Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

En ook overslag Antwerpse haven bereikt recordhoogte

De haven van Antwerpen sluit 2016 af met een overslagrecord van ruim 214 miljoen ton behandelde goederen. De overslag in containers haalt voor het eerst in de geschiedenis de kaap van 10 miljoen behandelde maritieme TEU’s. Ook vloeibare bulk laat jaar na jaar groeicijfers optekenen en is met een geschatte jaaroverslag van net geen 70 miljoen ton de tweede pijler waarop de trafiekgroei van Antwerpen gebaseerd is.

Contargo Road Logistics trekt naar Hamburg

Voortaan biedt Contargo ook direct trucking aan via een nevenlocatie van Contargo Road Logistics in Hamburg. Hierdoor wordt de aanwezigheid in de noordelijke havens versterkt en de synergie van trucking tussen de westelijke en noordelijke havens beter benut.

A2B-online Container verstevigt shortsea activiteit in Moerdijk

Gezien de groeiende vraag naar containerdiensten vanuit Moerdijk naar het Verenigd Koninkrijk heeft A2B-online een derde containerschip aangekocht. Dit containerschip, een Sietas 151 type, was al bij A2B-online in charter. Twee zusterschepen, de MS A2B- Future en de MS A2B-Energy, werden eerder al overgenomen en nu komt daar dus A2B-Comfort bij.

Manter International vervangt ERP-software met Thinkwise

Manter International uit het Nederlandse Emmen is een fabrikant van weeg- en verpakkingsmachines voor verse aardappelen, groentes en fruitsoorten en levert wereldwijd aan meer dan vijftig landen. Bij de oprichting van Manter in 1995 ging de onderneming van start met een eigen maatwerk ERP-oplossing die door één persoon werd ontwikkeld en onderhouden.

Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen.

Qinetiq kiest Avanade voor MS Dynamics AX implementatie

Het Belgische ruimtevaartbedrijf QinetiQ Space ontwerpt en bouwt kleine satellieten, satellietonderdelen en wetenschappelijke instrumenten voor de ruimtevaart. Tot voor kort maakte het bedrijf nog gebruik van een eigen ontwikkelde software voor de ondersteuning van zijn bedrijfsprocessen.

Tosoh Europe haalt QlikView in huis voor heldere analyses

Tosoh Europe is een dochter van het Japanse Tosoh Corporation en is gespecialiseerd in machines en reagentia voor immuno-diagnostiek, de analyse van bloedstalen in laboratoria. In het verleden verliep de rapportage bij Tosoh Europe weinig efficiënt.

MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

Mazda Motor Logistics Europe steekt van wal met intelligent asset management

Mazda Motor Logistics Europe is het Europese verdeelcentrum van Mazda voor wisselstukken. De reserveonderdelen arriveren vanuit Japan en worden vanuit het magazijn in Willebroek naar Mazdadealers in heel Europa verstuurd. Het bedrijf implementeerde een RFID-oplossing van PHI DATA voor de registratie en tracking van de kooien en bakken, zogenaamde ‘returnable assets’, waarin de wisselstukken worden vervoerd.

SSI Schäfer zorgt voor transport dameslingerie

Al 22 jaar levert SSI Schäfer kunststofbakken bij Van de Velde, producent van dameslingerie en bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna. In totaal zijn nu meer dan 45.000 SSI Schäfer-bakken in omloop bij Van de Velde. Maar het bedrijf in Schellebelle blijft groeien en om de continue groei ook op het vlak van de logistieke organisatie te ondersteunen, werd er verder geautomatiseerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.