IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen. Zodra de oplossing op grote schaal in gebruik wordt genomen, zou dat de logistieke sector miljarden dollars kunnen besparen.

Omdat de scheepvaart goed is voor ongeveer 90% van de wereldhandel in goederen, hebben IBM en Maersk met een netwerk van verladers, expediteurs, rederijen, havens en douane, een oplossing gecreëerd die naar verwachting later dit jaar in productie gaat. In een Europees proefproject werden goederen van Schneider Electric met een Maersk Line containership vervoerd van de Rotterdamse haven naar de haven van Newark in de Verenigde Staten.
 
Naast de complexiteit verminderen en data op een veilige, accurate en efficiënte manier tussen handelspartners te delen, moet de oplossing barrières in de supply chain helpen verminderen. Daardoor zouden het wereldwijde bbp met bijna 5% en het totale handelsvolume met 15% kunnen stijgen.
 
De oplossing werkt als volgt:
Blockchain is een onveranderlijk en extreem veilig gedeeld netwerk dat elke deelnemer end-to-end visibiliteit biedt volgens zijn niveau van toelating.
Elke deelnemer in een supply chain ecosysteem kan zien hoe de goederen zich door de supply chain bewegen, en dus waar een container zich in transit bevindt. Deelnemers kunnen ook de status van douanedocumenten, bills of lading en andere gegevens raadplegen.
Gedetailleerde visibiliteit van de voortgang van de container door de supply chain wordt verbeterd door de real-time uitwisseling van originele supply chain documenten.
Eén enkele partij kan een record niet aanpassen, wissen of zelfs maar aanhechten zonder de consensus van de andere partijen in het netwerk.
Dit ongeziene niveau van transparantie moet fraude en fouten helpen elimineren, de tijd dat producten in het transit- en verzendproces doorbrengen verkorten, het voorraadbeheer verbeteren en uiteindelijk waste en kosten reduceren. 
De oplossing, ontwikkeld door Maersk en IBM, is gebaseerd op de open source Hyperledger Fabric van Linux Foundation en zal door IBM worden gehost op de IBM Cloud en het IBM high-security business network.

Recente nieuwsberichten

Cabka en SABIC lanceren samen next generation transportverpakking

Cabka, leverancier van duurzame en herbruikbare transportverpakkingen, heeft samengewerkt met wereldwijd opererend chemiebedrijf SABIC om de CabCube 4840 te lanceren, naar eigen zeggen de ‘next generation’ in opvouwbare grote containers. CabCubes zijn ontworpen met het oog op maximale herbruikbaarheid.

Drie manieren om uw wereldwijde toeleveringsketen 'stormbestendig' te maken

De veiligheid en stabiliteit van onze wereldwijde toeleveringsketens staan momenteel onder druk. Wat kunnen bedrijfsleiders doen om de veerkracht van de toeleveringsketen op te bouwen en zo het levensonderhoud van miljarden mensen te beschermen en tegelijkertijd het vertrouwen in onze wereldwijde economische systemen en politieke instellingen te vergroten.

Yusen Logistics neemt logistiek healthcare dienstverlener Group Pierre over

Yusen Logistics heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het volledige aandelenkapitaal van Group Pierre, een logistiek dienstverlener uit Waver, gespecialiseerd in farmaceutische supply chains. Door de overname breidt Yusen Logistics zijn aanbod van farmaceutische logistieke diensten verder uit.

Uturn Prijscalculator moet verladers transportprijs helpen berekenen

Uturn, een logistieke tech scale-up die focust op het optimaliseren en matchen van containertransporten in Europa, heeft de Uturn Prijscalculator gelanceerd. Deze logistieke prijscalculator moet verladers helpen de juiste prijs van het voor- en natransport van containers te berekenen en biedt hun een toetsingsinstrument dat, zeker in tijden van veel volatiliteit, nuttig is.

Mondial Relay mechaniseert eerste vestiging in België

Mondial Relay, aanbieder van pakketdiensten in Frankrijk en de Benelux en gespecialiseerd in de ‘out-of-home’ levering van pakjes via e-commerce, heeft in Tubeke (Waals-Brabant) een nieuw depot van 5.000m² ingehuldigd. Het depot, ‘Tubize II’, is het resultaat van de samenvoeging van de vestigingen van Nijvel (ophaalfase) en Tubize I (leveringsfase).

Groeiende vraag naar AutoStore bij kmo’s

Volgens Swisslog, als automatiseringsbedrijf actief in de logistieke sector, neemt de vraag naar AutoStore-systemen wereldwijd toe. Vooral kmo’s zouden geïnteresseerd zijn in de ruimtebesparende, geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing.

DHL Life Sciences slaat efficiëntieslag met Inther Group

Twee jaar geleden gaf DHL Pharma Logistics de opdracht aan Inther Group om in Laekebeek (regio Brussel) een compleet nieuwe warehouse voor hen uit te voeren. Inther Group verzorgde de intralogistiek en integreerde twee oude DHL-sites in het nieuwe systeem op de nieuwe locatie.

Gerobotiseerde afhaalpunt als oplossing voor de Last Mile logistiek

(Advertorial) Al bijna 20 jaar gaat de opkomst van online bestellen voor de dagelijkse boodschappen gepaard met een enorme groei aan bezorgmogelijkheden voor de consument. Bij elke nieuwe mogelijkheid moeten we ons afvragen hoe relevant de bezorg- of afhaalmethode is.

Internationale groei leidt tot 4000e robot bij Exotec

Nauwelijks zes maanden nadat Exotec zijn 3000e robot aankondigde, heeft de Franse producent van magazijnrobots zijn 4000e exemplaar voltooid. De robotbouwer voert het productietempo op om zijn – vooral internationale – groei te ondersteunen.

Actemium en UGent richten leerstoel op voor onderzoek naar energiebewuste productieoptimalisering

Universiteit Gent en Actemium, het merk van Vinci Energies dat oplossingen en diensten op maat van industriële bedrijven aanbiedt, hebben samen de Actemium Sustainable Energy leerstoel gelanceerd. Met de Sustainable Energy leerstoel wil Actemium voor langere termijn het onderzoek bevorderen naar hoe duurzame energiekosten, energiebeperkingen en -kansen optimaal kunnen worden geïntegreerd in een energiebewuste productieplanning en -optimalisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.