HP onderzoek belicht belang van additive manufacturing in digitale transformatie

Maar liefst 96% van de Europese fabrikanten van industriële onderdelen geeft aan dat producten door ‘additive manufacturing’ sneller op de markt kunnen worden gebracht. Additive manufacturing (AM) is het proces waarbij voorwerpen uit 3D-modelgegevens worden gemaakt. Daarnaast geeft 63% aan dat ze in de komende 12 maanden 100.000 tot meer dan een miljoen euro in digitalisering zullen investeren. Dat blijkt uit het ‘HP AM Trends in EMEA’-rapport, een rapport gebaseerd op onderzoek van HP in samenwerking met 3dpm Research.

Volgens HP zijn de bedrijven van de toekomst die bedrijven die de kracht van software, data, AI en digitale productie inzetten om klantproducten en ervaringen opnieuw uit te vinden en te personaliseren. Technologie als de HP Multi Jet Fusion leverde de afgelopen jaren ruim 60 miljoen 3D-geprinte onderdelen op. “De vraag naar die technologie is de afgelopen 15 maanden exponentieel gegroeid”, weet Koen Van Beneden, managing director bij HP Belux.
 
Het onderzoek toont aan dat duurzaamheid van invloed is op de beslissing om productieprocessen te digitaliseren. Zo is 61% van de respondenten het ermee eens dat duurzaamheid een belangrijke factor is die digitalisering stimuleert. Daarnaast is 79% van de bevraagden van mening dat Additive Manufacturing hen helpt om te gaan met productie-uitdagingen, zoals de mogelijkheid om zich aan te passen aan een fluctuerende vraag.
“De geavanceerde mogelijkheden van 3D-printen creëren geheel nieuwe mogelijkheden voor disruptie in alle sectoren en met een veel milieuvriendelijkere en duurzamere benadering, wat vandaag een belangrijke drijfveer is voor fabrikanten. 3D-printen maakt een meer circulaire economie mogelijk”, aldus nog Koen Van Beneden.
 
Uit het onderzoek blijkt dat additive manufacturing een belangrijke kans biedt voor de digitalisering van industriële fabricageprocessen, waarbij digitalisering als noodzaak wordt gezien voor bijna alle productieprocessen.
Het gebruik van additive manufacturing bij de productie van industriële onderdelen wordt als zeer belangrijk genoemd voor het produceren van meer kosteneffectieve onderdelen en het maken van betere producten met een hogere snelheid. Ook bleek dat 83% van de respondenten additive manufacturing gebruikt voor de productie van onderdelen en gereedschappen om commerciële producten te maken, en dat de helft van hen (52%) zelfs al complete eindproducten maakt.
 
Over het rapport
Het ‘HP AM Trends in EMEA-rapport’ is een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door 3dpbm Research, in vijf belangrijke Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met aanvullend onderzoek in de economische unie van de Benelux. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen maart en juni 2021 met de input van toonaangevende fabrikanten van industriële onderdelen.

 
Foto: HP

Recente nieuwsberichten

H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Element Logic krijgt mondiale rechten AutoStore

(Advertorial) Na uitbreiding naar Europese landen zoals Tsjechië, Finland, Spanje en de Benelux in de afgelopen twee jaar, gaat Element Logic nu ook wereldwijd AutoStore distribueren. De leverancier van intralogistieke oplossingen heeft onlangs wereldwijde distributierechten verkregen voor de verkoop en implementatie van AutoStore.

ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk.

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Makro centraliseert met Slim4 van Slimstock

Makro, al ruim 50 jaar actief als full service groothandel voor met name ondernemend Nederland, besloot een optimaliseringstraject aan te gaan om zijn supply chain toekomstbestendiger te maken. Dat traject werd ondersteund door Slim4, de software voor voorraadoptimalisering van Slimstock.

Element Logic wordt wereldwijd AutoStore-verdeler

Element Logic, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering met hoofdkantoor in Noorwegen, installeerde in 2005 voor het eerst een AutoStore-oplossing. In de jaren die volgden, bouwde het Scandinavische bedrijf een solide positie uit op de Europese markt.

UPS Healthcare beantwoordt met actief koelketentransport aan farma- en gezondheidszorgsector

UPS Healthcare lanceert in de Benelux een nieuwe koelketendienst voor transport over land die over de hele markt actief is en kan rekenen op een sorteerhub in zowel België als Nederland. De nieuwe koelketenvloot met dubbele-temperatuurcontrole is gericht op het snel en efficiënt verschepen van gespecialiseerde farmaceutische producten en biologische therapeutische geneesmiddelen, waaronder vaccins, rDNA, en afgeleiden van bloed en plasma, aan groothandels, ziekenhuizen en apotheken in de Benelux.

Montea koopt 16.000m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland

Vastgoedvennootschap Montea heeft in Nederland drie nieuwbouwprojecten gekocht die voor een periode van 10 jaar zullen worden verhuurd aan GVT Transport & Logistics, dat eind vorig jaar door ID Logistics werd overgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 30.000m² aan grond met zo’n 16.000m² aan warehouse- en crossdock-gebouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.