Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (

klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren. Deze diversiteit compliceert het logistieke proces en vergroot de kans dat er iets fout gaat. Dat is zonde, want carrier connectivity is juist een aspect waarop je een groot concurrentievoordeel kunt behalen wat betreft je reputatie en klanttevredenheid. Gelukkig kan technologie je daar op verschillende manieren bij helpen.

Altijd verbonden en realtime inzichtSnelle levering en continu op de hoogte zijn van bestellingen zijn geen nice to haves meer voor consumenten, maar must haves. Door digitale carrier connectivity optimaliseer je inefficiënte, handmatige processen en zorg je ervoor dat je altijd in verbinding staat met transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Zo verminder je wachttijden, kun je een betere inschatting maken over wanneer een pakket wordt bezorgd en zorg je dat onderdelen van de supply chain beter op elkaar zijn afgestemd. Ook geef je klanten en consumenten veel meer inzicht in het bestelproces. Ze krijgen bijvoorbeeld niet alleen meldingen van de status van de zending, maar kunnen ook veelal real-time achterhalen waar hun zending zich bevindt. Daarmee lever jij nét dat extra stukje service in vergelijking met concurrenten.

Naadloze connecties, communicatie en samenwerkingZelf contact houden met vervoerders is een complex en tijdrovend proces. Je moet rekening houden met verschillende systemen, transportmodaliteiten, regels en protocollen. Bovendien veranderen supply chains continu en verhogen marktontwikkelingen, zoals e-commerce, de druk om te digitaliseren. Door middel van technologie kun je een netwerk van klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere handelspartners automatisch met elkaar verbinden. Deze zijn allemaal aangesloten op hetzelfde systeem, waardoor jij gemakkelijk en sneller kunt switchen tussen transporteurs én je er altijd zeker van bent dat documenten, gegevens en goederen beheerd zijn.
Voldoen aan wet- en regelgevingBij de verzending van pakketten heb je te maken met allerlei verschillende wetten en regels wat betreft productinformatie, zoals gevaarlijke goederen, en specifieke labels. Dit hangt niet alleen van de transporteur af, maar ook van het betreffende land of continent waar een zending vandaan komt of heen moet. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de voorschriften van productsoorten. Wie dit allemaal handmatig verwerkt, is enorm veel tijd kwijt. Bovendien is de kans op fouten groter. Voor al deze uitdagingen bieden systemen voor global trade management en geautomatiseerde carrier connectivity een oplossing. Met behulp van technologie zie je meteen welke gegevens verplicht zijn en aan welke eisen een document moet voldoen. Door automatische updates voldoen jouw verzendingen altijd aan de laatste eisen en ben jij op ieder moment up-to-date als het aankomt op douane- en handelsregels.

Carrier connectivity is een complex aspect van het logistieke proces. Met behulp van technologie kun je dit echter vereenvoudigen en een betere integratie bewerkstelligen. Het neemt niet alleen werk uit handen, maar zorgt er ook voor dat je flexibel bent en met ontwikkelingen van de markt kunt meebewegen. Bovendien geeft het jou én je klanten realtime inzicht en de garantie dat pakketten voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Zo sta jij als bedrijf nooit meer voor verrassingen.

Deze blog werd geschreven door Eric Geerts, directeur Product Management bij Descartes.
Foto's copyright van CBS

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.