Hoe uw magazijn uitbreiden voor e-commerce?
Case Kofferprofi.de, "Ons assortiment omvat meer dan 100.000 producten van bijna 90 fabrikanten", zegt Stefan Maurer de oprichter. De online winkel is de laatste jaren gegroeid. Resultaat, de geleasede opslagplaats was te klein, de leveringenstroom inefficiënt.
Gemiddeld verlaten ongeveer 1.000 bestellingen het magazijn gedurende de dag.
Om deze op tijd bij klanten te krijgen, was een nieuwe aanpak onvermijdelijk. "Klanten waarderen het gemak van internet, maar bovenal ons uitgebreide aanbod en onze betrouwbaarheid, een bestelling sturen we dezelfde dag nog uit verspreid over Europa," benadrukt Stefan Maurer. Daarnaast is het de bedoeling om alle artikelen op voorraad te hebben.
Vlotte intralogistiek vereist.
De online winkel loopt zo goed dat een nieuw efficiënt systeem nodig was. "Toen we op zoek waren naar een geschikte leverancier, bracht onze hoofdaannemer ons naar BITO", herinnert Stefan Maurer zich. "De vereisten voor het opslagsysteem waren bijzonder", zegt de consultant van BITO. Om te beginnen werden de goederen vroeger chaotisch opgeslagen. Aan de andere kant had Kofferprofi.de een compacte oplossing nodig met een optimale prijs-prestatieverhouding.
Opbergsysteem met drie verdiepingen.
“We hebben een opslagsysteem met drie verdiepingen geïnstalleerd. Met deze oplossing kan een zeer goede efficiëntie worden gerealiseerd ", legt BITO-expert uit. Een ander belangrijk onderwerp was brandbeveiliging. BITO kon ook een duur sprinklersysteem vermijden op een andere manier.
Een container met bijna 600 pakketten wordt afgeleverd!
"Fabrikanten stapelen hun producten van verschillende groottes vaak in elkaar, net als de Russische matroesjka-poppen, begin maar eens te stockeren in je magazijn in afwachting deze online worden besteld”, legt Stefan Maurer uit.
Op handpallettrucks vervoeren de medewerkers de pallets naar een tussenliggend oppakstation, dat zich direct naast het schapsysteem bevindt. De pakketten worden gescand en het magazijnbeheersysteem wijst hun positie op het schap toe. Stuk voor stuk duwen de medewerkers de gepalletiseerde dozen in een goederenlift met een handpallettruck, die hen naar de bijbehorende vloerniveau brengt. Daar ontvangt een collega deze. Hij is uitgerust met een tablet die de juiste opslaglocatie en de snelste route aangeeft. De medewerker plaatst de dozen van de goederenlift op een mobiel pakstation en rijdt deze naar de juiste compartimenten.
De tablet laat de orderverzamelaar precies zien waar ze het product van de bestelling het snelst kunnen vinden. "Een orderverzamelaar bevindt zich altijd op één verdieping, zelfs als de goederen op verschillende niveaus staan voor een bestelling", legt Stefan Maurer uit. Om ze bij elkaar te brengen, hoeven goederen alleen maar naar beneden te gaan.
Een medewerker rijdt met goederen naar een spiraalgoot, die is verbonden met meerdere verdiepingen. Hij zet de dozen af en ze glijden stil en gelijkmatig naar beneden. "Een groot voordeel van deze parachute is dat we niet afhankelijk zijn van elektrisch aangedreven componenten", zegt Stefan Maurer. "Bij een stroomstoring zijn we dus veilig voor stilstandstijden." De glijgoot is rechtstreeks verbonden met een rollenbaan, die de dozen naar de pickingstations transporteert. Orderverzamelaars nemen de producten en verpakken ze in BITO-containers. Deze krijgen een identificatienummer en komen dan op pallets. Met handpallettrucks worden ze naar de koerier gebracht.
Stefan Maurer is zeer tevreden over zijn nieuw logistieke centrum.
"Nadat het gebouw stond, ging alles snel en soepel". Slechts één dag stopte de verzending. En omdat Kofferprofi nu veel meer ruimte heeft, kan het bedrijf de portfolio uitbreiden met ongeveer 6.000 producten. Bij het inkopen van deze hoeveelheden krijgt de online shop een korting. Momenteel wordt het magazijn voor 80% gebruikt. "Op deze manier kunnen we onze ambitieuze doelen nastreven", zegt Stefan Maurer. "We willen jaarlijks met 15% groeien". U ook? Tijd voor een gesprek met BITO.