HP onderzoek belicht belang van additive manufacturing in digitale transformatie

Maar liefst 96% van de Europese fabrikanten van industriële onderdelen geeft aan dat producten door ‘additive manufacturing’ sneller op de markt kunnen worden gebracht. Additive manufacturing (AM) is het proces waarbij voorwerpen uit 3D-modelgegevens worden gemaakt. Daarnaast geeft 63% aan dat ze in de komende 12 maanden 100.000 tot meer dan een miljoen euro in digitalisering zullen investeren. Dat blijkt uit het ‘HP AM Trends in EMEA’-rapport, een rapport gebaseerd op onderzoek van HP in samenwerking met 3dpm Research.

Volgens HP zijn de bedrijven van de toekomst die bedrijven die de kracht van software, data, AI en digitale productie inzetten om klantproducten en ervaringen opnieuw uit te vinden en te personaliseren. Technologie als de HP Multi Jet Fusion leverde de afgelopen jaren ruim 60 miljoen 3D-geprinte onderdelen op. “De vraag naar die technologie is de afgelopen 15 maanden exponentieel gegroeid”, weet Koen Van Beneden, managing director bij HP Belux.
 
Het onderzoek toont aan dat duurzaamheid van invloed is op de beslissing om productieprocessen te digitaliseren. Zo is 61% van de respondenten het ermee eens dat duurzaamheid een belangrijke factor is die digitalisering stimuleert. Daarnaast is 79% van de bevraagden van mening dat Additive Manufacturing hen helpt om te gaan met productie-uitdagingen, zoals de mogelijkheid om zich aan te passen aan een fluctuerende vraag.
“De geavanceerde mogelijkheden van 3D-printen creëren geheel nieuwe mogelijkheden voor disruptie in alle sectoren en met een veel milieuvriendelijkere en duurzamere benadering, wat vandaag een belangrijke drijfveer is voor fabrikanten. 3D-printen maakt een meer circulaire economie mogelijk”, aldus nog Koen Van Beneden.
 
Uit het onderzoek blijkt dat additive manufacturing een belangrijke kans biedt voor de digitalisering van industriële fabricageprocessen, waarbij digitalisering als noodzaak wordt gezien voor bijna alle productieprocessen.
Het gebruik van additive manufacturing bij de productie van industriële onderdelen wordt als zeer belangrijk genoemd voor het produceren van meer kosteneffectieve onderdelen en het maken van betere producten met een hogere snelheid. Ook bleek dat 83% van de respondenten additive manufacturing gebruikt voor de productie van onderdelen en gereedschappen om commerciële producten te maken, en dat de helft van hen (52%) zelfs al complete eindproducten maakt.
 
Over het rapport
Het ‘HP AM Trends in EMEA-rapport’ is een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door 3dpbm Research, in vijf belangrijke Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met aanvullend onderzoek in de economische unie van de Benelux. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen maart en juni 2021 met de input van toonaangevende fabrikanten van industriële onderdelen.

 
Foto: HP

Recente nieuwsberichten

Fanuc breidt gamma CRX Collaboratieve Robots uit

Fanuc Corporation, leverancier van CNC’s, robots, cobots en fabrieksautomatisering, heeft zijn CRX-serie uitgebreid met de CRX-5iA, CRX-20iA/L en CRX-25iA collaboratieve robots. Met die nieuwe CRX-cobots telt Fanucs lijn van CR- en CRX-cobots nu in totaal elf cobot modelvarianten om producten van 4 tot 35kg te hanteren.

Bigben Interactive moderniseert met oplossingen van Savoye

Bigben Interactive ontwerpt en distribueert gaming- en smartphoneaccessoires en audioproducten. Vanuit thuisland Frankrijk verscheept het bedrijf zijn producten naar bijna honderd landen en beschikt de groep over 23 dochterondernemingen wereldwijd.

Iptor boort houtsector aan met overname TimberTec

Iptor, aanbieder van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributiesector, de uitgeverssector en de farma, heeft TimberTec overgenomen, een Duitse leverancier van ERP-oplossingen voor de houtsector. Door hun krachten te bundelen, willen Iptor en TimberTec hun wereldwijde aanwezigheid in de houtsector vergroten en het marktaandeel van TimberTec in Centraal-Europa verder uitbreiden.

Eye4Storage creëert wereldwijde marktplaats voor warehouses

Eye4Storage lanceert een nieuwe digitale marktplaats voor bedrijven die op zoek zijn naar opslag- en distributiefaciliteiten over de hele wereld. Het onafhankelijke platform koppelt bedrijven met opslagbehoefte aan warehousing-operators en geeft hun op die manier direct toegang tot beschikbare opslagruimte wereldwijd.

Cazoo verbetert traceerbaarheid met Zetes

De Europese online autodealer Cazoo bezit en reviseert al zijn auto’s volledig en biedt ze vervolgens te koop aan op zijn website. Daar kan de koper een keuze maken uit de duizenden auto’s die steeds in voorraad zijn en de auto vervolgens zelf ophalen of binnen 72 uur laten leveren.

E-T-A automatiseert productie- en verzendingsmagazijn met Jungheinrich

E-T-A Elektrotechnische Apparate GmbH produceert oplossingen op maat voor stroombegrenzing, stroomdistributie, relais en intelligente complete systemen. Jaarlijks verkoopt het bedrijf 28 miljoen producten in meer dan 60 landen. Omdat de opslag- en transportcapaciteit in de hoofdzetel in Altdorf bij Nürnberg (Duitsland) tegen 2030 enorm zal toenemen, bouwt E-T-A een nieuw en toekomstgericht logistiek gebouw met bijbehorende opslag- en transporttechniek.

INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH.

Mondelēz International gaat naar volledig digitale werkplek met Orange Business Services

Snackfoodgigant Mondelēz International transformeert naar een volledig digitaal communicatieplatform op basis van Microsoft Teams. Cadbury, Oreo, Chips Ahoy! en Ritz zijn slechts enkele van de merken van Mondelēz International waarvan de activiteiten nu zullen worden samengevoegd op één enkel, wereldwijd platform.

Nabuurs krijgt nieuw hoofdkantoor in Haps

Nabuurs, de logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG, retail, horeca en personal care, krijgt in 2023 een nieuw, duurzaam hoofdkantoor op bedrijventerrein Laarakker aan de A73 bij Cuijk en Haps (NL). De bouw van het pand wordt dit jaar gestart.

9altitudes richt Experience Center op

Bedrijven worden verwacht steeds sneller naar de markt te gaan met technieken die voor iedereen nieuw zijn. Daarom investeert consultancybedrijf 9altitudes in een gloednieuw Experience Center in Kortrijk. Organisaties actief in de maakindustrie & service business kunnen in het Experience Center ontdekken hoe ze de nieuwste technologieën zoals IoT en ‘augmented reality’ op de werkvloer kunnen inzetten en hoe ze businessapplicaties zoals ERP, CRM en PLM op elkaar kunnen laten aansluiten door een continue uitwisseling van data.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.