Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Nieuw hoofdkantoor voor Toyota Material Handling

Tegen het eind van dit jaar wil Toyota Material Handling zijn intrek nemen in een nieuw kantoorgebouw op bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek. Op een 20.500m² groot terrein van MG Real Estate is intussen met de bouwwerken gestart. De bedoeling is op de nieuwe locatie het Belgische hoofdkantoor en het Europese kantoor Sales & Marketing onder te brengen.

Green Xpress Network breidt uit met Lyon Express

Private vrachtvervoerder per spoor Lineas, voegt een twaalfde tak aan zijn Green Xpress Network toe: de Lyon Xpress. Het betreft een nieuw, rechtstreeks spoorwegproduct met een hoge frequentie tussen Antwerpen en Lyon, een regio die vooral bekend staat om zijn activiteiten in de chemische sector.

Averys neemt Storax over

Averys sluit een overeenkomst met Ramada Aços SA voor de overname van 100% van de aandelen van Storax. Averys, met hoofdzetel in Parijs, levert industriële stockage-oplossingen met diverse merken zoals Stow, Feralco, Standard, SLP, Duwic en Acial.

IPP introduceert nieuw poolingmodel voor pallets

Het poolen van pallets resulteert in volledige ontzorging bij de klant. Die hoeft enkel te communiceren hoeveel pallets waar en wanneer hij nodig heeft en de pooling partner zorgt voor de rest. Ook is er geen extra investering nodig, aangezien het product als het ware wordt verhuurd/geleased.

Supply Chain Innovations 2018 staat voor de deur

Overmorgen, donderdag 22 maart, is het eindelijk zo ver. Dan vindt Supply Chain Innovations 2018 plaats, hét jaarlijkse informatie- en netwerkevent voor de supply chain professional. U maakt er ongetwijfeld uw opwachting, samen met honderden andere supply chain professionals en prominenten in het domein.

KPMG Advisory en Ackinas werken samen rond working capital en cash optimalisering

KPMG en Ackinas hebben een partnership gesloten voor de uitvoering van end-to-end projecten voor de optimalisering van cash en werkkapitaal. “Omdat de verbetering van cash en werkkapitaal veel te maken heeft met optimalisering van de werkkapitaalprocessen, helpt process mining-technologie bij het analyseren van de werkkapitaal bedrijfsprocessen.

Phi Data op zoek naar strategische partner

De Belgische integrator van automatische identificatie- en lokalisatieoplossingen zoekt een strategische partner om de groeiambities van het bedrijf kracht bij te zetten. In de volgende drie jaar wil Phi Data via organische groei de kaap van twintig miljoen euro omzet ronden.

Schoeller Allibert stelt Combo Fructus container voor

Deze nieuwe plooibare ‘intermediate bulk container’ (IBC) van Schoeller Allibert werd ontworpen om tegemoet te komen aan de producenten van tomatenpuree en vruchtensappen. Die producenten hebben specifieke vereisten als het op verpakken, verwerken en stockeren aankomt.

Atlas Copco overtuigd van logistieke troeven van België

De Zweedse compressorenbouwer blijft geloven in onze logistieke troeven en versterkt zijn logistieke team in het distributiecentrum in Wilrijk. Dat is opvallend, zeker nu andere spelers er recent voor kozen hun logistieke centra in Nederland of Duitsland te vestigen.

Rovolution, TGW’s nieuw tijdperk voor robotica in de material handling

(advertorial) Tijdens Supply Chain Innovations laat TGW de bezoekers kennis maken met de Rovolution, een revolutionair robotsysteem voor volledig geautomatiseerde piece picking. Dit intelligent en zelflerende robotsysteem maakt gebruik van de bevindingen van cognitieve robots en machine learning, en is hierdoor uiterst flexibel en performant.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.