HP onderzoek belicht belang van additive manufacturing in digitale transformatie

Maar liefst 96% van de Europese fabrikanten van industriële onderdelen geeft aan dat producten door ‘additive manufacturing’ sneller op de markt kunnen worden gebracht. Additive manufacturing (AM) is het proces waarbij voorwerpen uit 3D-modelgegevens worden gemaakt. Daarnaast geeft 63% aan dat ze in de komende 12 maanden 100.000 tot meer dan een miljoen euro in digitalisering zullen investeren. Dat blijkt uit het ‘HP AM Trends in EMEA’-rapport, een rapport gebaseerd op onderzoek van HP in samenwerking met 3dpm Research.

Volgens HP zijn de bedrijven van de toekomst die bedrijven die de kracht van software, data, AI en digitale productie inzetten om klantproducten en ervaringen opnieuw uit te vinden en te personaliseren. Technologie als de HP Multi Jet Fusion leverde de afgelopen jaren ruim 60 miljoen 3D-geprinte onderdelen op. “De vraag naar die technologie is de afgelopen 15 maanden exponentieel gegroeid”, weet Koen Van Beneden, managing director bij HP Belux.
 
Het onderzoek toont aan dat duurzaamheid van invloed is op de beslissing om productieprocessen te digitaliseren. Zo is 61% van de respondenten het ermee eens dat duurzaamheid een belangrijke factor is die digitalisering stimuleert. Daarnaast is 79% van de bevraagden van mening dat Additive Manufacturing hen helpt om te gaan met productie-uitdagingen, zoals de mogelijkheid om zich aan te passen aan een fluctuerende vraag.
“De geavanceerde mogelijkheden van 3D-printen creëren geheel nieuwe mogelijkheden voor disruptie in alle sectoren en met een veel milieuvriendelijkere en duurzamere benadering, wat vandaag een belangrijke drijfveer is voor fabrikanten. 3D-printen maakt een meer circulaire economie mogelijk”, aldus nog Koen Van Beneden.
 
Uit het onderzoek blijkt dat additive manufacturing een belangrijke kans biedt voor de digitalisering van industriële fabricageprocessen, waarbij digitalisering als noodzaak wordt gezien voor bijna alle productieprocessen.
Het gebruik van additive manufacturing bij de productie van industriële onderdelen wordt als zeer belangrijk genoemd voor het produceren van meer kosteneffectieve onderdelen en het maken van betere producten met een hogere snelheid. Ook bleek dat 83% van de respondenten additive manufacturing gebruikt voor de productie van onderdelen en gereedschappen om commerciële producten te maken, en dat de helft van hen (52%) zelfs al complete eindproducten maakt.
 
Over het rapport
Het ‘HP AM Trends in EMEA-rapport’ is een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door 3dpbm Research, in vijf belangrijke Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met aanvullend onderzoek in de economische unie van de Benelux. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen maart en juni 2021 met de input van toonaangevende fabrikanten van industriële onderdelen.

 
Foto: HP

Recente nieuwsberichten

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

8 praktische tips om niet in stockbreuk te gaan met Chinees Nieuwjaar

Jaarlijks rond eind januari legt bijna een zesde van de wereldbevolking het werk neer om samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Daarbij komt een groot deel van de wereldwijde supply chain letterlijk stil te staan. Een erg mooie traditie voor Oost-Azië maar een hele lastige logistieke noot om te kraken in de rest van de wereld.

De groene toekomst van winkelen

Een onderzoek onder 1.000 Vlaamse consumenten toont aan dat klanten van retailers verwachten dat ze hun activiteiten verduurzamen. Gelukkig zijn ook de consumenten zelf bereid om concessies te doen. Dat blijk uit een survey van Direct Research in opdracht van Manhattan Associates. Dit rapport toont interessante inzichten dat retailers zal inspireren om hun strategie beter af te stemmen op de verwachtingen van de consument.

SDAG - Gorizia Interporto wil logistieke dienstverlening verbeteren met Generix WMS

SDAG S.p.A. is een interne onderneming van de Italiaanse gemeente Gorizia en staat in voor het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de logistieke hub van de gemeente. Gorizia logistics hub, een intermodaal logistiek platform aan de grens met Slovenië, is gespecialiseerd in verse en diepgevroren levensmiddelen voor de Centraal- en Oost-Europese markten. Om het serviceniveau te verbeteren, koos SDAG ervoor Generix WMS in SaaS te implementeren.

Combilift viert 25e verjaardag met nieuwe oplossingen

De Ierse material handling fabrikant Combilift blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. Dat wordt gevierd met een reeks nieuwe oplossingen.

UPS bereidt overname MNX Global Logistics voor

UPS heeft aangekondigd dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde leverancier van tijdkritische logistiek. Eenmaal afgerond, moet de overname zorgen voor meer precisie en mogelijkheden voor UPS-klanten die actief zijn in healthcare en aanverwante sectoren die vertrouwen op tijdgevoelige, vaak levensbedreigende logistieke oplossingen. “Of het nu is om een leven te redden of om een vliegtuig dat aan de grond staat sneller weer de lucht in te krijgen, MNX zal UPS helpen te leveren wat zijn klanten nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben”, weerklinkt de missie.

Jarige Solvint neemt sectorgenoot Bonache over

Solvint, sinds zijn oprichting in 2003 gespecialiseerd in inkoop en supply chain, blaast dit jaar niet alleen 20 kaarsjes uit, maar mag zich sinds 1 oktober ook eigenaar noemen van sectorgenoot Bonache.

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Movu Robotics: no warehouse left behind

Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

S&OP als basis voor je productievoorraad

Wil je je productievoorraden optimaal houden, dan is een degelijke Sales & Operations Planning (S&OP) cruciaal. S&OP is een datagedreven proces waarmee je als team een duidelijke richting kan kiezen voor het verdere verloop van het productieproces.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.