Identificeer meer SKU’s per palletsectie op grondniveau met behoud van uw buffervoorraad

Een palletmagazijn gebruikt u in principe om volle pallets te verzamelen en op te slaan, om als volle pallets uit te leveren, of om item picking-magazijnen te bevoorraden. Toch worden in vele magazijnen picking-activiteiten op doos-niveau of zelfs op “itemniveau” uitgevoerd. Wenst u ook een diverser assortiment op te slaan per palletsectie door af te wijken van de typische 3 palletlocaties per sectie? Lees dan zeker verder!
BITO kan uw bestaande pallet buffermagazijn ombouwen ongeacht het merk. Resultaat, meer small item pick-locaties op grondniveau van een kleinere grootte.

202148154015758_illu-classic-pallet-picking.jpg
Typische 3 palletlocaties per sectie met “weinig SKU’s.

Small item picking op grondniveau in een pallet buffermagazijn

De locaties op grondniveau in een palletmagazijn zijn waardevol, omdat deze gemakkelijk kunnen bereikt worden door de pickers. Dat resulteert in een efficiënt picking-proces. Deze grondlocaties zijn ook waardevol omdat zij per definitie beperkt zijn in aantal. De bovenliggende opslagniveaus dienen als bufferopslaglocaties voor de picking locaties op grondniveau. Voor de bevoorrading van de grondlocaties is een pallettruck nodig. In sommige operaties is het wenselijk dat u “gemengd verkeer” vermijdt: pallettrucks die herbevoorraden verstoren de pickingoperatie, en omgekeerd. Dat werkt efficiënter én veiliger.

202148153936511_illu-small-item-picking-sds.jpg
Omgebouwde 3 palletlocaties per sectie met “veel SKU’s”.

Waarom deze kostengunstige ombouw overwegen?

Het aantal SKU’s neemt jaar na jaar toe door e-commerce en de groei van het assortiment plus de kortere product life time. In het algemeen is er minder voorraad per SKU.
Gedreven door de behoefte aan het steeds sneller uitleveren orders, is er een verhoogde druk op de efficiëntie van het picking-proces. Dit proces dient een “voorspelbare” en betrouwbare output te hebben.

De grote voordelen in het kort

Meer assortiment op dezelfde beperkte plaats
- Tot 90% ruimtegebruik in één palletsectie door dezelfde ruimte op te delen in kleinere picking slots
- Minder voorraad per SKU inslaan, minder voorraadkosten.
- Een lege locatie wordt sneller beschikbaar om een nieuwe SKU op te slaan.
 
Sneller orderverzamelen
- Steeds voldoende voorraad zonder stockbreuken in een lopende batch.
- Afhankelijk van de gekozen buffervoorraad kan men 1, 2 of zelfs 8 slots per SKU bij de start kiezen.
- Sneller bijsturen van het aantal opslag slots tijdens product levenscyclus (seizoensgebonden pieken).
 
Beter beheer van uw buffervoorraad in geval van onvoorspelbare schommelingen
in de verkoop van een SKU

- Batches releasen met een voorspelbare tijdsduur.
- Geen plaatsgebrek voor extra picklocaties
- First in First out flow. Herbevoorradingsgangpaden en picking gangpaden zijn van elkaar gescheiden.
- De slots moeten niet noodzakelijk bij elkaar geclusterd zijn, toepassing “random location” principe is mogelijk.
 
Veilig
- Ongestoorde picking en gescheiden van palletrucks.
 
Stapsgewijs toepassen
- Op basis van de groeiende behoefte stapsgewijs uw magazijn uitrusten.
- Brede waaier aan diverse toepassingen op grondniveau: de voordelen ervaren met paar palletsecties, later uitbreiden.

Ombouw van een palletstelling in de praktijk

Bij DACHSER speelde de problematiek om meer pickinglocaties op grondniveau in het palletmagazijn te creëren.
De realiteit is dat het aantal grondlocaties beperkt is. Een eenvoudige ingreep is het plaatsen van een tussenligger.
De realiteit is dat de items moeilijk bereikbaar zijn wegens de diepte 1200 mm.
Lees hier hoe BITO dit oploste voor de klant DACHSER.

Getriggerd naar de diverse toepassingen om meer picklocaties op grondniveau te voorzien in uw pallet buffermagzijn?
Bel dan +32 3 870 99 00 voor een afspraak met een BITO-adviseur.
 
BITO verruimt je kennis.
Word lid van de Bito-Community en abonneer u op onze nieuwsbrief. We brengen boeiende onderwerpen, regelmatig alleen voor u gepersonaliseerde kortingen te gebruiken in onze webshop, Tips&Tricks zoals “waarom is het beter om voorraad te minimaliseren”… “wanneer heeft een consignatiemagazijn zin” …

202148154055898_referentie-case-dachser.jpg

Recente nieuwsberichten

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.