Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Unifaun neemt Transsmart over

Unifaun biedt cloud transport management systems (TMS) aan in Scandinavië en sinds 2018 ook in Polen. Teneinde een Europese marktleider te worden binnen cloud gebaseerde TMS heeft Unifaun nu de Nederlandse Transsmart Holding B.V. overgenomen.

Tarieven kilometerheffing voor vrachtwagens geïndexeerd

Vanaf 1 juli 2019 gaat in Vlaanderen en Brussel een indexaanpassing in van de tarieven voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. De tarieven van Wallonië (Sofico) zullen op 1 januari 2020 worden geïndexeerd.

H.Essers neemt Gebroeders Hoefnagels Transport over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Nederlandse bedrijf Gebroeders Hoefnagels Transport, met vestigingen in Asten en Weert, overgenomen. De overname past in de verdere uitbreiding van het strategische marktsegment Infrastructuurlogistiek van H.Essers, dat logistieke dienstverlening biedt aan bouw-, infrastructuur- en nutsbedrijven.

UPS breidt Europees netwerk uit met superhub in Eindhoven

UPS heeft in Eindhoven een nieuwe geautomatiseerde superhub geopend voor het sorteren en bezorgen van pakketten aan kleine en grote ondernemingen. De hub beslaat 27.000m² (ongeveer vijf voetbalvelden) en is uitgerust met geavanceerde technologie (van Vanderlande) die tot 29.000 pakketten per uur kan sorteren, met een mogelijkheid om op te schalen naar 40.000 per uur.

Paris Brothers lost koffiebonen uit zeecontainers met oplossing van Copal

Paris Brothers uit Kansas-City (VS) biedt gespecialiseerde logistieke dienstverlening op het gebied van koffie. In zijn nieuwe hightech koffiebranderij neemt de logistiek dienstverlener weldra een containerontlaadsysteem van Copal Handling Systems in gebruik voor het automatisch lossen van jute zakken met koffiebonen.

Samenwerking KPMG Nederland en Esker

KPMG Nederland gaat nauw samenwerken met Esker, een wereldwijd actieve leverancier van automatiseringsoplossingen voor documentverwerking, met hoofdkantoor in Lyon. Door hun respectieve kennis en oplossingen te bundelen willen beide partners bedrijven helpen om o.a.

Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België

Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.

België krijgt eerste fossielvrije logistiek gebouw

Onder de naam ‘Lummen Carbonfree’ plant Montea de ontwikkeling van het eerste fossielvrije gebouw voor logistieke activiteiten in België. Zonnepanelen in combinatie met een systeem van warmtepompen zullen elke fossiele brandstof overbodig maken.

Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux

Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.

Technologie moet zorgen voor vlotter winkelen

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten van mening is dat technologie moet worden ingezet om hen van meer informatie (61%) en een moeiteloos afreken- en retourproces te voorzien (58%), ongeacht hoe en waar ze shoppen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.