Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Bpost neemt Leen Menken Foodservice Logistics over

Het familiebedrijf uit het Nederlandse Zoetermeer werd ruim dertig jaar geleden opgericht als koel-vrieshuis, maar specialiseerde zich steeds meer in logistieke oplossingen. In 2012 werd het bedrijf actief in de e-commerce van levensmiddelen, waarbij het gekoelde en diepgevroren pakketten bij de eindklant aan huis levert.

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Electrifying!

Sneak-preview van STILL. Nieuwe truck is onderweg, de meest compacte in zijn soort.

Schrauwen optimaliseert in nieuw logistiek centrum

Om ruimte te kunnen bieden aan zijn groeiambities besloot de technische groothandel Schrauwen afgelopen najaar een nieuw logistiek centrum te betrekken. Op de nieuwe locatie in Herentals verrees een 10.000m² groot centrum, waar dankzij een entresolvloer de beschikbare oppervlakte tot 12.000m² werd opgetrokken.

Amazon plant mega-dc vlakbij Belgische grens

E-commercegigant Amazon heeft bouwplannen voor een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, vlak over de grens met België. Het stadsbestuur van Mönchengladbach heeft al toestemming gegeven voor de bouw van het megamagazijn. Dat meldt de Duitse krant Rheinische Post, die het nieuws op basis van bronnen, betrokken bij het dossier kenbaar maakte.

Port of Antwerp kiest opnieuw voor e-communicatiedienst van Descartes

Descartes Systems Group heeft een tender bij Port of Antwerp gewonnen. De aanbesteding houdt een voortzetting van de huidige activiteiten in, waarbij Port of Antwerp opnieuw kiest voor het Descartes Global Network voor elektronische communicatiediensten.

SigmaCert en BMWT-Keur erkennen elkaars veiligheidscertificatie

BMWT-Keur is een bekend begrip in Nederland. Jaarlijks krijgen meer dan 280.000 machines er een periodieke veiligheidskeuring volgens BMWT-Keur. In 2011 creëerde Sigma, naar analogie met de BWMT-Keur, het Belgische veiligheidslabel SigmaCert voor zowel heftrucks (machines goederenbehandeling) als voor de bouwmachines (burgerlijke bouwkunde/bouw) en betonpompen.

P&O Ferries piekte in 2017 op route Zeebrugge-Tilbury

P&O Ferries vervoerde in 2017 het meeste vracht tussen Zeebrugge en Tilbury dan ooit in het tienjarige bestaan van de route. Van januari tot december 2017 werden er 185.908 vrachteenheden verscheept, goed voor een stijging met 4,3% in vergelijking met 2016, dat ook al een recordjaar was.

Toyota komt met nieuwe reeks geautomatiseerde trucks

Toyota Material Handling brengt een nieuwe reeks geautomatiseerde magazijntrucks op de Europese markt. De trucks passen bij Toyota’s lean methode en zijn ontworpen om repetitieve palletbehandeling te automatiseren. De nieuwe Autopilot-serie omvat elektrische pallettrucks (LAE250), stapelaars (SAE160), reachtrucks (RAE160-250), stapelaars met tegengewicht (OAE120CB) en zware trekkers (TAE500) voor alle gangbare toepassingen: pallettransport, blokstapelen, opslag op grote hoogte en trekken.

Transporteurs rekenen file-uren door aan klanten

2017 was een recordjaar wat de files betreft. De recente filebarometer van Touring Mobilis en andere tellingen tonen aan dat naast de ochtend- en avondspits, de files ook overdag fors toenemen. Gezien de eisen van de klanten, kunnen transporteurs onmogelijk nog de drukte en files vermijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.