Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Marks & Spencer kiest Zetes voor food supply chain-processen

Zetes zal Marks & Spencer (M&S) helpen bij het verbeteren van de visibiliteit en de leveringsprocessen in zijn supply chain voor verse voedingswaren. Door het partnership zal ook meer samenwerking ontstaan tussen M&S en zijn voedingsleveranciers via Zetes’ supply chain-visibiliteitsplatform ZetesOlympus.

KFC opnieuw klant bij vorige distributeur

Na de eerdere overstap naar DHL en het logistieke fiasco dat daarop volgde, keert Kentucky Fried Chicken deels terug naar zijn voormalige distributeur Bidvest Logistics, het Zuid-Afrikaanse bedrijf gespecialiseerd in voedseltransporten.

Laatste rechte lijn naar Supply Chain Innovations

Waar bevindt u zich vandaag over een week? Ongetwijfeld op Supply Chain Innovations 2018! Want op donderdag 22 maart vindt uw jaarlijkse afspraak met andere supply chain professionals en prominenten in het domein plaats. In een unieke sfeer wordt u er in één dag tijd weer geüpdatet over alle innovaties en ontwikkelingen op supply chain gebied.

Total Belgium Ertvelde kiest voor gekoelde Modula liften van Vanas Engineering

(advertorial) Vanas Engineering is opgetreden als totaalleverancier met Modula stockageliften, schaaltjes op maat en koeling. De groep TOTAL heeft in België meerdere productie-eenheden. De fabriek van de smeermiddelen staat in het Oost-Vlaamse Ertvelde.

Freightex wordt Coyote Logistics, een dochter van UPS

Freightex werd in 2001 in het Britse Dover opgericht en is een vermogensefficiënte aanbieder van volledige laadruimtes, gedeelde laadruimtes alsook gekoelde en gespecialiseerde transportdiensten. Naast Groot-Brittannië heeft het bedrijf kantoren in Polen en Nederland.

SSI Schäfer lanceert shuttle met variabele breedte

De SSI Flexi Shuttle is een shuttle specifiek ontworpen voor automatische miniload-magazijnen met opslaglocaties van verschillende afmetingen. Het toestel is daarmee geschikt voor distributiecentra waar de ruimte geoptimaliseerd is voor dozen, trays en bakken tot 50 kilogram.

Beumer Group brengt nieuws in automatische sorteersystemen

De leverancier van geautomatiseerde material handling systemen heeft tijdens LogiMAT 2018 in Stuttgart verschillende nieuwigheden voorgesteld. Een daarvan is de nieuwe BG Sorter. Op basis van een enkel, gemeenschappelijk platform kan de BG Sorter worden geconfigureerd voor zowel ‘cross-belt’ als voor ‘tilt-tray’ sortering en combineert hij hoge capaciteit met de mogelijkheid om een brede mix van goederen te behandelen.

Hoofdrol voor IoT bij streven naar kleinere voetafdruk

Het Internet of Things (IoT) is cruciaal voor transport- en logistieke bedrijven, willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en negatieve invloeden op het milieu tot een minimum beperken. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Inmarsat, leverancier van wereldwijde mobiele satellietcommunicatie.

Supply Chain Innovations 2018 nadert met rasse schreden

Donderdag 22 maart 2018 is het weer zover. Dan komen alle supply chain professionals samen op Supply Chain Innovations 2018 in Lint. In een unieke sfeer worden de bezoekers in één dag tijd weer geüpdatet over alle innovaties en ontwikkelingen op supply chain gebied.

Nieuwe contracten voor Montea in België en Frankrijk

Montea ontwikkelt een nieuw logistiek gebouw van ca. 8.670m² voor Worldwide Flight Services (WFS) op Brucargo, de cargo-zijde van Brussels Airport. Met WFS, een van de grootste afhandelaars op het gebied van luchtvracht en wereldwijd actief op meer dan honderd locaties, werd een twaalfjarige huurovereenkomst afgesloten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.