Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (

klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren. Deze diversiteit compliceert het logistieke proces en vergroot de kans dat er iets fout gaat. Dat is zonde, want carrier connectivity is juist een aspect waarop je een groot concurrentievoordeel kunt behalen wat betreft je reputatie en klanttevredenheid. Gelukkig kan technologie je daar op verschillende manieren bij helpen.

Altijd verbonden en realtime inzichtSnelle levering en continu op de hoogte zijn van bestellingen zijn geen nice to haves meer voor consumenten, maar must haves. Door digitale carrier connectivity optimaliseer je inefficiënte, handmatige processen en zorg je ervoor dat je altijd in verbinding staat met transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Zo verminder je wachttijden, kun je een betere inschatting maken over wanneer een pakket wordt bezorgd en zorg je dat onderdelen van de supply chain beter op elkaar zijn afgestemd. Ook geef je klanten en consumenten veel meer inzicht in het bestelproces. Ze krijgen bijvoorbeeld niet alleen meldingen van de status van de zending, maar kunnen ook veelal real-time achterhalen waar hun zending zich bevindt. Daarmee lever jij nét dat extra stukje service in vergelijking met concurrenten.

Naadloze connecties, communicatie en samenwerkingZelf contact houden met vervoerders is een complex en tijdrovend proces. Je moet rekening houden met verschillende systemen, transportmodaliteiten, regels en protocollen. Bovendien veranderen supply chains continu en verhogen marktontwikkelingen, zoals e-commerce, de druk om te digitaliseren. Door middel van technologie kun je een netwerk van klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere handelspartners automatisch met elkaar verbinden. Deze zijn allemaal aangesloten op hetzelfde systeem, waardoor jij gemakkelijk en sneller kunt switchen tussen transporteurs én je er altijd zeker van bent dat documenten, gegevens en goederen beheerd zijn.
Voldoen aan wet- en regelgevingBij de verzending van pakketten heb je te maken met allerlei verschillende wetten en regels wat betreft productinformatie, zoals gevaarlijke goederen, en specifieke labels. Dit hangt niet alleen van de transporteur af, maar ook van het betreffende land of continent waar een zending vandaan komt of heen moet. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de voorschriften van productsoorten. Wie dit allemaal handmatig verwerkt, is enorm veel tijd kwijt. Bovendien is de kans op fouten groter. Voor al deze uitdagingen bieden systemen voor global trade management en geautomatiseerde carrier connectivity een oplossing. Met behulp van technologie zie je meteen welke gegevens verplicht zijn en aan welke eisen een document moet voldoen. Door automatische updates voldoen jouw verzendingen altijd aan de laatste eisen en ben jij op ieder moment up-to-date als het aankomt op douane- en handelsregels.

Carrier connectivity is een complex aspect van het logistieke proces. Met behulp van technologie kun je dit echter vereenvoudigen en een betere integratie bewerkstelligen. Het neemt niet alleen werk uit handen, maar zorgt er ook voor dat je flexibel bent en met ontwikkelingen van de markt kunt meebewegen. Bovendien geeft het jou én je klanten realtime inzicht en de garantie dat pakketten voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Zo sta jij als bedrijf nooit meer voor verrassingen.

Deze blog werd geschreven door Eric Geerts, directeur Product Management bij Descartes.
Foto's copyright van CBS

Recente nieuwsberichten

Generix Group en DDS Logistics leveren samen supply chain 360°-aanbod

Generix Group, aanbieder van collaboratieve supply chain oplossingen in de vorm van SaaS, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DDS Logistics, een SaaS-leverancier van oplossingen voor supply chain digitalisering en transportoptimalisering. Met het partnership willen beide partijen gezamenlijk een end-to-end aanbod bieden met een 360°-visie op de supply chain van hun klanten.

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten

BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.

Ontruck introduceert software voor transportoptimalisering op de Europese markt

Ontruck, leverancier van innovatieve oplossingen voor het wegtransport, lanceert een nieuwe productlijn op de Europese logistieke markt: Ontruck AI Tech. Daarmee integreert het technologiebedrijf artificiële intelligentie in de managementsystemen van transportbedrijven om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van wegtransport aan te pakken.

Panasonic lanceert nieuwe temperatuurgevoelige transportoplossingen

Panasonic introduceert een nieuwe reeks grote VIXELL temperatuurgevoelige koelboxen en pallets met vacuüm geïsoleerde behuizingstechnologie.

TGW Logistics stelt Henry Puhl als nieuwe CEO aan

Dr. Henry Puhl (52) maakt de overstap van KION Group naar TGW Logistics en wordt in februari 2024 de nieuwe CEO van de Oostenrijkse aanbieder van intralogistiekoplossingen. Daarmee volgt hij Harald Schröpf op, die de afgelopen zes jaar CEO was van TGW Logistics en in 2024 met pensioen gaat.

Lyreco kiest Exotec om Benelux distributiecentrum te automatiseren

Lyreco, distributeur van producten en diensten voor de werkomgeving, heeft aanbieder van magazijnrobots Exotec gekozen om zijn distributiecentrum in Vottem (Herstal) uit te rusten met het Skypod Systeem. Op die manier wil Lyreco een vlekkeloze verwerking van de bestellingen garanderen en tegelijk de werkomstandigheden voor zijn medewerkers verbeteren.

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.