Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Nauwkeurige berekening

Het berekenen van de ROI lijkt op het eerste gezicht eenvoudig: je deelt de financiële voordelen door de kosten van de investering. Financiële voordelen ontstaan bijvoorbeeld door een besparing van ruimte in het magazijn en doordat werknemers meer orders kunnen picken.
 
Toch vertelt deze formule niet het hele verhaal. Er zijn bedrijfsspecifieke voordelen die door automatisering worden behaald, waar geen exact prijskaartje aan te hangen is. Denk bijvoorbeeld aan een hogere klanttevredenheid. Besparingen ontstaan ook door een lagere hoeveelheid orderfouten en omdat klantenorders niet meer hoeven te worden geannuleerd. Het gaat dus om een nauwkeurige berekening met een reeks verschillende cijfers. De sleutel tot het juist berekenen van de ROI? Voldoende data op basis van de cijfers en groeiambities van een bedrijf.

Cijfers: harde en zachte waarden

Om een goede inschatting te kunnen maken of de investering in warehouse automation ‘het waard is’, moet de waarde van elk automatiseringsvoordeel voor de activiteiten worden berekend – in de huidige situatie en voor de situatie over enkele jaren. Deze cijfers kun je splitsen in twee categorieën: harde en zachte waarden. Harde waarden zijn eenvoudig te berekenen. Zachte waarden zijn afhankelijk van de huidige activiteiten en de ambities.

Harde waarde: ruimtebesparing

Een voorbeeld van een harde waarde is de besparing op ruimte. Bij een investering in een AutoStore-oplossing kan tot 80% worden bespaard op het beschikbare vloeroppervlak.
Dit komt neer op een vier keer grotere opslagcapaciteit en vloeroppervlak in vergelijking met een handmatig magazijn. Omdat je minder ruimte nodig hebt zijn er een aantal financiële voordelen, zoals de mogelijkheid om te verhuizen naar een kleiner magazijn of het verhuren van de extra magazijnruimte.

Zachte waarden bij het berekenen van de ROI

Er zijn meer zachte dan harde waarden. De eerste stap is het inschatten van alle waarden. Een aantal voordelen die hieronder vallen zijn:
 
1. Kortere leveringstijd 
Als de totale logistieke operatie geoptimaliseerd is, kan met magazijnautomatisering een geschatte levertijd van een week teruglopen naar een levering op dezelfde dag. Dit leidt waarschijnlijk tot een toename van het aantal klanten, en nog belangrijker: meer tevreden klanten.
 
2. Minder orderfouten 
Het kiezen van het verkeerde artikel brengt vaak een minimale kostenpost van 100 euro mee. Het gaat namelijk niet alleen om het artikel zelf, ook de kosten van het personeel van de klantenservice en de leveringskosten voor het terugzenden en vervoeren van het juiste artikel moeten worden meegerekend. Met AutoStore is het risico van menselijke fouten zo goed als geëlimineerd.
 
3. Ergonomische werkplek 
In een manueel magazijn lopen werknemers elke dag lange afstanden op en neer door de gangpaden. Met een AutoStore-oplossing is de werkdag minder belastend voor het lichaam en neemt de kans op werk gerelateerde blessures drastisch af.

Nooit te laat om te automatiseren

Aangezien alle zachte waarden een aanzienlijk deel van de ROI uitmaken, is de investering vaak sneller terugverdiend dan wordt gedacht. Rob Pauls, Managing Director van
Element Logic Benelux: “De snelste ROI die wij ooit zagen was binnen een jaar en het langste traject was zes jaar. Onze ervaring is dat magazijnautomatisering al loont zodra een organisatie meer dan twee werknemers heeft. En hoe meer werknemers je hebt, hoe sneller waarschijnlijk de gewenste ROI wordt bereikt.”
 
Over één feit valt niet te onderhandelen volgens Pauls en dat maakt het overwegen van automatisering actueel en relevant: “Klanten verwachten een snelle levering en een uitstekende klantenservice. Wil een bedrijf overleven, concurrerend blijven en groeien, dan moet je overwegen om te investeren in warehouse automation. Gelukkig is het nooit te laat is om te automatiseren. Wie meer over de ROI-berekening te weten wil komen kan ook onze whitepaper hierover lezen.”

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.