwe RX 60 voor 3,5 tot 5 ton

‘Alles, behalve uitlaatgassen’. Met die slagzin heeft Still zijn nieuwe RX 60-familie aangekondigd. Een jaar na de lancering van de nieuwe RX 60-reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton, pakt de Duitse heftruckfabrikant uit met een volledig nieuwe familie van 3,5 tot 5 ton.

Engels ontwikkelt verrijdbare bakken voor onderste schap in magazijnen

In heel wat magazijnen waar het orderpicken handmatig verloopt, zorgen de onderste schappen voor (ergonomische) problemen. De producten zijn nauwelijks zichtbaar en de orderpickers moet vaak op hun knieën om iets uit het schap te pakken. Het onderste schap wordt daardoor amper benut.

CITRUS-proefproject schetst slimme mobiliteit van de toekomst

Big data, digitalisering en technologie kunnen helpen om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. Dat is de conclusie van CITRUS (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks), het eerste Vlaamse proefproject waarbij werd getest hoe voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar kunnen communiceren.

Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.

Shippeo neemt oPhone over

Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.