Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (

klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren. Deze diversiteit compliceert het logistieke proces en vergroot de kans dat er iets fout gaat. Dat is zonde, want carrier connectivity is juist een aspect waarop je een groot concurrentievoordeel kunt behalen wat betreft je reputatie en klanttevredenheid. Gelukkig kan technologie je daar op verschillende manieren bij helpen.

Altijd verbonden en realtime inzichtSnelle levering en continu op de hoogte zijn van bestellingen zijn geen nice to haves meer voor consumenten, maar must haves. Door digitale carrier connectivity optimaliseer je inefficiënte, handmatige processen en zorg je ervoor dat je altijd in verbinding staat met transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Zo verminder je wachttijden, kun je een betere inschatting maken over wanneer een pakket wordt bezorgd en zorg je dat onderdelen van de supply chain beter op elkaar zijn afgestemd. Ook geef je klanten en consumenten veel meer inzicht in het bestelproces. Ze krijgen bijvoorbeeld niet alleen meldingen van de status van de zending, maar kunnen ook veelal real-time achterhalen waar hun zending zich bevindt. Daarmee lever jij nét dat extra stukje service in vergelijking met concurrenten.

Naadloze connecties, communicatie en samenwerkingZelf contact houden met vervoerders is een complex en tijdrovend proces. Je moet rekening houden met verschillende systemen, transportmodaliteiten, regels en protocollen. Bovendien veranderen supply chains continu en verhogen marktontwikkelingen, zoals e-commerce, de druk om te digitaliseren. Door middel van technologie kun je een netwerk van klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere handelspartners automatisch met elkaar verbinden. Deze zijn allemaal aangesloten op hetzelfde systeem, waardoor jij gemakkelijk en sneller kunt switchen tussen transporteurs én je er altijd zeker van bent dat documenten, gegevens en goederen beheerd zijn.
Voldoen aan wet- en regelgevingBij de verzending van pakketten heb je te maken met allerlei verschillende wetten en regels wat betreft productinformatie, zoals gevaarlijke goederen, en specifieke labels. Dit hangt niet alleen van de transporteur af, maar ook van het betreffende land of continent waar een zending vandaan komt of heen moet. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de voorschriften van productsoorten. Wie dit allemaal handmatig verwerkt, is enorm veel tijd kwijt. Bovendien is de kans op fouten groter. Voor al deze uitdagingen bieden systemen voor global trade management en geautomatiseerde carrier connectivity een oplossing. Met behulp van technologie zie je meteen welke gegevens verplicht zijn en aan welke eisen een document moet voldoen. Door automatische updates voldoen jouw verzendingen altijd aan de laatste eisen en ben jij op ieder moment up-to-date als het aankomt op douane- en handelsregels.

Carrier connectivity is een complex aspect van het logistieke proces. Met behulp van technologie kun je dit echter vereenvoudigen en een betere integratie bewerkstelligen. Het neemt niet alleen werk uit handen, maar zorgt er ook voor dat je flexibel bent en met ontwikkelingen van de markt kunt meebewegen. Bovendien geeft het jou én je klanten realtime inzicht en de garantie dat pakketten voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Zo sta jij als bedrijf nooit meer voor verrassingen.

Deze blog werd geschreven door Eric Geerts, directeur Product Management bij Descartes.
Foto's copyright van CBS

Recente nieuwsberichten

UPS rondt overname MNX Global Logistics af

UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

Duitse foodretailer Bartels-Langness kiest Swisslog voor implementatie geautomatiseerd magazijn

Leverancier van logistieke automatiseringsoplossingen Swisslog is gekozen als hoofdpartner voor de integratie van een nieuw geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Bartels-Langness (Bela), een van de grootste foodretailers in Duitsland. Het project, goed voor 13,9 miljoen euro, omvat alle bouwkundige en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster.

Boris Lohmüller nieuwe country general manager bij Chep Benelux

Chep Benelux, aanbieder van supply chain oplossingen en palletpooling, heeft Boris Lohmüller aangesteld als nieuwe country general manager Benelux. Op 1 november 2023 heeft hij officieel de overstap gemaakt van Chep Germany naar Chep Benelux.

Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X

Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.

Whitepaper: EDI Migratie - Efficiënte Aanpak van een Complex Project

(Advertorial) In het snelle digitale landschap van vandaag is Electronic Data Interchange (EDI) de ruggengraat van succesvolle bedrijfsvoering. Maar wat als uw huidige EDI-systeem niet meer voldoet aan de eisen van uw branche? Als antwoord hierop schreven wij een ebook die waardevolle inzichten onthult om uw bedrijf te transformeren.

Digitalisering en automatisering - Digitale verbondenheid: wat levert het u concreet op?

(Advertorial) Industrie 4.0, Het Internet der Dingen, Connected Manufacturing… stuk voor stuk trendy termen die in essentie op hetzelfde neerkomen: digitale verbondenheid. Er is steeds meer en steeds betere technologie voorhanden om processen te digitaliseren, en toestellen met elkaar te verbinden en onderling te laten communiceren. In de intralogistiek staat dit u concreet toe om uw transportmiddelen nauwgezet te kunnen volgen, en op elk moment op de hoogte te zijn van hun status en hun locatie. Bovendien zorgt het er ook voor dat autonome trucks efficiënt kunnen worden ingezet, en ze deel kunnen uitmaken van naadloze, efficiënte processen.

From S&OP to IBP, Take Supply Chain to the next Level at Board Beyond

(Advertorial) Join Dave Food, Head of Supply Chain at Board international, for an inspiring session on how to take your Supply Chain to the next level thanks to Intelligent Planning. Meet with 100+ Supply Chain experts and follow a whole afternoon of Supply Chain focused sessions with international speakers, from PPD Global to BiOS Management and many other. Learn more about Intelligent Demand Planning, optimizing S&OP Planning…

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

(Advertorial) Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden blijkt uit onderzoek onder 6.000 consumenten en 1.150 retailorganisaties wereldwijd. België is een van de meest ‘cost conscious’ landen van dit onderzoek. Wanneer zij een directe keuze moesten maken tussen lagere kosten en duurzaamheid, kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor dat eerste. Dit geldt voor zowel goedkopere bezorging (65%), een goedkoper merk (67%) en een goedkoper product (69%).

Prologis verwerft ruim 20.000m² op Prologis Park Veghel DC2

Ontwikkelaar en aanbieder van logistiek vastgoed Prologis breidt zijn portfolio uit met een off-market transactie in Zuid-Nederland met de aankoop van Prologis Park Veghel DC2. Het warehouse, dat is overgenomen van Bouwbedrijf van de Ven in Veghel, is gelegen op het Industrial Park de Amert langs de A50 tussen Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen en ligt vlak bij belangrijke vaarwegen. Veghel DC2 ligt direct naast het al bestaande Prologis Park Veghel DC1, dat momenteel volledig is verhuurd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.