Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

WDP breidt vastgoedportefeuille in Nederland met bijna 300.000m² uit

Om te beginnen werd de bestaande locatie van WDP in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk uitgebreid met een perceel van 15ha, goed voor een ontwikkelingspotentieel van ruim 80.000m². Twee jaar na de verwerving van een eerste perceel van 7ha1, kon WDP 43.000m² aan nieuwbouwmagazijnen voor Mediq, Total Exotics en Toolstation realiseren.

Iptor en IBM bieden samen diensten en cloud infrastructuur aan

Iptor Supply Chain Systems (Iptor), aanbieder van software en diensten voor supply chain management, planning en logistiek, heeft een tienjarige overeenkomst met IBM gesloten om krachtige cloud infrastructuur en een reeks managed services aan te bieden aan de klanten van Iptor.

Vanas Engineering integreert 32 Modula liften bij een Europese groothandel

(Advertorial) Na een eerste succesvolle integratie van 4 Modula opslagtorens heeft Lasaulec bij de inrichting van zijn recente nieuwbouw resoluut gekozen voor verdere uitbreiding van dit concept. 32 Modula’s zijn er op dit ogenblik in gebruik.

Panasonic en SOTI versterken samenwerking

Panasonic Computer Product Solutions breidt zijn samenwerking met SOTI, leverancier van device management oplossingen, verder uit om downtime bij zijn robuuste notebooks, tablets en handhelds te elimineren. Panasonic streeft er al langer naar de TCO van zakelijke devices en het uitvalspercentage zo laag mogelijk te krijgen.

Sage België verhuist

De uitgever van beheersoftware heeft zijn maatschappelijke zetel verhuisd van Groot-Bijgaarden naar een nieuwe werkruimte in het Buro & Design Center in Brussel, op enkele passen van het Atomium (Esplanade 1, 1020 Brussel). De nieuwe werkruimte, “aangepast aan het Nieuwe Sage”, is erop gericht samenwerking en agility te bevorderen, met name dankzij het gebruik van nieuwe technologieën.

CHEP-dolly zorgt voor hogere verkoopcijfers bij retailers

Chep, leverancier van oplossingen voor de supply chain, heeft samen met Henderson Wholesale Ltd, een licentiehouder van Spar International, het gebruik van de Chep-dolly in supermarkten getest. Het testprogramma van drie weken werd uitgevoerd bij dertien Spar-winkels verspreid over Noord-Ierland en heeft aangetoond dat de dolly de verkoop helpt te maximaliseren en de kosten in de supply chain helpt te verlagen.

Knapp sleept contract in de wacht bij Kramp

Knapp zal twee distributiecentra van de technische groothandel Kramp in Duitsland en Nederland uitrusten met zijn nieuwste shuttle-technologie, de OSR Shuttle Evo. De OSR Shuttle Evo biedt een compacte constructie met een gereduceerd conveyorsysteem.

Transsmart opent kantoor in België

Transsmart, gespecialiseerd in verzendsoftware voor kmo’s, opent op 1 januari een kantoor in Leuven. De uitbreiding kadert in de ambitie van het bedrijf om zijn dienstverlening de komende jaren uit te breiden naar de omringende Europese landen en de klanten zoveel mogelijk lokaal te gaan bedienen.

Cargotec ontwikkelt intelligente vrachtafhandeling met IoT-connectiviteit van Orange

Orange Business Services en het Finse Cargotec, leverancier van oplossingen voor vracht- en laadverwerking, hebben een driejarige miljoenenovereenkomst getekend voor wereldwijde IoT-connectiviteit waarmee Cargotec goederen op een efficiënte en veilige manier in beweging kan houden.

CargoSnap breidt app uit met nieuwe functies

CargoSnap is een startup uit Utrecht die een foto-applicatie ontwikkelde om in het logistiek proces ‘Proof of Condition’ documentatie vast te leggen, te archiveren en te delen. Denk maar aan de inhoud van een doos of container, een vrachtbrief of exportdocument of schade aan producten of goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.