Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Schleich stapt in Net Zero Carbon programma van Kuehne+Nagel

De Duitse speelgoedfabrikant Schleich – bekend voor zijn realistisch vormgegeven paardjes – behandelt zijn zeevracht voortaan op een CO2-neutrale basis met Kuehne+Nagel. Dat gebeurt via Net Zero Carbon, waarmee Kuehne+Nagel een volledige oplossing met het oog op CO2-neutralisatie biedt.

Logistics Capital Partners bouwt eerste Belgische magazijn in Nijvel

Na eerdere ontwikkelingen in Italië en Nederland voor Amazon, Primark en Kering Group (Gucci, Yves-Saint-Laurent), zet Logistics Capital Partners (LCP) vaste voet aan de grond in België met een eerste logistiek gebouw in constructie en een eerste verhuur aan Medi-Market.

TU/e en Marel werken samen in nieuw AI lab

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft samen met vier industriële partners een nieuw Artificial Intelligence (AI) lab opgezet. Dat lab wil de besluitvorming in productie en onderhoud met behulp van kunstmatige intelligentie verbeteren.

Fréderic Bouchet wordt Software Commercial Director bij de Europe Business Unit van Savoye

Na 25 jaar ervaring in verkoop, consulting en software wordt Fréderic bij Savoye verantwoordelijk voor de expansie van de commerciële activiteiten van de Advanced Software oplossingen in Europa en het Midden-Oosten. Frédéric Bouchet was onder meer actief bij softwarespecialist Cegid, bij Capgemini Consulting en SFR Business.

TLV uit gemengde gevoelens bij nieuwe transportregels EU

Recent heeft de Europese Unie met de Mobility Package nieuwe regels voor wegvervoer goedgekeurd. Die verregaande hervorming van de Europese wegvervoersector legt onder andere de oneerlijke concurrentie met transportbedrijven uit lageloonlanden aan banden.

Hoe Digital Champions hun supply chain aanpakken

In zijn rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ maakt PwC duidelijk hoe anders Digital Champions hun supply chain aanpakken. Pioniers op het gebied van supply chain excellence kunnen als voorbeeld dienen om ketens te wapenen tegen verstoringen zoals Covid-19.

Ortec lanceert cloudeigen oplossing voor buitendienstplanning en -optimalisering

Met Ortec for Field Service heeft de aanbieder een nieuwe cloudeigen oplossing gelanceerd. De oplossing, die gebruikmaakt van wiskundige optimalisatietechnologie, moet bedrijven helpen om serviceorganisaties efficiënter te laten werken. Zo biedt Ortec for Field Service de mogelijkheid om in realtime de planning aan te passen als er plotseling nieuwe (spoed)opdrachten binnenkomen, als een monteur zich ziek meldt of een klant niet aanwezig is op het afgesproken tijdstip.

H.Essers en Rail Cargo Austria zetten rechtstreekse railverbinding Roemenië-Turkije op

H.Essers en Rail Cargo Austria bundelen hun krachten voor de lancering van een nieuwe rechtstreekse treinverbinding tussen Roemenië en Turkije. H.Essers heeft al een bestaande verbinding tussen Genk en Curtici, waardoor er nu een rechtstreekse treinverbinding tussen Genk en Turkije ontstaat.

Universal Robots en Gibas overhandigen duizendste cobot in de Benelux

Smart Robotics was het bedrijf dat deze cobot in ontvangst mocht nemen van Universal Robots, ontwikkelaar van collaboratieve industriële robotarmen, en hun automatiseringspartner Gibas. Smart Logistics levert intelligente robotoplossingen voor packaging en logistics applicaties binnen verschillende sectoren.

Apple stoot Google van troon in de top 50 van meest innovatieve bedrijven

Nadat het moederbedrijf van Google (Alphabet) vorig jaar voor het eerst op nummer één stond in de top 50 van meest innoverende bedrijven volgens Boston Consulting Group (BCG), moet het bedrijf opnieuw plaats ruimen voor Apple. Alphabet staat nu op nummer twee, gevolgd door Amazon en Microsoft.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.