Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Belgische CEO’s vertrouwen in groei van hun bedrijf

Op het World Economic Forum in Davos heeft PwC de resultaten van zijn jaarlijkse Global CEO Survey voorgesteld. Meer dan 2300 CEO’s werden voor het onderzoek geïnterviewd. De resultaten benadrukken een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgdheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, overregulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit.

Mainfreight beheert verlichting online met light management van Nedap

In een van de warehouses van logistiek dienstverlener Mainfreight, een hal van twaalf meter hoog, worden assemblagewerkzaamheden verricht. Aangezien een dergelijk hoge hal niet meteen voor die werkzaamheden geschikt is, was er behoefte de hoeveelheid licht op een bepaalde locatie beter te kunnen sturen.

Verrassende meerderheid Generatie Z blijft in fysieke winkel kopen

Tegen de verwachtingen in blijkt de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid, ‘Generatie Z’, de voorkeur te geven aan fysieke winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport, ‘Uniquely Gen Z’, dat IBM en de National Retail Federation hebben gepubliceerd.

Nog bij Unit 4 wordt Jeremy Roche Chief Product Officer

Jeremy Roche (51) is de voormalige CEO en oprichter van cloud ERP-aanbieder FinancialForce, dat in 2009 tot stand kwam door investeringen van Unit4 en Salesforce. Als CPO van Unit4 volgt hij Ivo Totev op en wordt hij verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en aanbieden van het end-to-end product en de klantervaring rondom de cloud.

Imelda gaat samenwerken met Hospital Logistics

Imelda uit Bonheiden heeft beslist om zijn magazijnactiviteiten onder te brengen bij Hospital Logistics. Die beslissing komt er na een grondige analyse van de logistieke organisatie en processen binnen het ziekenhuis en het woonzorgcentrum (WZC) Den Olm.

STEF versterkt aanwezigheid in Duitstalig Zwitserland

Onlangs werd de eerste steen van de nieuwe bitemperatuur logistieke site van STEF in Kölliken gelegd. Met deze site wil STEF zijn Zwitserse en Europese klanten opslag- en distributiediensten aanbieden voor gekoelde en diepgevroren voedingsproducten.

Counterbalance AGV van Egemin bekroond in China

De FLV 3315/C Counterbalance AGV van Egemin Automation werd verkozen als een van meest innovatieve AGV-producten op de Chinese markt. Egemin is de enige buitenlandse fabrikant van automatisch geleide voertuigen die een plaats bemachtigd heeft op dit Chinese marktoverzicht.

Haven van Gent boekt beste jaar ooit

De haven van Gent noteerde 2016 als het beste jaar ooit. De overslag via zeevaart kende een record met 29,1 miljoen ton. Bovendien boekte Gent opnieuw een record inzake de overslag van conventioneel stukgoed en registreerde het een ongezien volume vloeibare bulk.

UPS neemt Freightex over

UPS heeft bekendgemaakt Freightex, een Britse vermogensefficiënte aanbieder van volledige en gedeelde laadruimte, gespecialiseerde en gekoelde transportservices, over te nemen. De acquisitie zorgt voor een directe aanwezigheid van UPS in de Britse en Europese third party logistics wegtransportbemiddelingsmarkt en lanceert een nieuw wereldwijd en regionaal UPS-groeiplatform vanuit een bestaand klanten- en vervoerdersbestand.

DL Trilogiport site verkocht aan Jost Group

Het Industrial Agency Team van JLL heeft de verkoop begeleid van een meerderheidsbelang van de site DL Trilogiport aan Jost Group, die op de site een logistieke ontwikkeling in verschillende fasen plant. De eerste fase wordt gelanceerd in september 2017 met de bouw van een logistieke hal van 37.000m².

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.